Vad har ni för sadlar?

Sv: Vad har ni för sadlar?

Mitt senaste köp är en Wintec som sitter som en smäck på min lilla kortryggade häst.

Wintec island är ju låååång? :confused:

Jag har en Knights Leather Bareback, bomfri sadel. Och en Lewa allroundsadel som jag sjelden bruker, da jag tror den är för "svankig"...

Ja, Knights Bomlösa! Jo, den är lång och grandeur-paden är enda lenger :crazy: MEN det gör inget, för vikten havnar under och omkring där ryttaren sitter. :) Den viktbärande ytan blir ungefär så kort som det en kortrygget islandshäst bör ha. ;) Og vikten fördelas lengre ned på sidene enn på en vanlig sadel med bossor. :D

Men är inte dom paddarna till för att fördela vikten under paddarna?
Om den bara fördelar vikten var man sitter är ju inte bra...

En Passier Grand Gilbert som sitter perfekt och en Top Reiter Z:a som ska bytas mot något annat vad vet jag inte.

Den kortaste jag hittat är Sigma Dressyr, en syntetsadel av tveksam kvalité (den kostar bara knappt 1900). Men den har dels fördelen att den är kort, dels att dessutom även en vuxen rumpa går i 16,5 tum. Passar på min svankiga kortryggade rulta (den är vid också).

Man får dock inte vara överdrivet känslig i underlivet, om man säger så...

Jag rider i en Katla sadel från Stall Akur. De har även fler modeller som kan passa hästar med kort rygg. Mycket bra kvalite och mycket sköna att rida i!

Top Reiter Z. Den är jag väldigt nöjd med. Ligger bra på en kort rygg.

Jag har en Globus Gloí till båda pållarna....det funkar perfa!

Min passier är 17,5" och den passar på mitt något överbyggda sto samt min valack med väldigt rak rygg.

Den är inte så lång betydligt kortare än min Top Reiter Z:a så den passar väldigt bra på islandshästar enligt mig.

Har även ridit 2 av mina kompisars hästar i den.
Varav den ena är väldigt hmm...tjock och den andra är ganska lik min valack i ryggen.

Den har legat bra på alla hästar vi provat den på.

I alla fall vad vi kunnat se utan att vara sadelutprovare.

Ingen av mina hästar har på något sätt haft problem av denna sadel.

Hur lång är den då? Den kortaste jag hittat hittills är en Albion (i 18" är den 44-45cm) men den är för dyr (15 000) då mn häst bara är 6...

Är inte den väldigt lång? De bomlösa jag ahr sett är oftast över 50 cm lång.. Hur funkar det på en kort rygg?

Sätet är 17 tum, men storleken måste jag mäta nästa ggn jag är istallet. Ibland är det ju svårt att mäta anläggningsytan exakt, men den är under 50 i varje fall.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: morgaine
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka