Jag har hamnat i en situation som jag inte alls trivs med och som håller på att köra min och min mammas relation i botten.
Min mamma har alltid varit väldigt orolig. Vi pratar i telefon minst en gång om dagen, hon oroar sig när jag är ute om kvällarna och om jag inte skulle svara när hon ringer skulle hon genast bli väldigt nervös att något hänt.
Sedan jag och min sambo gjorde slut har detta eskalerat då jag börjat gå ut mer, träffa folk osv. Punkten var nådd när hon i lördags morse ringde och jag inte ville svara då jag var påväg hem från en kille jag sovit hos och jag kände att det är väl ingenting jag egentligen vill delge med min mamma.
Hon blev galen för att jag döljer saker för henne.
Hur mycket kontakt är egentligen normalt att ha med sina föräldrar när man är 23 år? Jag känner mig som en trotsig tonåring som tvingas ljuga för mina föräldrar om var jag befinner mig för att slippa säga "Ja jag sov över hos ett one night stand inatt", för den informationen är väl inte helt normal att delge med sina föräldrar? Eller?
Vet inte ens vad jag vill med tråden, mest skriva av mig tror jag.
Jag har tänkt jättemycket på detta då jag själv är mamma. Min enda slutsats är att jag måste avstå från att visa min oro för mina barn, för jag tycker mig se att ofta så smittar oro från förälder till barn om det får fortgå länge.
Ett bra exempel i mitt eget liv. Jag är alltid skitskraj första gången jag åker i sittliften. Jag blir stirrig och grinig och tar ut det på barnen. Nu har vi bestämt att jag åker inte med barnen första åken utan min man gör det, för jag vill inte att de smittas av min rädsla.
Alltså jag försöker jobba med mig själv att inte låta andra bära/utsättas för min skit, min oro, mitt kontrollerande av situationen. Sedan jag har börjar jobba med mig själv så märker jag också tydligare när andra lägger över sin oro på mig.
Att inte lasta sina barn med sin egen oro är ett av de största frågorna som jag tycker vi föräldrar brottas med. Jag tror nämligen att oro kan smitta av sig, och hämma barnen. Ju äldre man blir, desto större blir belastningen av att ha föräldrar som ständigt är oroliga och som ständigt skall kontrollera barnen. Jag får ständigt hålla mig tillbaka för att inte freak ut när barnen/ungdomarna inte kommer hem på utsatt tid. Jag får verkligen fundera på om mitt utbrott står i proportion till situationen eller om det är min egen oro som kokar över och blir till ilska.
I ditt fall tycker jag att du kan mjukstarta med att inte svara i telefon varje gång din mamma ringer. Om din mamma tar upp det med dig vid nästa samtal så kan du nämna att du valde att inte svara. Genom att säga att du gjorde ett aktivt val, så fjärmar du dig mot henne på mjuk sätt. Till exempel; jag satt i en diskussion med några vänner, det passade inte att svara då. Jag satt på toan. Jag hånglade/kuttrade med en kille… sistnämda kommer att få henne att förstå att du är en vuxen människa med rätt till privatliv.
Min mamma hade nyckeln till min lägenhet när jag singel. Hon förstod inte att jag ville ha tillbaka nyckeln när jag skaffade kille tills jag sa en liknande mening.
Lite mjuk kan du försöka att ta avstånd från henne och vänja in henne i detta nya liv, där du sätter gränser.