Vad har ni för hunderfarenhet?

Kalaspinglan

Trådstartare
Nu har jag varit på detta forum i två-tre månader och börjat få lite "humm" om vilka ni är. Ändå tänkte jag be er presentera er, berätta vilken hunderfarenhet ni har, om ni har gått utbildningar/kurser, hur länge ni haft hund mm...

Jag har haft hund sedan jag var sju år gammal (snart 22 år!!!). Vi har haft två drevrar, den sista tog vi bort 15 år gammal för ett år sedan. Nu har vi en liten Rhodesian Ridgeback-valp på 9 veckor.

Jag har aldrig gått en hundkurs i hela mitt liv, men kommer definitivt att göra det med denna hund. Av sociala skäl men främst på grund av våra bristande kunskaper i inlärning. Vi har planer för vår vovve, därför vill vi få det så rätt som möjligt från början.

Pinglan

Sv: Vad har ni för hunderfarenhet?

Jag är uppvuxen med allahanda djur då främst hundar. Min mamma hade mest schäfrar då jag var liten som hon tränade i bruks. Sen när jag var 7 år fick jag min första "egna" hund en långhårig collie-valp. Sen kom en till collie. efter jag flyttat hemifrån skaffade jag en omplaceringscollie. Sen en vavva och sen en pudel och nu en flat. haha rörigt? :angel:
Vavvan är 4, pudeln är 3 och flatten är valp. Collien är 6 år och bor heltid hos mitt ex's syster. Alla hundar jag har haft har jag och mamma tränat själva och mest gått, joggat cyklat med.... vavvan och pudeln skaffade jag som sällskap dom får promenader och pudeln tänkte jag först träna lydnad och agility men han är inte så smart som en pudel ska vara och väldigt vek och fjantig så han ligger mest i soffan eller rallar runt ute med vavvan. Flatten däremot vill jag träna allt möjligt med, min förhoppning är att vi ska kunna komma så långt att vi får utbilda oss inom räddning. Vi ska även gå massa kurser och testa på. Sen får vi se vad voffe och jag gillar mest. Lydnad kommer självklart köras ;)

Vad roligt! Vi har också funderingar på räddning!!! :) Då kan vi inspirera varandra!

Pinglan

Jag är uppvuxen med hund. Första hunden i familjen var en enorm blandras, jag var 4 år när vi skaffade honom och han hoppade med lätthet över mig, stående :D Världens härligaste hund. Sedan har vi haft samojeder (för drag och fjällvandring), jakthundar (jämthundar och hamiltonstövare) och när jag bodde med syrran fick jag dela livet med en irish soft coated wheaten terrier. Har även varit hundvakt till i princip alla hundar i min bekantskapskrets samt hundvaktat en kennel och ett hundpensionat.

Så jag har mycket erfarenhet av hundar (18 år), men jag har aldrig gått en enda hundkurs s a s. Det har gått bra iaf. Det jag skulle kunna tänka mig är att gå på lydnadskurser, men det är nog det enda. Idag har jag ingen hund, bara en massa katter. Men planen är att köpa 1-2 grönlandshundar när jag bor bättre till (dvs. när jag inte längre bor i lägenhet).

mina föräldrar är kattmänniskor så det krävdes en del tjatande innan vi skaffade första hunden, en dalmatiner. men han hann bara bli 11 månader innan han omkom i en olycka. efter det inte så mycket hund på ett bra tag, förutom de gånger jag fick vara hundvakt åt kompisars hundar. för 4½ år sedan skaffade jag min första egna hund, labben loke och ett halvår senare fick jag min schäfer minina. sedan hände det inte så mycket mer förän i våras då jag började på kurs med loke och i somras träffade jag min nuvarande tränare och mentor. minina har gjort tävlingsdebut i LKL1 idag och om en knapp månad är det dags för loke.

Jag har velat ha hund hela mitt liv men det ville inte mina föräldrar.. Jag har min första hund nu (en staff som heter Selma), köpte henne som valp för 7 månader sedan.

Vi har gått valpkurs och om några veckor börjar vi på unghundskurs. Sedan kommer vi nog gå någon lydnadskurs.. Antagligen kommer vi hålla på med lydnad men vi kommer säkert testa annat också. Jag är sugen på att prova weightpulling.

Om jag har tid och allt går bra med Selma kommer det säkert bli en till hund om några år. Av samma eller liknande ras förstås. :)

Jag har haft djur hela mitt vuxna liv.Katter och hundar och nu hästar och höns.

Min första hun var en boxer hane . Vi fick honom han var en problem hund . När han var 2,5 år tog vi bort honom. Han var hopplös. Åt sönder allt. Gick inte att ha lös. slet sig. Vi kämpade men det gick inte.

Då köpte vi en Rottweiler tik. Som jag började på valpkurs med. Sedan fortsatter vi med många lydnas kurser. Lite tävling i lydnad. En 3 plats i svår lydnad. Hon blev 9,5fick cancer fick avliva henne då. Vi köpte en Rottis tik till . Hon blev bara 7 mån. Hon var en dålig hund.
Började halta vid 3 mån. Hon hade systor i alla leder. Höft fel redan så tidigt. Vi fick avliva henne.

Då av vaktade vi 1,5 år. Så blev det en ny Rottis tik-Hon är 10 år i dag.
Jag har inte gått kurser med henne. Men dreserat själv. Hon lyder mycket bra.
Hon är lättlärd. Hon gillar att göra olika trick.
Sitta fint, rulla , höger , vänster, giv me 5,atack, skall, prata , hämta upp prylar från golvet,
Hon kan en massa fler trick.
Men nu börjar man se lite frammåt. Hur gammal blir hon tro.
Hon är frisk men man vet inte.
Men det blir en ny valp när hon är borta. En likadan
Detär min favorit ras.

Min familj har haft labradorer o min styvsyster har en rottis. Liksom min dressyrtränare o vänner så det föll sig naturligt att skaffa mig en egen rottis. Han är min första egna hund. Nu är han 8 mån. Har har aldrig gått kurser utan tränat på egen hand med det grundläggande i lydnad. Nu när han är lite äldre har vi börjat träna på allvar för en kille privat. Känns bra =)

Vi hade hund när jag föddes, eller rättare sagt mamma hade en korsningstik och pappa hade en cavalier hane. Tiken tålde inte mig som bebi utan morrade så fort hon såg mig och en gång när mamma kom in i rummet där jag sov stod hon och morrade över vaggan, så hon fick flytta till min mormor och morfar, det visade sig senare att hon hade en hjärntumör så det ha varit det som gjorde henne aggressiv mor mig. Pappas cavalier hade vi kvar tills jag började lära mig gå och jag tog stöd mot honom... Pappas arbetskamrat och hans familj ville gärna ha honom så de hade honom under nästan hela året och så bodde han hos oss under sommaren, så var det tills han dog av åldersskäl. Sen hade vi upphåll på hundar då det inte fanns några möjligheter att ta hand om den på ett bra sätt. När jag började fyran så började vi leta hund igen, och fick då tag på en 4 årig schäfertik som hade blivit tränad som vakthund men var inte tillräckligt stark för att vakta själv. Och hon tålde inte deras andra tik som jobbade så det var Gina som fick flytta. Hon passa oss precis och hon levde tills hon var åtta nio år då hon fick livmodercancer. Sen fick vi hastigt och lustig en "omplacering" men honom kunde vi inte ha kvar för vi klarade inte av hans anfall, han högg vilt omkring sig när han hörde bilar eller mopeder/motorcyklar... Han bet min lillasyster riktigt illa...
Sen var vi extra familj åt en korsning schäfer/kungspudel, emtremt läraktig och påhittig hund.
Sen hade jag hunduppe håll under tiden jag pluggade och började jobba, men när jag träffade min man så skaffade vi oss en springer spaniel till rådjursjakt. Men honom har vi gått valpkurs, fortsättningskurs, flera eftersöks kurser och nu sista året agilitykurs, han jag ar på vintern och på sommaren är det tänkt att min mans systers döttrar ska tävla med honom.
Hm det blev långt om "min" hundar...

Jag är uppfödd med hundar och har hunnit gå igenom lite raser.

St:Bernard, Clumber spaniel och Schäfer.

Nu har jag en schnauzer hane på 7½ år och om exakt 7 dagar hämta vi vår nya valp, en Grand Danois.

Min mamma är den som lett mig in i hundvärlden, då hon själv varit intruktör på brukskurser ( spår och apportering )

Utställning har jag blivit runt dragandes på sedan barnvagnsålder ;)

Själv har jag varit mycket aktiv inom bruks, då som handledare på lydnadskurser.

Har själv tävlat lydnad med schnauzern.

Har även jobbat lite med problemhundar eller ska man säga problemägare :angel:

Med nyskottet ska vi tävla lydnad och köra spår och sök och gärna prova på det mesta bara vovven tycker det är skoj

( Vi ska nämligen bevisa att det går alldeles utmärkt att köra bruks med en GD :D )

Jag har haft hundar så länge jag kan minnas!! Eller ja, farmor och farfar hade drever och min farbror hade en ur samma kull.

När jag var nio öpte vi vår första beagle. Pappa jagar hare med dem. Men det är mest själva hundträningen han är ute efter. Eller ja, jakten med såklart, men när han är ute är ju det viktigaste att hunden driver och jobbar bra. Sen skjuter han en hare då och då som belöning åt vovven!!

När första beaglen var sisådär tre år tror jag, började jag träna lydnad och agility med honom!! Jättekul!!! :banana: Alla på klubben var hemsk skeptiska när det kom en tolvåring med en jakthund och skulle träna... :devil: Men det gick underbart bra och han älskade agilityn!! Kändes skönt att få revansch!!Lydnaden tyckte han var lite tråkigare, så det gick inte lika bra... Provade att tävla lite agility med honom med, men vi hade väldigt dåliga tävlingsnerver båda två så det funkade inte riktigt... Vi fortsatte att träna tills jag flyttade hemifrån, så i stort sett 6 år blev det!! Började i sexan och höll på tills jag tog studenten!!

Sen var han lite för gammal och jag flyttade och bodde på internat. Under denna tiden hade vi även en stövare och sen skaffade vi en beagle till. Honom tränade min syster i lydnad och aglility. Alla dessa tre är "änglahundar" nu...

Sen skaffade vi en "adoptivhund" också en beagle och sen köpte vi nuvarande beaglen och i somras kom det en ny beaglevalp!!

Nu är högsta önskan att kunna köpa en egen hund!! Ha jobb som funkar och helst bo lite bättre än i lägenhet.

Det var min hund-historia!! :D

Jag har som så många andra här alltid velat ha många djur när jag var mindre men tyvärr inte mina föräldrar.
Därför tar jag igen det nu med en häst, två katter och två hundar!!
Däremot så hade min bästa kompis mamma uppfödning av dalmatiner och springer spaniel när vi var yngre. Så när det var valpdax så bodde jag praktiskt taget hemma hos dom :D

Vår första hund skaffade vi för fyra år sedan, det blev en dalmatiner hane som var ett år. Paret som hade honom kunde inte ha honom kvar för mannen var allergisk, sa dom.

Morris var i början väldigt reserverad mot nya människor och när vi efter en vecka åkte tillbaka till dom gamla ägarna så stod han bara och skällde på dom och ville inte gå fram... Då förstod vi att han hade blivit illa behandlad. Idag är han en jättemysig hund som vill komma och hälsa på nya människor i sin egen takt, men som sedan blir bästis med dom. Vi har gått både allmänlydnad och appel 1 och 2. Tanken var att vi skulle göra tävlingsdebut nu i höst, men eftersom vi fick tillskott i familjen i somras så har det tyvärr inte blivit så mycket träna. Men vi ska ta nya tag med både spårningen och lydnaden!

Tillskottet är en busig fröken på sex månader (dalmatiner förtås ;) ) som heter Milla. Hon kommer från samma uppfödare som Morris och henne går husse valpkurs med just nu. Till våren blir det nog en allmänlydnad och så får vi se om det blir lydnad eller en appell kurs till hösten.

Familjen har alltid haft hund (min pappa har har/haft jaktlabbe), jag har alltid varit väldigt djurintresserad. Då när jag va 10 år fick jag min första hund (en border terrier, rasvalet eftersom om jag tröttnade eller dyl så skulle min pappa kunna jaga med hunden), hon dog 20 månader gammal i en jaktolycka.

Då skaffade vi en halvsyster till henne, en blandning tysk jaktterrier/border terrier.

Sedan min första vovve har jag tränat i en hundungdomsklubb, blev invald i deras styrelse som 13-åring, tog över ordförandeskapet som 16-åring och sitter fortfarande kvar (är 19 år ung). Gick agilityinstruktörsutbildning som 16-åring och har tagit hand om klubbens agilitykurser sedan dess.

Har tränat mest agility, men satsar nu på lydnad med min nya stjärna, en weimaraner på ett år.

Dock har alltid jakten varit otroligt viktig, har hela tiden jagat med min terrier och ska nu prova på fågeljakt med W. Spårar mycket viltspår. Har jägarexamen själv också :devil:

Går nu allmänlydnadsinstruktörsutbildningen för brukshundsklubben och håller även en kurs där.

Snabbt och lätt...

//E

Uppvuxen med hundar (främst labradorer) och andra djur (katt, div. gnagare osv). Alltid gillat djur så det känns naturligt att arbeta med dem som djursjukvårdare.
Har en urmysig labbetik, 8½ år nu. Börjar bli lite skruttigare nu, men det är mest fullt ös fortfarande. Massor av härliga promenader i det härliga...hm...regniga.....höstvädret
Ska skaffa lagotto till början av nästa år, blir spännande! :love:
Kan inte tänka mig ett liv utan hundar! (eller andra djur för den delen)

Oj, ja då ska vi se om jag kommer ihåg dom... ;)
Tomboys Jack´n dandy, smurfen, en cockerspanniel, mammas hund jag växt upp med blev 16 år.
Roxanne Fantasia, Fanny, en golden. Familjens hund. Jag gick Valpkurs och allmän lydnad med henne blev bara 8 år. :cry:
Skogabos Obelix, Obelix, en schäfer, X-ets hund. Jag gick valpkurs och allmänlydnad inriktning tävling med denna, lever än, tror jag. :confused:
Cevitas Ingo, Ingo, en Leonberger: Mamma fick med han "på köpet" när hon blev sambo med sin man blev 10 år. :cry:
Bernerdalens Markoolio, Virus, en bernersenner. Mammas hund. Jag har gått valpkurs och allmän lydnad med han. Har planer på att ev börja träna och tävla lydnad med han, vi får se. :crazy:
Wonderwhite enjoy bear, Joy, en Pyreneér. Mammas hund, Han har jag bara gått valpkursen med, han är ju bara 7 månader oxå. :angel:

min hund är 11, så vi har haft honom i familjen sen jag var 12. vi gick på valpkurs med honom, men han var mest intresserad av de andra hundarna. så vi har tränat honom själv, och nu är han den lydigaste lilla vovven jag vet.

han är den enda vovven jag haft (en westie är det ska det tilläggas)

Jag är uppvuxen med hundar. Min familj är jägare och det har funnits tax, drever, irländsk setter, tysk jakt terrier och kleine münstlender. Min äldre bror är uppfödare av de två sist nämnda.

Min första egna hund skaffades när jag var 16år. Jag är 22år nu.
Korsning schäfer/BC. Tyvärr hann hon inte vara så länge hos mig innan hon bet en farbror. Hon var en omplacering som borde avlivats istället för att placeras om igen.

Efter ett år kom Nelli, Lancashire Heeler till mig. Omplacering 1år. Hade det inte bra där hon bodde och mitt hjärta tvingade mig att ta hand om henne.
Vi kämpade mycket,Nelli och jag.
Hon har så mycket i sin lilla kropp att det är helt otroligt. Vi höll på med lydnad och spår.

När Nelli var 3,5år kom hennes helsyster Tjorven till oss. Hon kom från uppfödaren.
Vi fortsatte kämpa på! Det var roligt, men krävdes mycket blod svett och tårar.

Sommaren 2003 kom GD´n Nova till mig och min sambo. Nu hade vi valt den ras som verkligen passade våra kriterier och ambitioner.
Jag började inse mer och mer att Nelli inte var rätt hund för mig. Varken hon eller Tjorven var köpta med hjärnan och passade egentligen inte mig.
Att Nelli dessutom inte trivdes i en flock, utan hade varit mycket trevligare när hon och jag var själva, bidrog till beslutet att hitta ett nytt hem till henne.
Och jag hittade en underbar tjej som bara bor 2mil bort. Dom har det super bra idag!

Nu finns alltså Nova och Tjorven i vår flock.
Vi tränar lydnad, spår och nu även sök.
Det blir ett par utställningar per år.

Jag är mycket intresserad av mentalitet, anatomi och avel.
Jag tränar på BK ett par gånger/vecka. Är även hjälp instruktör vid ett par kurser. Brukar hjälpa till vid tävlingar också. Det är super roligt och mitt intresse har verkligen tagit fart de senaste åren.

Liknande trådar

Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 520
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka