Vad har ni för erfarenhet av dessa raser?

T

Trubbel

Hej alla duktiga hundmänniskor!

Jag planerar skaffa hund inom några år och är nyfiken på de här raserna. Själv har jag inte haft egen hund, men det har funnits i familjen. Jag är hästmänniska, bor på landet. Vill ha hunden som sällskap i första hand, kunna ha med ute i skogen, från hästryggen och på jobbet. Måste funka med barn och andra djur.
Vad har ni för erfarenheter av de här? (Lynne, lättdresserade, skador/sjukdomar, egenheter, sociala osv?) Andra förslag?

- Basenji
- Weimaraner
- Dalmatiner
- Pudel
- Korthårig collie
- Whippet
- Pinscher
- Bullterrier
- Manchester terrier

Tack på förhand! :bump:

Sv: Vad har ni för erfarenhet av dessa raser?

- Basenji urhundar, och det märks. de påminner mycket om katter till sättet, har stor jaktlust och är svårdresserade. men det är speciella hundar.
- Weimaraner en utpräglad fågelhund. inget man ska ha om man inte jagar.
- Dalmatiner ganska hårt utsällningsavlad, men en trevlig sällskapsras. inte direkt lättränade, men med lite tålamod går det. vår dalmatiner hade ett stort rörelsebehov, han behövde springa av sig varje dag.
- Pudel vilken storlek? pudeln är en mkt allrund ras. jag har mest erfarnehet av storpudel, bl a en som tävlar elit lydnad och en som är servicehund. med en pudel kan du göra i princip vad som helst!
- Korthårig collie ingen personlig erfarenhet. ska vara mer bruksavlade än de långhåriga, och har bättre mentalitet. en intressant ras för den som vill ha en hund att jobba med någon dag i veckan men inte vill hänga på brukshundklubben varje eftermiddag.
- Whippet ingen personlig erfarenhet. vinthundar med allt vad det innebär, men jag upplever dem som relativt föriga.
- Pinscher som kh collie verkar de vara lagom mellanhundar, alltså inget som kräver vipkort på klubben, men ändå vill jobba lite.
- Bullterrier ingen erfarenhet
- Manchester terrier ingen erfarenhet

kan svara på den enda rasen jag har erfarehet av whippet

Är en helt underbar ras i alla lägen. Whippeten precis som de flesta andra vinthundar är oerhört närhetssökande och tyr sig mycket till flocken. Köper du en whipp så får du en vän för livet:DVåran whipp vill alltid vara nära oss och gosa, särskilt under täcket för där är det som varmast:angel:

Det är en frisk ras som inte har några speciella rassjukdomar! Och de tål mer än vad de ser ut att tåla om mn ser på hur de ser ut. VÅran whipp bara älskar att busa med mina föräldrars hundar oh ibland tror man att han ska göra sig illa, men icke, ställer sig upp och ruskar lite på sig bara:D

Rasen kräver så mycket motion som du vill ge den, men givetvis vill den gärna springa lös och "springa av sig" någon gång om dagen. Våran whipp följer med några ggr i veckan och rider ut, kan galoppera 5-6 km och han hänger lätt med, är helt toppen! Snäll att ha med i stallet och lämnar inte gården, ligger mest och myser i halmen.

De är lättdresserade, men det kanske inte alltid går med "råvåld"(missförstå mig rätt), mycket godis och lite clown över det hela så gör din whippet vad som helst. Vet whippar som tävlar i lydnad, är servichundar samt tävlar agility. Våran whipp gör allt för en godisbit:banana:

Kan absolut inte tänka mig någon annan ras än whippeten, eller någon annan vinthund då deras personlighet är helt underbar. De är en så snäll och genomvänlig hund:love:

Hör av dig om du vill veta mer!

Jag äger en dalmatiner och har fastnat för rasen totalt.
De är väldigt kelsjuka och trevliga hundar...med fart!
De är 100% soffliggare inomhus, men ute är det rejäl fart på dem.
Är trött i huvudet idag, så jag skriver helt enkelt lite om det du ville veta, undrar du något mer så får du fråga på.

Måste funka med barn och andra djur.

Dalmatinern har ett tidigare förflutet som hästhund och i rasstandarden står det att hundarna ska kunna umgås med olika djurslag och fungera. Av den erfarenhet jag har av rasen finns det hundar som än idag tycks ha en "släng" av den här förigheten kvar och som på något sätt bara faller in i rätt position bredvid en häst.
Min hund har det inte :angel:
Det är bara några få personer i Sverige som sysslar med road trial aktivt annars avlas rasen mest utställningsmeriter (vilket jag tycker är väldigt synd - det är hundar som har stor arbetskapacitet om man lär sig jobba på rätt sätt).
Jag, personligen har inte stött på några problem när hundarna umgås med andra djur. Min tik är omplacering och gillar inte katter, men i övrigt har hon inget problem med andra djurslag eller barn (hon älskar dem).
Vi har dalmatinerträffar emellanåt, och det har aldrig varit något problem mellan hundarna, hade en träff häromveckan med 8 hanar (samtliga med kulor) och min tik. Det var inga problem alls.

Lynne:
Glada, positiva hundar med massa energi. De är väldigt nära familjen och älskar att mysa så fort de får chansen. Ganska självständiga och hittar på något för sig själv om träningen blir tråkig. De har lite vakt i sig och det finns några hundar som har en släng jakt i sig också. Brukar dock inte vara några problem att ha dem lösa, de brukar hålla sig nära ägaren och inte dra iväg på egna promenader.

Lättdresserade?
Innan jag skaffade dalmatiner framställdes de som monsterhundar, men så illa är det inte :p
De tröttnar snabbt om man är tråkig som förare - det gäller att vara lite uppfinningsrik och hela tiden behålla förhoppningen. Har man väl lyckats med det har man en hund som hänger med på allt. Jag tycker de är väldigt lättlärda om motivationen finns (infinner sig snabbt med en godis i närheten - de är matgalna), dock ska tilläggas att de är riktigt envisa också. Min omplaceringstik har jag tränat koppelgående med i 1,5 år nu (köpt som 2,5-åring). Jag antar att någon aldrig lärt henne och sedan har jag nog inte varit särskilt konsekvent emellanåt och stannat så fort hon dragit lite, så då tar det tid.

Sedan ska man väl säga att dalmatiner är en hund som inte blir trött av promenader, utan de måste få jobba med hjärnan. Jag aktiverar genom lydnad, agility och viltspår. Viltspåret är klara favoriten.

Skador/sjukdomar
De flesta skadorna sker i samband med "stolleryck" i skog och mark. Har på senare tid läst om ett antal dalmatiner som gjort sig illa på lustiga sätt i samband med hög hastighet.
I övrigt en frisk ras om man ser till armbågar, höfter och kroppsbyggnad. Det finns dövhet inom rasen men det är aldrig något som en valpköpare råkar ut för. Uppfödarna testar detta innan valparna säljs, och de hundar som är döva tas bort.
Det största problemet inom rasen är hudproblem, de flesta kommer när hunden är unghund och beror då på hormoner - dessa försvinner dock. Det man ska akta sig för är allergi. Detta visar sig i ung ålder genom klåda och diarré t. ex. Vår ena tik är kvalsterallergiker och hennes klåda håller sig i schack med hjälp av medicin. Känner en annan tik som är kycklingallergiker och det har löst sig genom att hon går på specialfoder. Utöver det här får en del dalmatiner urinstenar - främst hanar. Har hunden väl blivit diagnosticerad med urinsten brukar ägarna få byta foder som har en annan sammansättning.

Egenheter?
Trivs bäst under täcket i sängen, älskar värme (hatar kyla), många individer som "skrattar", grymt snabba, allroundhundar, sociala, lättlärda, envisa...och prickiga :rofl:

Kan bara hålla med! Bra skrivet! :banana::bump::bow:

Jag som hästmänniska själv slår ett slag för Rhodesian Ridgeback !

(kan bero på att jag har två...)
;)

*kl*
Bullterrier: Intensiv, gillar att tugga på saker, envis, lite korkad (ursäkta),glad, energisk.

Tack för svaren!

Whippet verkar som en härlig ras, men fryser de inte lätt? Grannen har en som verkar väldigt stessig också, men har en känsla av att det kanske inte är hunden? :crazy:

Dalmatiner har jag varit inne på länge. Tycker de är snygga att se på, lite lagom stora och så är de ju hästhundar... Men har hela tiden fått höra att de är väldigt svåruppfostrade, lite aviga mot barn och att man inte ska ha dem som förstahund? Men de hör till favoriterna ändå. ;)
Tycker weimaraner liknar dem i kroppsform. Någon som vet om de är svåra att ha och göra med? Jagar gör både jag och killen, så det är inte helt fel med en som har lite jakt i sig. Dock inte så mycket att det blir svårt att ha lös...

R. Ridgeback? Kan du berätta lite mer om dem? Vet i princip bara att de är rätt stora...
Bullterrier ser onekligen lite korkade ut (sorry!) Men de verkar mysiga ändå?

Whippeten är långt ifrån en stressad hund:eek: Alla jag har träffat är hur harmoniska som helst, och hänger med på alla möjliga upptåg!

Fryser? Jo det är klart, om det blir flera timmar i stall eller ridhus så visst fryser dom. Men har man bara ett bra täcke så klarar man sig långt;) De blir lite vad man gör det till, våran whipp sover nästan alltid under täcket och ja...då tappar den fettet i pälsen som hjälper till att hålla den varm, och kräver därför mer täcke på än en som inte sover under täcket.

men en dag som denna, med 7 plusgrader och strålande sol, är det perfekt väder att få "lufta" pälsen lite:D

Dalmatiner har jag varit inne på länge. Tycker de är snygga att se på, lite lagom stora och så är de ju hästhundar... Men har hela tiden fått höra att de är väldigt svåruppfostrade, lite aviga mot barn och att man inte ska ha dem som förstahund? Men de hör till favoriterna ändå. ;)

Bullterrier ser onekligen lite korkade ut (sorry!) Men de verkar mysiga ändå?

Jag är uppvuxen med dalmatiner, mina föräldrar hade (har) kennel, och jag har alltid haft dessa prickjontar runt mig. Helt underbara hundar!!!! Kanske inte förstahund om man inte har någon som helst erfarenhet av hundar innan, och då mest pga att de är VÄLDIGT energiska och smarta (så smarta att många uppfattar dem som dumma och svåruppfostrade). De har en hel del egen vilja och kan vara ganska så bra ögontjänare:angel: En dalmatiner kan du inte säga till att "nu gör du såhär" utan snarare be "skulle du kunna göra såhär..." En dalmatiner som blir fostrad med hårda tag blir en osäker, nervös dalmatiner, det gäller att vara vänlig men bestämd och konsekvent
Aviga mot barn kan jag inte påstå att de är, men självklart finns det ingen hund som är 100% "barnsäker" oavsett ras. Av alla de dalmatiner jag stött på genom åren (några hundra....) så är det bara EN som varit opålitlig med småbarn i närheten, och det pga hans tidigare negativa erfarenheter av barn...

Bullterrier ja....
Robust, envis, glad, energisk helmysig hund. Är snart på G att skaffa vår 2:a bulle, lite lika dalmatiner i sättet faktiskt, bara lite mer envishet och lite mer pansarvagn över dem :D Väldigt sociala men går gärna sin egen väg

Dövhet finns tyvärr inom båda raserna, men seriösa uppfödare ser till att BAER-testa valparna innan leverans

Basenji- Ingen erfarenhet
Weimaraner- Ingen erfarenhet
Dalmatiner- Ingen erfarenhet
Pudel - Min morfar blev biten av en
Korthårig collie - Ingen erfarenhet
Whippet - Ingen erfarenhet
Pincher - Min gamla ridlärare har en
Bullterrier - Tycker inte alls om dem, tycker de ser ganska fula ut.
Manchester terrier- Ingen erfarenhet
Cavalier king charles spaniel- Jag har en egen sedan tre månader tillbaka med familjen och tycker faktiskt om denna söta lilla hundras.

Vad jagar du då? Weimaranern är ju en fågelhund, som behöver jaga fågel. Svåra att ha lös.. ja, det beror ju alltid på träning och individ, som med alla raser, men den ska ju hålla sig relativt nära jägaren i jakt, så det är ju ingen som drar som t.ex. en stövare som har längre räckvidd.

Ridgen är en vakthund. Och inte så mycket större än en Weimaraner. Behöver väl endel vaktberikning men är i övrigt väldigt trevliga tycker jag.

En dalmatiner är ju en perfekt "hästras".. Kanske dock inte nån förstagångshund?

Bullen skulle nog trivas bra som hästhund den med.. Maaassa energi att göra av med, men hur mysiga som helst.. :D

varför skulle dalmatinern inte vara någon bra förstahund?? de är ju inte särskilt "mycket" på något sätt. vår första hund var just en dalmatiner.

varför skulle dalmatinern inte vara någon bra förstahund?? de är ju inte särskilt "mycket" på något sätt. vår första hund var just en dalmatiner.

Johodå, mycket glad och mycket hungrig :D ;)

TS:
Jag har dalmatiner. Det är en väldigt pigg och glad hund med mycket energi, jag tycker de ska få springa lösa lite varje dag, men de tillhör ändå inte extremerna när det gäller aktiviteringskrav. Tålamod till 1000 behövs och gärna lite fantasi. Allt är roligt... en stund ;)
Det är mycket egen vilja och de är smarta, så smarta att risken är att de lär sig hur man slipper undan med bus :D
Inomhus är det ganska lugnt, soffan är skönast och gärna tätt intill.

Rasbundna problem tycker jag främst är allergierna, ofta foderrelaterade. Kolla upp föräldradjuren och se hur uppfödaren ställer sig till det.

Jag har ganska precis skaffat mig min hund (omplacering) och hon är min första egna, har dock alltid haft hund i familjen. Det enda jag har problem med är koppelgåendet men det beror väl delvis på förra ägarens bristande intresse (?) och att hon är ganska ung fortfarande :) Jag tror det viktigaste är att man är insatt i sin ras och gärna har kontakt med de som har mer erfarenhet av den och att man vill!

(och förresten är min inte alls som Turali's frusna hund ;), just nu sitter hon och tittar längtansfullt ut genom fönstret där det blåser, regnar och är kallt)

Tycker weimaraner liknar dem i kroppsform. Någon som vet om de är svåra att ha och göra med? Jagar gör både jag och killen, så det är inte helt fel med en som har lite jakt i sig. Dock inte så mycket att det blir svårt att ha lös...

Har ingen bra erfarenhet av Dalmatiner, och skulle själv aldrig skaffa en sådan. Tycker de (jag har erfanhet av) har haft kass mentalitet, och mycket allergier/hudproblem!

Weimaran tycker jag inte du ska skaffa om du inte ska jaga!

Jag hade nog kollat vidare på pudel om jag var du! :)

Jag beskriver RR som:
--------------------------------------------------------------------------------

UNDERBARA

Som ägare till två är jag väl något partisk kanske
Köpte min första för 4 ½ år sedan, nu har jag dessutom en till som blir 2 år idag.

Allmänt är dom trevliga hundar, båda mina älskar folk dom känner och bryr sig inte så mkt om främlingar. Såvida främlingarna inte kommer mitt i natten, då är människor inte lika poppis.

RR är otroligt smarta och behöver en mening med allt, det är oftast ingen hund du kan stå och kasta boll med i en timme. Mina är väl inte världens bästa lydnadshundar men vi tränar lite grann iaf. Det som motiverar mina är att dom blir sååå stolta när dom gör rätt och vill vara matte till lags. Sen har ju alla sina dagar som är mer eller mindra bra.
Det jag tycker är extra bra med just RR är att dom ofta anpassar sig, är jag jätteaktiv ena veckan så hänger dom med på det, men är jag sjuk och ligger på soffan så slöar dom oxå. Detta gäller alltså hundar som annars är normalt aktiverade, om man aldrig gör ngt med sin hund får man ju inte heller en avslappnad hund.

Mina går på normala promenader, men är mycket lösa på gården, dom följer även med mig när jag rider.
Tillsammans med min äldsta har vi gått lydnadskurser tom tävlingslydnad, viltspårskurs och nyligen börjat vår allra första agility kurs. Viltspåret är dock hans favorit
Min lilla har pga skada endast gått vardagslydnad, har även börjat gå en del på utställning.

Mina vovvar är lätta att ha med överallt, accepterar liv och rörelse och andra hundar.

Mina vaktar när det behövs, när jag bodde i lägenheten gick det folk i trapphuset så dom brydde sig aldrig om sånt. Men som sagt är vi på prommis och det kommer skummisar ur buskarna så håller dom minsann koll och är det ngn som springer här utanför mitt i natten så säger dom till. Mina har lite längre till skall, det är sällan och när det väl skälls så är det befogat.

Det jag tycker är väldigt bra med RR är just att dom inte är överglada, inte tränger sig på andra och tokpockar på uppmärksamhet, sitter vi i soffan så ligger dom på sina filtar. Självklart myser dom oxå men inte HELA tiden.
Mina hundar har heller aldrig sprungit ifrån mig, valptiden är dom visst lite småtuffa men dom har aldrig nånsin dragit. Min stora verkar nästan "ta hand om mig", han tror nog inte jag klarar mig eller hittar hem utan honom.

Har dessutom en dotter på 1 år som dom är sååå bra med, inga problem alls sen hon kom in i huset.

Kika in på min hemsida, där står det iofs bara om mina älskade vovvar !
www.hasslunda.com

Jag tror att när man väl hittat sin ras så byter man aldrig, sen den dag min första klev innanför dörrarna har jag aldrig nånsin tvivlat på om det var rätt.

Inboxa gärna om det är ngt mer du undrar

Lycka till !
Ylva, Fighter & Devil

"Once a ridgeback, always a ridgeback"

Bullterriern är glad, envis, lyssnar när dem själva vill:angel:, roligare hund finns nog inte, men kräver ett visst tålamod. Gäller att vänja dem vid andra djur tidigt, då dem kan vara ganska hårdhänta

Bullterriern är glad, envis, lyssnar när dem själva vill:angel:, roligare hund finns nog inte, men kräver ett visst tålamod. Gäller att vänja dem vid andra djur tidigt, då dem kan vara ganska hårdhänta

Stämmer precis, eller som den uppfödaren vi köpte vår omplaceringstik ifrån uttryckte sig:

"En normal valp går fram till en vuxen hund och frågar: kan vi leka, en bullterriervalp går fram till en vuxen hund, daskar den i arslet och säger: kom igen nu gubbjäkel så leker vi":D

Selektiv hörsel är något en bullterrier behärskar till fullo!!:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 616
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 296
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka