Vad har ni för erfarenhet av boxvila

Sv: Vad har ni för erfarenhet av boxvila

I det förra stallet jag var i var det en häst som brutit hovben (tror det var det) och han skulle ha boxvila. Men jag tycker han mest tyckte det var tråkigt och ensamt och var väldigt sugen på att gå ut hela tiden. När han sedan fick gå ut så var han jättesprallig och sprang runt och vips så gjorde skadan sig påmind igen.

I det förra stallet jag var i var det en häst som brutit hovben (tror det var det) och han skulle ha boxvila. Men jag tycker han mest tyckte det var tråkigt och ensamt och var väldigt sugen på att gå ut hela tiden. När han sedan fick gå ut så var han jättesprallig och sprang runt och vips så gjorde skadan sig påmind igen.

Ja det gäller att inte bara släppa ut dom, som en del gör. :crazy:
Det är inte läkt fullt ut för att boxvilan hävs:cool:

Dotterns kompis ponny bröt hovbenet illa vid 17 års ålder. Det läkte alldeles utmärkt med rätt skötsel, dvs boxvila, sen leda korta stunder, senare sjukhage och noggrann igångsättning.

Den tävlade faktiskt återigen SM i ft efter detta, med lillsyrran.

Det gäller att ägaren fattar vad som krävs. Vi har en häst i stallet i lååång boxvila som var lite sprallig första gångerna hon skulle promeneras, av naturliga skäl men sedan det blivit rutin går det alldeles utmärkt. Man måste förstås säga till och inte acceptera hoppande och ha utrustning tex stigbett som gör att man kan hålla hästen på mattan.

Jag tror att skillnaden på kunniga och mer okunniga i hästvärlden (som tex de som är mer eller mindre proffs) är att de första inte ens tänker att saker inte ska gå, utan ser till att det funkar, helt enkelt.
(Räknar mej inte till den kategorin bäst att förtydliga men har lärt mycket av såna)

Fredrik: Vad skönt att hon är bättre, lilla gumman:bow: Hoppas att det fortsätter nu på samma väg.

Fattade inte riktigt, har du själv blivit sämre i kroppen så att du inte kan rida:eek::crazy: Vad jobbigt:cry:

Hästen ifråga som jag skrev om blev dessvärre aldrig frisk och avlivades senare.

Fast då måste man ju utgå ifrån att hästen är som lugnast och står mest still i boxen. Gör den inte det måste det väl ändå vara lika bra eller lika dåligt (?) att vara ute i en liten hage. Förutsatt att hästen kan ledas till och från hagen utan att freaka ur förstås...
En kompis häst med senskada stod på box i 4 (?) veckor och skulle ledas 2 ggr per dag - de var tvungna att droga hästen varje gång då den höll på att ha ihjäl både sig själv & stallpersonalen. En sån häst skulle man kanske inte släppa i sjukhage.

De veterinärer som jag har haft kotakt med har alla menat att det är ju syftet som går i första hand så - där den är lugnast

Och förutsatt då emd rörligheten att ytan blir tillräckligt liten.

I mitt stall - efetrsom jag bara har två och båda var inne så slapp de ju stressen att inte få göra "som de andra"

Hade det gått förbi hästar i tid och otid så hade det varit mycket värre.

Igen alla mina veterinärer har varit vettiga. Det är ju inte vägen osm är det primära utan att mankomemr till målet.

Hästar är ju individer.

Just min unghäst trivdes inne.

Den andra tappade aptiten. Men jag fick igång honom med lusernhack.

Båda rasade i vikt :o Tur att de hade att ta av

Då vi inte direkt hade tillgång till box så använde vi vindskyddet och stängde till där istället, vilket blev boxstorlek. Fast vi stängslade även in några kvadratmeter utanför så de kunde gå ut och vända. Veterinärerna sa att det var förkastligt, det var enbart box som gällde, annars skulle vi äventyra hela läkningen. Och det vill man ju inte?? Och visst hade de rätt, åtminnstone till viss del, för såret hade spruckit upp vid nästa omläggning. Om det kanske hade gjort det ändå, det vet man ju inte.
Men det var lite senare när såret börjat läka ihop som vi verkligen "tjatade" om att få släppa ut dem, men de menade att då skulle han aldrig bli bra - senorna skulle inte växa ihop om han rörde sig för mycket. Och föl är ju inte direkt stillsamma i hagen...

Har inte idats läsa hela tråden.

Min häst har precis avslutat sin 2 månader :eek: långa boxvila. Trodde att han skulle äta sig ut ur stallet, började nästan att böla när veterinären beordrade boxvila. Men, det gick över förväntan. Första veckan va den jobbigaste men då såg jag till att han helatiden hade mat, mkt halm, att vara inne är det värsta han vet.

Nu när han fick börja gå ut igen så är det boxhage som gäller. Sprängde den första (kan inte fatta att vi va så dum som trodde att en hage gjord av plaststolpar skulle hålla...:angel:) Vi ökade successivt(?!) tiden i hagen och nu står han där 12 timmar per dag utan problem. Skrittar honom uppsuttet 30 minuter. Har gått otroligt bra måste jag erkänna! Visst han va väldigt brallig när man ledde ut honom till hagen men väl i hagen så va han lugn.

hästar är ju rutinvanedjur.

de lär sig ganska fort, men även sen när de får börja gå ut igen.

min val. var 14 år första ggn som han fick boxvila o andra dagen började han att bocka i boxen, men sen gick det över- bara den hade sällskap. Sällskapet bör dock rastas av, så att man inte har 2 tokiga individer.:D

om den hästen hade fått varit i sjukhage hela tiden så hade den kanske inte varit så stressad att man fick droga den...

:crazy:

KL

Det är ju så svårt att veta. Kan man stimulera hästen på andra sätt så kan man ha tur och så klarar dem det bättre. Fördelen med att stå i box är ju att underlaget är bättre, även om man har drenerat och grus så kandet bli lite väl blött om det regnat mycket och risken blir stor att dem halkar.

Fredrik hittade en lösning, att stimulera sin genom att stå utanför stallet då och då.

Det ÄR svårt med boxvila. Och promenaderna är nog A och O för läkningen.

Min har ju stått på box i snart 5 månader. Med sällskap i början, men sedan ensam. Han har fått stå i uteboxhage en stund varje dag, beroende på väderlek och underlag, har det blivit olika lång tid, men i snitt 2-3 timmar, sedan har han blivit uttråkad.
Däremot har jag försökt att dela upp skrittpromenaderna 2-4 ggr/dag.

Det har förvånat mig hur otroligt lätt han accepterade att stå inne. ÄVen om det tog några veckor.

Som några redan varit inne på.
Att det är vi ägare som har svårare att acceptera boxvilan.

"funderingar".

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka