Vad har ni för erfarenhet av boxvila

Sv: Vad har ni för erfarenhet av boxvila

Boxvila är ju enklare på sommaren- lugnare häst o sen gräs att äta.

Att ta ut den för första gången som idag- med lite halka, kyla o blåst:crazy:

Nej, fy det är inte roligt och det kan vara farligt för både hästen och en själv.

Kl
Stallet har just nu fått hem en liten häst som ska i boxvila i 8 veckor pga fraktur, och där är det boxvila ordinerat - ingen "liten hage" pga skadans art. Den har råkat ut för en olycka och fick efter operation flytta till nytt stall för konvalecensen.

Får se hur det går. Jag kan rapportera:idea: Inte är det roligt för en liten häst att bara stå så, men vi får se....

Ts

Vad är det för häst som står, ung eller gammal? Denna är mkt ung så den kan nog få mkt tråkigt....

TACK FÖR ALLA TIPS:love:

Här kommer feedback till er alla.

Eftrersom jag bara har två hästar i ensamt stall, så fick jag ha två på boxvila. Unghästen som opererades har "separationsångets" så jag kunde inte ha en ute och en inne.

Men av samma aneldning måste jag sära dem dagligen. Jag var mest orolig att detta ( som ju är orsakat av ett psykologiskt trauma) skulle förvärras. Men det har faktistk blivit bättre tom med det upplägget jag gjorde.

Okey boxvila på en 3 åring och en 23 åring...

Det gick bra. Det var en mardröm - men det gick :idea: (minus lampa)

Han 23 åringen fick skritta ut en halvtimme varje dag. Och har förvånansvärt tagit sig igenom det hela galant - inte stel ens:confused: Tappat lite kondis :angel:

Hon 3 åringen fick 2 veckors hel boxvila, men jag tog ut henne utanför stalldörren så hon fick titta sig omkring ( också för att sära på dem)

Sedan skulle hon skrittas. Det gick inge bra:crazy: för vi bor i en backe/slänt och det gjorde väldigt ont både uppför och nedför.
Så vet. sa skritta inne i stallet. Skittråkigt för oss båda - men vad gör man.

Men vi övade och tog en ögla utanför stallet där det var plant flera ggr om dagen

Jag följde ALLA råd här, och snickrade två sjukhagar a la' sockerbit med trästaket och det var tur för hon 3 åringen var jätterädd för elbandet när hon kom ut, och skulle blivit väldig stressad om hon haft elband så nära på fyra sidor. Jag gjorde trästaket mest för att jag var rädd att ngn av dem skulle trassla in sig, och den andra har alltid varit rädd för elband. Men där ser man

Jag ökade också succesivt på storleken och det har inte varit särskilt mycket bus - inte ens när de nu är över och de får gå i sin hektarstora hage.

Det gick förvänansvärt smärtfritt

Båda två fick "torgskräck" av att stå inne.

23 åringen blev tittig ute och hon 3 åringen var rent allmänt "fnoskig" i början.
Men det kan ju ha varit orsakat av själva narkosen och att de faktiskt sågat i hennes ryggrad.
Hon fick ju givetvis smärtstillande, men de satt ju så långt bak - nästan vid korset (KS) och stora muskler drar ju i det där ligamentet de kluvit på längden...

När de väl fick stå ute i hage så började de båda andas mer normalt igen.

Det lilla bus de gjorde ute i hagen så slutade de med när jag ptroade

För henne var det på ett sätt boxvilan lättare då hon fick vetranquil. Hon fick det även då jag började gå inomhus - för att hon skull hålla isg i skinnet när jag tog ut den andra. Och det gjorde nog att hon upplevde boxvilan mindre jobbig än vad hon annars skull ha gjort.

det blev nog som en drink för att "koppla av" *fniss*

Båda blev väldigt PÅ och noga med att inte "glömmas bort" . Lite lätt hysteriskt mot slutet:angel: ärligt talat.

Därför så särade jag på dem lite ock ofta. Hon fick hon gå ut på många miniöglor utomhus flera ggr på dagen.
Och efter som hon regerade så starkt varje gång jag tog ut honom ur boxen ( tex när jag skulle rida eller mocka åt honom) så började jag till slut gå med honom fram och tillbaka i stallet, så hon skulel sluta bli hysterisk vid ljudet av hans hovar och att inte alltid ha hundra koll på var han var och var han skulle...
och det var nog väldigt bra för henne och hennes separationsångest.
Han gick - men "försvann" inte

Jag gav den äldre bara vetranquil den dag jag skulla släppa i en 15 x 15 hage. Men det hade också en allmän effekt på honom. Skönt att kunan koppla av en stund i alla fall
Så tack för det tipset :)

tack alla för att ni delade med er av era erfarenheter.

Jag la till mina ifall ngn annan skulle ha nytta av dem

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att det gick åt rätt håll! Men visst är det slitigt!
Jag är MYCKET skeptisk till ordinationen boxvila ( vet att man måste ibland ) Det hävdas att hästen anpassar sig så lätt och inte mår dåligt av det, men jag tvivlar - det är ju högst onaturligt för det strövande djur som den är.
Vår lilla fölis skadade sig illa i benet i somras, bara 1 mån gammal och vart givetvis ordinerad boxvila. Stoet hade ju inget val, hon hamnade ju där hon med. Veckorna gick och vi tiggde och bad att han skulle få en liten hage, men nej.
Efter 3½ månader(!) i box med 3-4 promenader/dag á 10 min, i stallgången, så hade såret till sist läkt. Men följden av "boxarresten" var att kotan blivit så vek att han trampade igenom helt och hoven pekade i luften ( trots specialskoningar var 3:e vecka ).
Det var tveksamt att han någonsin skulle räta upp sig och bli bra och en ev fortsatt behandling skulle ske med samma ordination = flera månader till i box med korta promenader.
Är det någon som prövat på att ta ut ett föl som står inne 24 tim/dygn och inte ännu är vant att ledas?! Det är en explosiv bomb! I den åldern vill man inget hellre än att busa och rasa!
Vi valde att ta bort honom, hur hemskt det än var. Inte pga skadan i sig, utan av följden på boxvilan! Jag förstår över huvud taget inte hur man kan ordinera ett litet föl att stå i box i månader. Det måste ju till sist bli psykiskt störd.
Det var en jättejobbig upplevelse och man led med honom. Hade vi vetat det vi visste idag hade vi tagit bort honom samma dag han skadades.
Följer blev det också för stoet som drabbades av patellaupphakning som ännu idag, 3 mån senare, inte har gått över....
Så mycket skeptisk, det är jag.

Om det går så har jag hellre hästen i en ruta till hage utomhus istället för box, beror såklart på skada och det, jag är inte så mkt för boxvila.

Mina hästar har inte stått på boxvila nån längre tid. 10 dagar är det längsta och då rev han nästan boxen, fast jag gick promenad med honom 3 ggr om dagen.

En vet. ville ha honom på boxvila i 14 dagar när han hade gått omkull i hagen och fått en massa sår. Jag lydde inte vet där. Han stod inne i 2 dagar sen fick han gå ut i en liten hage.

Tycker att många vet säger boxvila för allt, som det egentligen inte behövs nån boxvila för. För att jämföra; När valacken opererades stod han inne i 4 dagar. En kompis häst blev sprutad i en led, och skulle ha boxvila i 7 dagar. :crazy: Den skenade ju som en tok när den fick komma ut i hagen igen.

Vad bra att det gick åt rätt håll! Men visst är det slitigt!
Jag är MYCKET skeptisk till ordinationen boxvila ( vet att man måste ibland ) Det hävdas att hästen anpassar sig så lätt och inte mår dåligt av det, men jag tvivlar - det är ju högst onaturligt för det strövande djur som den är.
Vår lilla fölis skadade sig illa i benet i somras, bara 1 mån gammal och vart givetvis ordinerad boxvila. Stoet hade ju inget val, hon hamnade ju där hon med. Veckorna gick och vi tiggde och bad att han skulle få en liten hage, men nej.
Efter 3½ månader(!) i box med 3-4 promenader/dag á 10 min, i stallgången, så hade såret till sist läkt. Men följden av "boxarresten" var att kotan blivit så vek att han trampade igenom helt och hoven pekade i luften ( trots specialskoningar var 3:e vecka ).
Det var tveksamt att han någonsin skulle räta upp sig och bli bra och en ev fortsatt behandling skulle ske med samma ordination = flera månader till i box med korta promenader.
Är det någon som prövat på att ta ut ett föl som står inne 24 tim/dygn och inte ännu är vant att ledas?! Det är en explosiv bomb! I den åldern vill man inget hellre än att busa och rasa!
Vi valde att ta bort honom, hur hemskt det än var. Inte pga skadan i sig, utan av följden på boxvilan! Jag förstår över huvud taget inte hur man kan ordinera ett litet föl att stå i box i månader. Det måste ju till sist bli psykiskt störd.
Det var en jättejobbig upplevelse och man led med honom. Hade vi vetat det vi visste idag hade vi tagit bort honom samma dag han skadades.
Följer blev det också för stoet som drabbades av patellaupphakning som ännu idag, 3 mån senare, inte har gått över....
Så mycket skeptisk, det är jag.

Tiggde och bad? Du bestämmer väl själv över din häst? Eller stod den på klinik?

Strikt boxvila ger ofta en stallmodig häst som 99% av tiden är lugn. Jag tycker att problemet ofta kommer när de ska få gå i boxhage, promenaden box till hagen och tillbaka brukar kunna bli livad. MEN det funkar oftast bra om man bara är lite förutseende.

Jag tycker att små föl snarare är lättare att ha på box, särskilt när de är så pass små. Dessutom verkar de må minst sämst av boxvila, de har ju mamma att busa med!

kl*

min häst blir apatisk av boxvila, slutar äta och bryr sig inte om nåt, det går ju 1 dag, men sen :crazy:

på hagvila gör han caprillie hopp (stavning?) och halv levader och ja... allmänt står och skuttar....

så för hans del, boxvila 1 dag och sen ut i vanliga hagen... nåt annat går inte!

Vad skönt att det gick bra, men jag hade motionerat den gamle ordenligt varje dag för att den då skulle kunna överföra lugn till den yngre.

KL

Är det någon egentlig skillnad på boxvila och att hästen får vara ute i sjukhage (i boxstorlek) på dagarna??

Min blev ordinerad boxvila i 4 dagar efter operation men höll på att riva boxen :crazy:. Ute i sjukhage med kompisarna i närheten var han däremot lugnet själv (Det blev alltså ingen boxvila).

Ja men så är du frisk också.

Jag har ju min muskelsjukdom

Jag hade givetvis också gjort så om jag kunnat

- detta rehabprogram gick ändå mycket över min kapacitet.
Nu blir det till att rehabilitera mig :o

Morvan Morr - det beror nog på vad som hänt. Ibalnd kan det nog vara storleken på utrymmet som det handlar om. Och då kan det gå lika bra ute. I vissa fall inte.

Jag frågade om sjukhage ute och de menade att hon skulle stå inne helt i box för att inte hindra läkningen.

Jag tog ju ändå ut henne utanför dörren att titta - på eget bevåg. Men jag höll i henne då ju.

Till och från hagen var inga problem för mig.

Däremot blev hon överstimulerad ute när vi skulle promenera och capriolade - säkert för att det gjorde ont. Sedan blev det rodeo och det var då vi fick gå inne....

Celi.

Jag tänker rent generellt ang. vissa rehabiliteringar. Det ÄR ett lidande för hästen.

Det gäller ju att det är värt det för hästen.

Varierat.
Antingen en häst som är lugn och cool eller en som är heltgalen och ostyrig

nej det är det inte, såvida hästen får gå 10 meter ut till boxhagen..

jag har nog aldrig haft en häst samanhängande i boxen mer än en dag. tror inte på boxvila om det inte rör sig om benbrott o.d.

utan det har varit antigen sjukhage eller många promenader.

håller med dig till fullo där. Hästar som fått boxvila i onödan blir ofta sämre!

Jag frågade om sjukhage ute och de menade att hon skulle stå inne helt i box för att inte hindra läkningen.

Fast då måste man ju utgå ifrån att hästen är som lugnast och står mest still i boxen. Gör den inte det måste det väl ändå vara lika bra eller lika dåligt (?) att vara ute i en liten hage. Förutsatt att hästen kan ledas till och från hagen utan att freaka ur förstås...
En kompis häst med senskada stod på box i 4 (?) veckor och skulle ledas 2 ggr per dag - de var tvungna att droga hästen varje gång då den höll på att ha ihjäl både sig själv & stallpersonalen. En sån häst skulle man kanske inte släppa i sjukhage.

KL

Är det någon egentlig skillnad på boxvila och att hästen får vara ute i sjukhage (i boxstorlek) på dagarna??

Nej.
annat än det du själv erfarit.
skillnaden är ibland mentalt lugnare häst - av att ändå få vara ute.

haft min i sjukhage a la box i somras. flyttade boxen varje dag - så det fanns bete a' la ngra få kvadrat meter. sprang eller stressade då inte ett uns. för det blev ändå så likt ute som det var möjligt just då - plus mental stimulans för hästen i fråga om att iallaflal kunna vara så nära "normal" situation som det gick under omständigheterna. funkade total bra.

om den hästen hade fått varit i sjukhage hela tiden så hade den kanske inte varit så stressad att man fick droga den...

:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur