Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad bra att det gick åt rätt håll! Men visst är det slitigt!
Jag är MYCKET skeptisk till ordinationen boxvila ( vet att man måste ibland ) Det hävdas att hästen anpassar sig så lätt och inte mår dåligt av det, men jag tvivlar - det är ju högst onaturligt för det strövande djur som den är.
Vår lilla fölis skadade sig illa i benet i somras, bara 1 mån gammal och vart givetvis ordinerad boxvila. Stoet hade ju inget val, hon hamnade ju där hon med. Veckorna gick och vi tiggde och bad att han skulle få en liten hage, men nej.
Efter 3½ månader(!) i box med 3-4 promenader/dag á 10 min, i stallgången, så hade såret till sist läkt. Men följden av "boxarresten" var att kotan blivit så vek att han trampade igenom helt och hoven pekade i luften ( trots specialskoningar var 3:e vecka ).
Det var tveksamt att han någonsin skulle räta upp sig och bli bra och en ev fortsatt behandling skulle ske med samma ordination = flera månader till i box med korta promenader.
Är det någon som prövat på att ta ut ett föl som står inne 24 tim/dygn och inte ännu är vant att ledas?! Det är en explosiv bomb! I den åldern vill man inget hellre än att busa och rasa!
Vi valde att ta bort honom, hur hemskt det än var. Inte pga skadan i sig, utan av följden på boxvilan! Jag förstår över huvud taget inte hur man kan ordinera ett litet föl att stå i box i månader. Det måste ju till sist bli psykiskt störd.
Det var en jättejobbig upplevelse och man led med honom. Hade vi vetat det vi visste idag hade vi tagit bort honom samma dag han skadades.
Följer blev det också för stoet som drabbades av patellaupphakning som ännu idag, 3 mån senare, inte har gått över....
Så mycket skeptisk, det är jag.
Jag frågade om sjukhage ute och de menade att hon skulle stå inne helt i box för att inte hindra läkningen.
KL
Är det någon egentlig skillnad på boxvila och att hästen får vara ute i sjukhage (i boxstorlek) på dagarna??