Vad har ni för erfarenhet av boxvila

Sv: Vad har ni för erfarenhet av boxvila

ibland är boxvila ett måste.
Ev. kan man ta en kompis o ställa på samma- bara att man rider den o går ut o går med den några ggr.
Jag har aldrig drogat ngn häst när de sen har fått börja gå.. Det har gått bra ändå.:bow:

Tror att om man i grunden har bra hyfs på hästen så funkar det med några tillsägningar o att man inte är spänd själv. Bara beredd.

javisst. det har jag heller inte sagt att det inte är. men i 90% av fallen skulle hästen lika gärna kunne stått i en sjukhage på utsidan av stallet. och mått mkt bättre psykisk.

hur hästen tar en boxvila beror väldigt på hur hästen är. jag har heller aldrig drogat, men jag har fått sitta upp och rida då hästen bara stegrade sig och studsade omkring när jag ledde=inte så bra för gaffelbanden..

i vanliga fall är detta en Extremt lydig och förig häst så det berodde absolut inte på brist på uppfostran. och då hade han tom stått i boxhage hela tiden, så jag vill inte ens tänka på hur han skulle varit om han stått inomhus några veckor... :p

Min förra häst var omöjlig att ha på box. Han blev rent av galen och slog sig rätt ordentligt. Däremot var han lugnet själv när jag tog ut honom. Hade aldrig problemet med att han blev yster...

Ja...tidigare var det så. Nu har jag träffat på allt fler veterinärer som inte ser boxvila som det ultimata i alla lägen.

Vad jag förstår så går man mer och mer ifrån det.

Alla veterinärer jag har pratat med har varit vettiga, och menat att det skall ju bli bra i slutändan.

Jag fick bla ordinerat sjukhage till min Nordis som är död, men han vankade i den hela dagarna så vet. och jag var ense att då var det bättre att släppa ut honom till den andra hästen

Varför min gamla fux fick boxvila minns jag inte ens :crazy: :confused:

Det är nog olika från fall till fall vad som blir bäst för just den hästen. Hästar är ju individer...

Men vid vissa fall kanske det är mer nödvändigt än annars. Det beror för modligen på åkomman också

Tack till er som delat med er av era erfarenheter :bow:

Flera????

Senast ändrad av en moderator:

Har nordis dött? :confused:
HEMSKT ledsen att höra detta isåfall, jag hoppas det inte är så. Beklagar verkligen om det trots allt är det. Jag har förstått att han var ditt allt.:(

Det var väldigt snällt och omtänksamt av dig, :bow:
men det var en annan nordis. Felix.
Som dog för 7 år sedan.

det var väldigt skönt att höra. :( eller hur jag ska uttrycka mig.

dvs skönt att det inte var en "ny" sorg. om du förstår hur jag menar.

men vet. brukar ju säga boxvila för allt möjligt, från senskador till hovböld till ryggont..... :smirk:

Håller inte med.
Här undviker både de distrikt och klinik veterinärer jag har kontakt med, till varje pris boxvila så långt det är möjligt med andra alternativ.

Tja inte så kul lär jag säga, hade min häst ca 3 veckor i boxvila, lite promenad vid hand dock, och liten liten sjukhage.
Energin som han inte blev av visade sig genom boxvandring, sparka bakut och bockade vid promenaderna.:crazy:.

Nu står han i en liten större sjukhage ca 4 boxar stor, där kan han trava lite runt men inte rusar runt o.s.v. Helst ska han ju inte trava heller ( fraktur på griffelbenet) men jag kan ju knappast knyta fast honom.

2 - 3 dagar var han lite kneppig, men nu är han hur lungn som helst, och står snällt i sin hage. det händer sällan att han travar men då bara några steg. Han har blivit mycket trevligare att hantera också!

Jag tror att de psykisk mår mycket bättre om de får stå i en liten hage, även om det är bara några timmar om dagen. Tog in honom när jag hade en boxstor sjukhage och skulle till jobbet.

Senast ändrad av en moderator:

Vid boxvila så använder jag en liten sjukhage av trä. Det är mycket lägre "brallpotential" vid promenaderna än om hästen stått inomhus i box. Jag tror att det beror på att hästen får lite mer jämna intryck istället för att gå alla "uteintryck" på en gång när de kommer ut.
Sedan tror jag att det kan vara individuellt, vissa hästar fungerar att skritta uppsuttet vid boxvila istället för att leda på promenader.
Jag som gillar hästar med lite mer tryck väljer dock tusen gånger hellre att leda hästen än att sitta på vid promenader p.g.a. boxvila.

Jag puttar lite

flera svar :bump:

I vissa fall är det mer skadligt att ta ut dem ur boxen.

Precis. Vi hade ingen möjlighet till elstängsel då elen inte ville fungera och det var svaga staket. Foderhästen bara sprang igenom det o va lös i stora beteshagen. Vilket inte var så bra, i hans fall fick han stå inne. Men sen när han kom till Strömsholm fanns det kraftigare stängsel samt el så han gick alltid ute.

Jag som gillar hästar med lite mer tryck väljer dock tusen gånger hellre att leda hästen än att sitta på vid promenader p.g.a. boxvila.

Jag skulle nog välja tvärtom - av samma anledning. Man kan påverka bättre från ryggen på hästen, så att den inte hoppar omkring så mycket.

KL
Hästar klarar f ö ren boxvila väldigt olika, det går inte att svara raktr av. Det finns hästar som kan stå ett par månader på box vid tex fraktur eller svår senskada, och som inte är tokig av det när man leder dem, medan andra inte klarar en dag knappt i box utan att explodera när de kommer ut.

Jag tycker dock att de allra flesta klarar det bra, beroende på omständigheter och folk omkring dem.

Jag har haft min häst på två längre boxvilor då han haft två frakturer, olika men på samma ben :crazy:

Jag har inte kunnat bedöma att han inte skulle stått där och det har väl gått hyggligt. Promenader har funkat hyfsat även om det varit inslag av taktande och jag då och då fått explosioner och på allvar hålla honom stilla med min axel mot hans bog. Ja visst, glömde, jag fastnade med ett finger en gång i grimskaftet så det blev en fraktur i fem bitar.

Annars, tja, han ses väl som en häst som klarar boxvila ovanligt bra.

Min ena häst hade inte haft en enda dag i sitt 14-åriga liv på box- med undantag för stormdagar.
2:a dagen började den att småbocka, men accepterade sen läget.
när den efter 3 v. fick stå i sjukhage 1 h./dag så var det ny rutin.

Om han levde rövare åkte han in.
Var inga problem alls att leda efter 10 v. Lite busig- javisst.

Jag hade "tur" för min häst skulle ha 3 veckors boxvila men det var på sommaren så jag (min man) satte upp en ny sjukhage varje dag som var full med gräs så han höll sig lugn hela tiden men lite pigg var han allt när jag skulle leda honom korta promenader men det gick rätt bra ändå.
Har haft sto med föl också som haft boxvila ett antal veckor (pga operation) men det gick faktiskt jättebra fast jag hade anat det värsta. Det är nog väldigt olika mellan olika individer men mycket stimulans är ju inte fel. Det kan ju vara att man delar upp fodergivorna på så många mål som möjligt, ställer upp och borstar, grenar att gnaga på i boxen mm. Man kan låta den stå på halm så har den lite att pilla med hela tiden. Detta kan man ju göra även om den står i sjukhage.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur