Vad har ni för erfarenhet av boxvila

F

Fredrik_

Min är att hästen står i sin box, men sedan när man skall ta ut den utomhus, är den full av brall och bus.

Och då är ju vitsen förlorad.

Vad är er erfarenhet.

Sv: Vad har ni för erfarenhet av boxvila

Min erfarenhet är att det varierar väldigt mycket med individ.
vissa tar lättare på det än andra.

sen ang. att släppa ut den igen så måste ju allt sånt ske successivt.
boxvila.
promenader - uppsuttet eller vid hand, som sen ökas på.
liten boxhage först - öka ut efter hand.

osv.

Min är att hästen står i sin box, men sedan när man skall ta ut den utomhus, är den full av brall och bus.

Vad är er erfarenhet.

Beroende på skada självklart brukar de väl ofta rek en kvarts promenad minst varje dag om det är möjligt, för att slippa alldeles för mycket energi sen. MEn det ska vara kontrollerat i så fall. Inget släppande i hage att bralla runt eller låta den hoppa omkring. Det är en fördel med hästar som redan innan är väluppfostrade, särskilt såna som är lite livliga av sej.

Skulle göra det som krävs för att hästen ska hålla sej lugn när den ska ut sen, om det så innebär stigbett tex, så tar man det. Eller t o m droga ner de första gångerna. att följa rek är det viktiga.

Att säga "det gåååååååår inte" och ge upp och låta den busa är aldrig ok, då får man ta konsekvenserna:crazy:

Det är ju mycket lättare med hästar som man känner väl och vet var man har och de vet också:cool:

Det är ju vet som ordinerar och gör det nog inte i onödan tänker jag mej i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

Är det 4-åringen(val) eller stoet?

Det var väl val. som du hade problem med.
Fick du ordning på den?

För dig som tömkör så mkt borde det vara det smidigaste sättet. De kommer då ingenstans o kan då hållas på mattan- som är ett måste beroende på skadans art.
Stoet är väl mer lätthanterlig o inte så stor:confused:

Gjorde så själv när min ena var 4-5 år o hade stått i sjukhage i 11 v. efter Op.
Det hade dock inte funkat om den inte var tömkörd innan.
Gick ute i skogen- mkt att titta på som avleder den.

Chambon är oxå bra iom att huvudläget ger mindre stress- lugnande effekt.

Vad är er erfarenhet.

Min erfarenhet är att hästar är olika, en del fixar att hålla sig på mattan ganska bra, andra får man ge Ventranquil. Vet kan skriva ut det, och så löser man upp granulatet och ger i munnen eller blandar i foder lite innan. Jag promenerar 20 min med en konvalescent som har hagvila i liten hage, det ger dem ju lite mer stimulans än boxvila. Det brukar funka att vara väldigt noga när man leder att hästen har uppmärksamheten på en själv, att den stannar så fort man stannar, ryggar om man själv ryggar, går i samma takt oavsett om man går lite fortare eller långsammare. Det brukar märkas på kroppsspårket när de börjar ladda för att hitta på något, då får man snabbt försöka få tillbaks uppmärksamheten med lite halter osv.

Förra hästen blev tokig av att stå inne i ett dygn...så boxvila var uteslutet. Efter en svår senskada fick han en liten hage + längre vilotid istället, vilket vet.godkände. Hästen hade skadat sig värre om han stått på box:crazy:

Lilla fröken som jag har nu är ett under av godmodighet. Har stått själv inne på boxvila och sen även ensam inne på natten under hösten här. De andra har gått ute på bete väldigt länge. Inte ett stök hon gav ifrån sig, den lilla raringen. Nu är alla hästar installade och allt är frid och fröjd...även om fröken inte får gå med de andra än då stoet där är lite för grinigt.:cool:

Har en klar känsla av att det är en alldeles för populär åtgärd att ta till bland veterinärer. Det verkar som om dom tror att en häst står blick stilla i en box, medan den far omkring hej vilt om den inte står i en.

Bortsett från det mentala, så tror jag att de flesta skador läker snabbare om hästen har lite möjlighet att röra på sig, om än inte fara iväg hur som helst. Vi har tagit våra "boxvilare" på kortare promenader många gånger per dygn, samt även haft dom ute i trädgården ihop med en kompis. Det har fungerat galant.

OBS, detta är alltså mina erfarenheter och åsikter! Uppmanar ingen att inte hålla hästen i box. För säkerhets skull.

LIA

Har en klar känsla av att det är en alldeles för populär åtgärd att ta till bland veterinärer. Det verkar som om dom tror att en häst står blick stilla i en box, medan den far omkring hej vilt om den inte står i en.

LIA

Ja vad vet en veterinär om hästar och skador och läkningar:angel::eek::rofl:

Erfarenhetsmässigt vid nödvändig strikt boxvila är att det kan vara tvunget att ge lugnande innan man tar ut.
Man ger lugnande innan, tar ut först när det verkar, släpper i en liten utehage och tar in precis när drogen börjar gå ur kroppen.

Fick själv göra så med en komplicerad skada på unghäst, hingst då dessutom,där varje försök till uttagning gjorde skadan värre.Boxvilan var på 12 veckor och var absolut nödvändig för hans tillfrisknande.

När mina hästar stått på boxvila har jag alltid haft dem ute i sjukhage dagtid, undantaget en häst som stod typ uteboxliknande precis bredvid hage med kompisarna i.

Hej!
Min foderhäst var lite knepig. Skulle stå inne i box ett par dagar och sen stå i sjukhage. Men han sprängde sjukhagen o sprang runt i beteshagen. Då var det uteslutet att ha honom ute, så fick han tyvärr stå inne i 4 veckor. Sen flyttade vi honom och släppte ut honom i sjukhage i en hage (ifall han skulle spränga den också) men det gick bra, eftersom det var starkström och det var rep istället för eltråd.
Sen var det inga problem att släppa honom i vanliga hagen, han hade vant sig vid den lilla ytan och var inte så tokig när han fick gå i den vanliga hagen. Och ändå är(var :() han en häst med bus och spring i sig.
Sen under tiden han stod i boxen själv så var vi ute på promenader 20 min 2 ggr om dagen så han var inte helt själv. Sen så fick han gå och beta lite gräs ca 1 timme om dagen, bara han inte sprang runt.

Så det blev ganska bra iallafall (bortsett från att han sprängde sin sjukhage :)). Hoppas det blir bra för din häst!

jag använder mig endast av boxvila om hästen är så sjuk/skadad att den verkligen inte kan gå 10 meter ut i sin sjukhage.

för en häst som jag vet ska stå i sjukhage länge bygger jag en rejäl i trä. max 5x5meter.

sjukhage i stället för box gör en oerhörd skillnad för hästens psyke! och det blir såå mkt lättare att leda och rida den senare.

förstår inte hur folk kan låta sina hästar stå inne i en box i flera veckor, det om något är skadligt för kroppen...

Min Armani hade boxvila i 2 veckor efter en operation i somras. Skulle egentligen ha betydligt längre boxvila, men jag kände att det inte höll faktiskt.

Han var jätteduktig i boxen och så, men att stänga in en häst för länge, det funkar inte.
Satte sedan upp en sjukhage där han fick gå tillsammans med sin kompis (satte upp den i sommarhagen, så där fanns gott om gräs). Han hade garanterat sprungit (eller försökt) om han gått själv, men tillsammans med sin 24-årige valack-kompis sker inte mycket bus :p, dessutom hade han fullt upp med att äta, när han väl äntligen fick komma ut på gräs igen.

Armani fick inte gå ut ur sin box, under dessa veckor, mer än precis vid mockning. Han hade opererats i tre ben, därav mycket boxvila.

Ja vad vet en veterinär om hästar och skador och läkningar:angel::eek::rofl:

En reflektion här...Min vet rekommenderade först boxvila och när det var klart att det inte funkade på hästen som därmed riskerade att skada sig värre säger han...Hur fort vill du ha honom ridklar? Eh, det får ta den tid det tar, sa jag. Då säger han att i så fall är det bättre med en sjukhage och längre konvalescentid... Nu träffar jag på fler och fler veterinärer som har samma åsikt. Undvika boxvila och istället ha sjukhage och lite längre tid innan man börjar rida.

En reflektion här...Min vet rekommenderade först boxvila och när det var klart att det inte funkade på hästen som därmed riskerade att skada sig värre säger han...Hur fort vill du ha honom ridklar? Eh, det får ta den tid det tar, sa jag. Då säger han att i så fall är det bättre med en sjukhage och längre konvalescentid... Nu träffar jag på fler och fler veterinärer som har samma åsikt. Undvika boxvila och istället ha sjukhage och lite längre tid innan man börjar rida.

Jaha? Ja det är väl inget konstigt men jag tror fortfarande veterinärer vet bättre ang läkningar och vila än tex dem på buke som tror att veterinärer inte vet hur hästar fungerar, så som LIA skrev det. :smirk: Det viktiga är väl att man inte låter hästen skutta runt om den inte ska, sen hur man bär sig åt är kanske inte lika intressant, bara det fungerar..

Du missade den här raden helt och hållet i LIA:s inlägg va?
OBS, detta är alltså mina erfarenheter och åsikter! Uppmanar ingen att inte hålla hästen i box. För säkerhets skull.

Du missade den här raden helt och hållet i LIA:s inlägg va?

Nej det gjorde jag inte. Men jag avsåg denna:

Som jag även citerade i inlägget du svarade på. Tror du också på detta?:cool:

Senast ändrad av en moderator:

om du läser vad jag skriver så ser du att det står att hästar som EJ kan gå får vara kvar i boxen.

givetvis ska en häst med en stor fraktur i benet röra sig minst möjligt... men annars så tar resten av hästen såpass mkt stryk av att vara orörlig att det är med skadligt med boxvila. och skaderisken är enorm när man äntligen får ta ut hästen. :crazy:

men vet. brukar ju säga boxvila för allt möjligt, från senskador till hovböld till ryggont..... :smirk:

som tur är inser allt fler med tiden att boxvila kanske inte är så himla bra ändå.....

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
19
· Visningar
1 565
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur