Vad har ni för djup på torv-bädden?

T

Twixi

Jag ska för första gången lägga in en torvbädd i vinter. Undrar nu vilket djup som är lagom på den - vad brukar ni andra ha för djup?

Tänkte lägga 'vanlig' torv i botten och ha torvmix (tror jag det heter) som övre lager. Detta för att jag förstått att torvmixen är lite torrare och dessom ger den ju ett ljusare intryck. Är det någon som testat detta? Och vad är er erfarenhet av det?

Sv: Vad har ni för djup på torv-bädden?

Jag har aldrig mätt hur djupa våra torvbäddar är, men gissar på ca 15 centimeter.
Torvmix har jag ingen erfarenhet av, och heller inget behov. Vi har ljust i stallet, med lysrör i alla boxarna.

Har inte heller mätt, men ca 15 cm torv i botten. Jag har vanligt spån över, ca 10-15 cm, det funkar jättebra!

Min torvbädd är nog ca 15 cm - kanske lite högre ibland men jag brukar skrapa ner den, speciellt på mitten där det alltid blir en högre kulle.

Jag har ingen spån alls och mörkret ser jag inte som något problem.

Våra hästar kommer ut när det är mörkt och kommer inte in förrän det är mörkt ändå och när siste man är klar (vi är bara två hästägare i stallet) så släcker vi ändå ljuset. Detta brukar ske ca kl 20- 20.30 :)

vi har väl 10 cm cirka , sen har vi halm ovanpå! funkar super o luktar inget!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 781
Senast: Calmiche
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 892
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Senast: skuggi
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 480
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka