Med de kraven hade jag kollat på vilka kombis som finns till salu på blocket i rätt prisklass, sedan gått in på tex biluppgifter.se och knappat in regnumret på de bilar som ser intressanta ut. Där får du då fram information om bensinförbrukning och skatt. Tar du inte en väldigt ovanlig bilmodell så brukar det vara lätt att få dem reparerade till vettigt pris också.
Jag, morsans sambo och min pappa har haft lite olika bilar som jag kört mycket. Nissan Micra, Audi A6 quattro, Subaru Impreza, Toyota Yaris, Toyota Yaris Verso, Skoda Octavia, någon Peugot... Absolut enklast, billigast osv var Micran, men den är ju väldigt liten. Audin och Subarun var bensinslukande och allmänt svindyra (vilket också var anledningen till att de såldes), de var dock riktigt bekväma att köra även lååånga sträckor i. Toyotorna var billiga och pålitliga, men fruktansvärt obekväma att köra längre sträckor i. Skodan är jättebra på alla sätt, men det är 2017 eller 2018 års modell, köptes som helt ny och var därmed jäkligt dyr i inköp. Annars är den riktigt billig i drift och ganska bekväm att köra.
Jag har tittat lite på Citroen C5, en sådan med "rätt" motor verkar inte vara allt för tokig (enormt bra utrymme invändigt, bekväm att köra och drar inte extrema mängder bensin). Renault Megane har jag också sneglat på, mest för att de är billigare på alla sätt och ändå verkar trevliga. Volvo avskyr jag, så de tittar jag inte ens på, men kan gissa att det finns anledningar till att de är otroligt populära