Vilken bil söker jag?

Audi A6/s6, passat, Volvo. Tyskr o svenskt generellt. Audis fyrhjulsdrift är en klass för sig, de är stoor skillnad på fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

Min man har en a6 med fyrhjulsdrift, den är en dröm att köra :) Men så kostade den över en halv miljon att köpa!
 
Ehh jag kör Mitsubishi pajero. Stor, har allt typ. Bara att lyfta in barnvagn och veckohandling till åtta personer eller en tvättmaskin etc. Eller fälla upp bakersta raden för sju säten totalt, då får man ner antingen barnvagn eller veckohandling.
Inte det billigaste ägandet i drift då den är ganska törstig. Men driftsäker som få.
Otroligt rymlig inne i kupé. Vi har bakåtvänd bilstol i mitten bak vilket medger att vi fritt kan justera sätena fram hur vi vill då bilbarnstolen får plats emellan. Bra när mannen är dryga 190 cm.
Växellådan har automat men där du kan gå över till manullt läge och växla själv. Den har valbar 2 &4 hjulsdrift, hög och lågväxel samt kunna låsa diffen. Allt man kan önska. Samt Bluetooth och en massa lulllull jag inte förstått poängen med.
Är min tredje pajero. Köpte en sprillans ny för tre veckor sedan och är väl mest irriterad över säkerhetsgrejen i displayen, när man knappat för mycket på den, dvs om passageraren letar låt på Spotify så kan den låsa sig: vänligen parkera bilen innan du kan fortsätta med din sökning. Den har även en säkerhetsrutin som går igång varje start där man måste klicka godkänna innan displayen levererar info. Man kan köra ändå förvisso och radion fungerar. Syftet är ju dock gott.
 
Det har jag också. En Avant med V6a i.
Min kostade 10 000:- begagnad.
De finns billigt om man kan tänka sig en litet äldre.
Men inte är det rymligt att lasta i den inte.

Jag tycker hans bil är stor i bagaget, men klart att den är när jag jämför med min v40 :) Jag kommer att leta nyare bil, den kommer att rulla ofta mellan Sthlm och Växjö och en nyare bil känns mer pålitlig än en äldre :)
 
Notera att Audi har olika typ av fyrhjulsdrift på sina bilar och sedan 2010 är majoriteten samma som många andra europeiska tillverkare (Haldex-koppling med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift)

Däremot har Audi förkärlek att ställa in fyrhjulsdriften lite annorlunda än andra (mer bakhjulsdrift än framhjulsdrift) och det är en smakfråga om man gillar det. Jag gör det inte.

Som tips till TS: Titta gärna på Passat och dennes alla systrar och bröder, som har samma motorer och system: Skoda Octavia 4x4, Skoda Yeti, Seat Altea Freetrack, Seat Ateca 4WD.
 
Rakställd motor, som min V6a, har Torsen.
Samma som Hummer.
Medan tvärställda motorer har Haldex.
Torsen är en robust och slitstark konstruktion som tuffar på i alla lägen.

Helt korrekt. Haldex är också en robust och slitstark konstruktion med oerhört lite fel, även efter många år.

Men Torsen är rolig för i allt utom att den väger bly så är den tekniskt nästan "perfekt" helt mekaniskt - utan elektronik. Såndär ingenjörskonst som gällde innan datorernas inträde.
 
Jag vill ha fyrhjulsdrift, stort bagage och en hyffsat ny bil med lite roliga tillval, såsom gärna backvarnare, dragkrok, blåtand för telefon. Budget, ca 150 000:-.
Kollade på Blocket.
För 100 000:- så är det bara att välja och vraka bland allehanda fina bilar.
Backvarnare och blåtand kan du köpa till efteråt.
 
Lite uppdatering, var och tittade i en bilaffär idag, bara för att kolla läget och fråga massor med frågor så jag vet mer :) Tiguanen går bort, som ni säger, väldigt litet bagageutrymme. Jag kommer leta vidare efter en kombi, och det lutar åt storleken bmw 3-serien, audi a4, passat. Det är ju vanliga bilar ute på vägarna, så att hitta en vettig sådan ska jag nog kunna göra :)
 
Det kommer tydligen en ny Tiguan som man får dra 2.5 ton med så den går bra att dra två stora hästar med.

Inte menat som förslag till TS utan ett tillägg till mitt tidigare inlägg.
 

Liknande trådar

Äldre Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 484
Senast: Jeffery
·
Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp