Vad har ni för bädd?

R

RonniGirl

Jag undrar vad ni alla har för bädd i boxen/spiltan, Vad som är positivt och negativt med detta! Vi har själva torv blandat med spån, det funkar jättebra. Det enda negativa är nog att torv är dyrt... :crazy:

Sv: Vad har ni för bädd?

jag föredrar halm :) både som bädd i ligghallen och som strö i box. jag tycker det fungerar utmärkt, hästarna trivs och jag tycker halm är lättast att skotta i :D

det negativa skulle väl vara att det kan vara svårt att få tag på bra hygienisk halm vissa år.

Halm har vi. Det är bra för hästen då de kan stå och pilla med det under natten. Inte så dammigt heller om det inte är dålig halm givetvis.
Det enda negativa är att det inte suger upp kisset lika bra som ex spån.

Numera enbart torv. Funkar super, torven är väldigt dryg. Prisskillnad per bal på GG har dock minskat från ca 30,- till 10,- de senaste åren. Upplever också att hovarna ser bättre ut, inte lika torra som när de stod på spån. Sommaren har dock inte varit den bästa, så hur stor roll detta spelar är inte glasklart.

Hade torv i botten och löst spån ovanpå tidigare, men det är lämpligare att bli av med enbart torv eftersom det är många som vill ha gödsel. :idea: :)

Efter att ha erfarenhet av halm under 40 år var jag övertygad om att det var det enda som gällde. Men så fick jag en hosthäst och tvingades tänka om. Jag valde torv - och det är det bästa jag någonsin gjort!

Det är så lättmockat att det är inte sant :D Jag mockar mina tre boxar på en kvart. Gödselhögen är betydligt mindre numera, och bönderna i trakten är överlyckliga över att få ta hand om gödseln.

Torv är inte billigt att köpa in, men det är väldigt drygt.

Immer

Det finns en ny sorts strö som är på gång i Sverige! Halmpellets, det är ganska dyrt, men drygt, det är meningen att man gör permanentbädd och endast mockar ut skiten, väldigt lätt att få ut skiten i princip inget av ströet följer med. Tyvärr vet jag inte så mycket mer nu än att det tillverkas i Skåna.

vi har halm, tycker det är jättebra o hästen trivs bäst på det. Lättmockat, mockar boxen på fem minuter. Mojen har alltid ngt att pyssla med :)

Jag har gått över från halm till spån, mest pga att det var så svårt att få tag i halm i fjol. Kommer nog köra på spån iår oxå med lite halm ovanpå så hästarna har lite o pilla i

Jag funderar på att börja med torv. Kan nån övertyga mig eller varna mig !!! Jag använder halm nu och det är perfekt för mitt sto, hon kissar på ett ställe och det är fräscht och lättmockat...

Problemet är min Nordis !! Han kissar ner HELA boxen varje natt !! Nästan ALL halm måste bytas varje dag och det går åt massor, dessutom blir det en hemsk lukt i stallet. :eek:
Funderar då på att testa med torvbädd med lite halm på som de kan plocka lite med och Nordisen äter oxå lite halm på vintern.

Men hur gör man en bra bädd och hur mycket fyller man på varje dag/vecka ca.... Kan bädden ligga hela vintern trots att han kissar så förfärligt ??!!

Behöver lite hjälp av nån med erfanrenhet, har alltid bara använt halm.......

//Pampas

Jag funderar på att börja med torv. Kan nån övertyga mig eller varna mig !!! Jag använder halm nu och det är perfekt för mitt sto, hon kissar på ett ställe och det är fräscht och lättmockat...

Problemet är min Nordis !! Han kissar ner HELA boxen varje natt !! Nästan ALL halm måste bytas varje dag och det går åt massor, dessutom blir det en hemsk lukt i stallet. :eek:
Funderar då på att testa med torvbädd med lite halm på som de kan plocka lite med och Nordisen äter oxå lite halm på vintern.

Men hur gör man en bra bädd och hur mycket fyller man på varje dag/vecka ca.... Kan bädden ligga hela vintern trots att han kissar så förfärligt ??!!

Behöver lite hjälp av nån med erfanrenhet, har alltid bara använt halm.......

//Pampas

om jag va du skulle jag låta stoet ha halm o sen skulle ja testa spån eller torv till den andra.. fördelen med spån tycker jag är att det är så ljust och fint :) det använder vi till alla våra.. :angel: fördelen med torv är att det inte luktar lika mkt som spån och halm och att det inte dammar lika mycket.. men det blri som lera om man har blöta skor :eek:

Ja skullle iaf ha spån om jag va du men de e upp till dej att bestämma :rofl:

Jag har spånbädd. allså jag tar ut kiss och bajs varje dag, utan att vända upp och ner på hela bädden. De kissar ju alltid på samma ställe.
Torv har jag stått på tidigare och vill inte ha det igen, det var så äckligt med allt det svarta dammet som satt i näsan, öronen ja.. överallt! vissa balar luktar mögel oxå..

Jag använder torvströ, för det är det enda som funkar med min "hosthäst". Använder det till de andra två också för det är mycket mer lättmockat. Är ju dyrare men också drygare så jag tror att det jämnar ut sig i alla fall. Tycker att det är bättre lukt i stallet också än med spån.

Vi har spånbäddar och det funkar bra! Inte så fräscht o mocka bara innan hästarna har satt bädden ordentligt, men såfort den har kommit är det lättskött! :) Vi har permanentbäddar, som ni kanske förstod :D

Senast ändrad av en moderator:

Har spån för jag tycker det blir så frächt , ljust. Skulle gärna velat ha halm, men det är så svårt att få tag i. Och torv tycker jag inte om :(

Vi har spån till våra hästar, brukar ha halm i en del av boxen, men tycker mest de rotar runt i den, fast det gör ju inget då har de lita att pyssla med :D

Jag undrar vad ni alla har för bädd i boxen/spiltan, Vad som är positivt och negativt med detta! Vi har själva torv blandat med spån, det funkar jättebra. Det enda negativa är nog att torv är dyrt... :crazy:

Vi kör samma som dig, ser rent och snyggt ut!!

I mina yngre år (för jag är ju så gammal :angel:) hade vi halmbäddar till hästarna men jag mockade slut på ryggen och har aldrig fått in rätt teknik på halm (även vanligt halmade boxar). Föredrar spån eftersom det är lättare och fräschare plus att jag har valack. Tycker de passar bättre på spån än halm eftersom de kissar "mitt i".

Har aldrig provat torv men tycker det ser så förskräckligt tråkigt ut..:cool:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 349
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 697
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 662
Senast: super
·
Foder & Strö Behöver tips och råd med vad jag ska använda för strö till min valack som kissar mycket inne. Vill gärna ha något som är så...
2
Svar
20
· Visningar
2 723
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010