Vad har ni för avelsmål?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ayumi
  • Startdatum Startdatum
A

Ayumi

Ni som avlar, vad har ni för mål med eran avel?

Är det accepterat att "bara" försöka få fram trevliga allround hästar/ponnyer eller måste man ha högre ambitioner?

Är all avel till för att föra aveln framåt så att säga, eller kan man stå kvar på samma ruta och vara nöjd?

Hur tänker ni när ni väljer hingst samt vad har ni för krav på era ston?

Sv: Vad har ni för avelsmål?

Ni som avlar, vad har ni för mål med eran avel?
Målet med min nuvarande avel är att sälja avkomman, som förhoppningsvis kommer att prestera i de lite högre klasserna inom ridsporten.

Är det accepterat att "bara" försöka få fram trevliga allround hästar/ponnyer eller måste man ha högre ambitioner?
Denna debatten kommer alltid upp lite då och då. Jag anser själv att det är helt accepterat att avla vad man vill, men man får också ta konsekvenserna av det man sätter till världen. Många anser att avlar man endast för att få fram elithästar kommer medelmåttorna att komma i alla fall, och därför trevliga allroundhästar också. Denna debatten är alltid lika intressant.

Är all avel till för att föra aveln framåt så att säga, eller kan man stå kvar på samma ruta och vara nöjd?
Klart att aveln ska gå framåt, det är ju självklart. Frågan är väl egentligen vad som är framåt?

Hur tänker ni när ni väljer hingst samt vad har ni för krav på era ston?
Eftersom jag just nu vill sälja avkomman så väljer jag en hingst som är relativt populär. Mitt egna sto måste vara exteriört korrekt, ha ett trevligt temperament och ha någonting som jag vill föra vidare. Samtidigt måste hingsten matchas med henne så jag väljer inte vilken hingst som helst, utan den måste passa mitt sto.

Man kan ha olika avelsmål men precis som Ramona skriver är det viktigt att man är medveten om det.

Jag tycker många säger att de avlar för att få fram elithästar och sen använder de medelmåttor (eller rent olämpliga) men vill ha lika mycket betalt för avkommorna som de som har bra ston och använder bra hingstar.

Jag tycker det viktigaste är att man HAR ett tydligt avelsmål och är medveten om att man kan komma behöva sälja hästarna (även om man avlat till sig själv) och att de då ska gå att sälja!

Sen har vi många gånger diskuterat om man verkligen ska ha som avelsmål att ta fram "medelmåttor", avlar man för eliten blir de flesta medelmåttor i vilket fall...

Jaha riofs bara ett sto.

Men jag avlar främst för att komplettera henne på kända hingstar som har en ganska säker nedärvning.

Nu väntar hon sitt första föl, så vi får se om jag matchat henne med rätt hingst eller jag måste tänka om nästa gång.

Har kollat upp henne, föräldrar & sedan har hingsten valts ut efter exteriör & förvärvning. Har visat henne för Jan-ove för att se om hon var läpmlig i avelsboxen & han gav klartecken.

Jag satsar iofs inte medvetet att lisen, peder eller någon annan toppryttare skall stå på min gård intresserad av just min avkomma efter henne. Jag har inte dem pengarna att lägga ut på sto eller hingst tyvärr.
Måste börja någonstans...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 080
Senast: inverterad
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 746
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 547
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka