Vad har Kanada?

MissFideli

Trådstartare
Sitter och tittar på många "brudklänningsprogram" från Kanada och har börjat fundera på att man sällan ser folk som reser dit på semester. Visst, dom har väl inte varmaste vädret osv, men ändå.
Så, har inte Kanada nått som lockar turister? Utöver skidåkning då kanske...

Sitter och tittar på många "brudklänningsprogram" från Kanada och har börjat fundera på att man sällan ser folk som reser dit på semester. Visst, dom har väl inte varmaste vädret osv, men ändå.

Kanada har ju fantastisk natur, med berg, skogar och sjöar. Jag har bara varit i Vancouver, men det är lite som att du tänker dig att någon tagit New York och släppt ner i Norge. Vacker natur, enorma träd (som inte finns i Europa, så det är värt en resa i sig bara att se enorma tujor, idegranar och annat), samtidigt som du har skyskrapor och ett riktigt bra restaurangutbud, särskilt asiatisk mat. Plus då en massa intressant kultur kopplat till ursprungsbefolkning, first nations är mycket mer närvarande där än vad jag upplevt att de är i USA. Efter mitt besök i Vancouver tyckte jag Kanada är lite som en europeisk version av USA: renare, mindre uppenbara rasskillnader (pga slaveriet, som man ser i USA), det finns kollektivtrafik, och någon form av socialt skyddsnät, så inte riktigt samma nivå på fattigdomsmisären. Däremot drogmisär i kubik, Vancouver är väldigt drogliberalt.

Jag har hört att Kanada är mer som här. Jag blir så nyfiken på allt, så det är kul att få veta!

Det är väl samhället som känns mer europeiskt, iom att det finns kollektivtrafik etc värt namnet t ex. Men kulturellt känns ju New York mycket mer europeiskt än Vancouver, tyckte jag. New York är ju på sätt och vis mer europeiskt än Europa, iom att det finns kvar t ex spår av Jiddischland som är helt borta (i princip) i Europa.

New York är väl iofs den mest europeiska staden i USA, tror jag. Philadelphia, t ex, känns väldigt mycket mer amerikansk i jämförelse. Fast de sociala klyftorna, rassegregeringen och rikedomskulten är väl iofs väldigt amerikanska, och känns lite exotiska för en svensk.

Fransktalande befolkning i öst. Trevlig befolkning i allmänhet, som är ganska varierad och mångkulturell pga en ganska långvarig spridd invandring från olika delar av världen, där man känner igen mer av den skandinaviska glesbygdsmentaliteten tycker jag - väldigt annorlunda mot hur det är i delar av USA.

Eftersom jag bara varit i trakterna av Montreal och Quebec så är min uppfattning färgad av det.

Jag har inte själv varit i Canada men jag har många vänner och bekanta som varit i ffa Whistler för downhillcyklingen där. Inom cykelkretsar är det Mekka, typ.

Niagarafallet är ju kanadensiskt, även om man ofta tittar på det från den amerikanska sidan... jag var över på Kanadasidan då vid Niagara.
Mina föräldrar har campat i Kanada för bara ett par år sedan, de är väldigt natur- och friluftsintresserade så jag gissar att det var i det syftet. Mycket nationalparker och fåglar och sånt. Sen har jag vänner som alltid åker skidor i Whistler. Annars är det mycket internationella konferenser som hålls i storstäderna!

Det verkar ju ändå mest som om det är naturen man åker dit för? Verkar inte som om dom bygger massa såsom stora nöjesparker osv för att locka turister?

Jag har mest varit i Toronto-trakten och upp mot Lake George, Spelat golf i Collingwood och vi tog en bilsemester från NYC till Toronto. Min man var på utbildning i RCAF och han hade lust att se på gamla trakter runt Fort Burton. Trevlliga människor, vackert landskap.

Vi har också åkt skidor i Banff och det var en höjdare! Jag gillar Canada!

I Toronto finns en vacker liten park som minnesmärke över den norska utbildningscampen som tränade flygpersonal under WWII, Little Norway Park. Den ligger vackert nere vid vattnet.

De har sömnadsutbildningar inom specialiteter som inte finns någonstans annars vad jag vet. Eftersom jag är nörd inom det tycker jag många människor åker dit väldigt ofta. Alla har gjort annat där också och trivts otroligt bra. Jag har varit i Montreal och sytt och det var jättetrevligt.

Gillar man skidåkning är ju t.ex. British Columbia rena paradiset!
I övrigt är väl Canada lite som USA - dvs jättestort och varierar enormt från ände till ände. Canada saknar USA:s varma soliga väder om vintern (jag tänker Florida, främst) och att nöjesparkerna (Florida igen...) ligger så jättetätt. Men framförallt Canadas västra sida är gudomligt vackert och Vancouver är jättefint!

Kanada är ett helt fantastiskt land enligt min erfarenhet. De har inte minst världens trevligaste befolkning! Jag har bott i Montreal i fyra månader och som någon skrev så är Kanada ett bättre USA. I Montreal hittar du borde storstadspulsen à la New York och genuina, mysiga stadsdelar som snarare påminner om en mindre stad i Frankrike. Bara någon/några timmar bort med bil finns bra skidåkning. Vi besökte även Toronto som jag tyckte var riktigt häftig. Det är en lite mer oslipad och egen stad med olika kulturella influenser och där man säkert kan hitta något för alla om man spenderar längre tid där än vi gjorde (en dag). Tycker man om hockey är ju Kanada också ett självklart resmål, men det kanske är fel forum för det ;)

Liknande trådar

Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 488
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama