Åh jag hade ett uppehåll på ca 12 år men det räckte gott för att känna mig helt vilsen när jag tog upp ridningen igen. Från att ha haft egen häst i många år, till att börja om som vuxen på ridskola.
Några saker som var nytt:
• klassiska nosgrimmor som aachen eller pullar verkar ha försvunnit, nu är det schvindyra anatomiska nosgrimmor som gäller.
• ridbyxorna har silikonpluppar istället för riktig skoning
• golfrutiga knästrumpor är fett ute
• man sitter numera upp med pall, ”när jag var ung” var pall enbart till för småbarn och tanter
• folk analyserar grovfodret och beräknar foderstat utefter det. Förr så gav man hö så dom inte blev fet eller mager, korn, betfor och mineraler. That’s it.
• folk lastar hästar med sadeln på nuförtiden. Det är nytt för mig. Även utan skydd. När jag var ung var det transportskydd, svansskydd, täcken, absolut inga träns eller sadlar.
• lösdrift är nya grejen. Riktigt bra tänker jag egentligen men det verkar som att många sköter det slarvigt när det gäller hygien och mockning? Jag är inte redo att överge box än.
• små rutor till hagar, ensamma hästar. Det hade jag aldrig sett tidigare i mitt liv.
• sen tycker jag att hästarna är mer explosiva och på tå nu än förr. En del håller inte med mig här medan andra förklarar det med hur svensk avel ser ut idag. Alla vill ju ta fram nästa elithäst, medan de flesta av oss vill ha en fyrkantig och stabil hobbyhäst.
• ”vanligt folk” köper häst. Det kanske i o f förklarar punkten ovan till viss del.