Vad har hänt med min bröstvårta?!

Fast det vet man inte som lekman. Finns det risk för problem med koagulationen tar man blödningar på allvar. Finns det risk för att kroppen inte kan hantera infektioner pga nedsatt immunförsvar så tar man infektioner på allvar. Jag höll på att hamna på akuten med blodförgiftning för att jag tyckte att det var ju inte ett så farligt sår. Det var det inte heller för en normal person men för mig kunde det ha slutat rätt illa.

Det är inte bara för att det är roligt som de gör en lungröntgen innan man får ta medicinerna jag tar för att kolla om man har TBC.
 
Fast det vet man inte som lekman. Finns det risk för problem med koagulationen tar man blödningar på allvar. Finns det risk för att kroppen inte kan hantera infektioner pga nedsatt immunförsvar så tar man infektioner på allvar. Jag höll på att hamna på akuten med blodförgiftning för att jag tyckte att det var ju inte ett så farligt sår. Det var det inte heller för en normal person men för mig kunde det ha slutat rätt illa.

Det är inte bara för att det är roligt som de gör en lungröntgen innan man får ta medicinerna jag tar för att kolla om man har TBC.
Om det finns risk för biverkningar som kräver akutvård så skulle jag räkna med att förskrivande läkare talar om det för mig.
 
Tja, nu vet jag inte vad pulkaskurks läkare sagt men jag har stränga order att åka in vid tex större blödning, förhöjd feber utan en förkylning, svullna kroppsdelar etc.
 
Bra, då vet jag, tack. Innebär det också alltså att man inte bör/kan ringa direkt till akuten innan man åker dit?

Vanliga akuten vill nog slippa svara i telefonen tror jag. Gynakuten vill här att man ringer men de tycker alltid att man ska avvakta.

De gör ju en prio i kassan så är man inte i så stort behov av vård på en gång får man vänta.

Gillar att det finns närakut, de tar ju inte emot livshotande skador/sjukdomar och känns mer som en välutrustad vårdcentral. Typ mitt emellan akut och drop in på vårdcentralen.
 
Det är ju sådant jag menar. Säger läkaren det är det klart att man åker in.

Fast alla har inte sådan koll på sina mediciner (nu säger jag inte att pulkaskurk inte har koll på sina mediciner). Vet ett exempel i min närhet som inte upplyste en annan vårdinstans än den förskrivande om sin medicinering. Det höll på att sluta illa. Visst, eget ansvar osv men innan man fått de här riktigt jävliga medicinerna har man någon konstig tro på att det läkaren skrivit ut är rätt ofarligt. Sedan blir man sjuk och de balanserar mellan att hålla en vid liv men samtidigt inte ta kål på en med medicinerna.
 
Om det finns risk för biverkningar som kräver akutvård så skulle jag räkna med att förskrivande läkare talar om det för mig.

Problemet som jag ser det är väl att typ alla mina mediciner har en gedigen lista med biverkningar.
Finns liksom inte en chans att jag kommer ihåg alla ev farliga biverkningar.
Framförallt inte när jag tagit starka smärtstillande så jag är susig och hjärnan förvandlas till typ bomull :meh:

Som igår blev jag ju lite ställd och kunde inte riktigt komma på vart jag skulle vända mig, därav sjukvårdsupplysningen och den människan ansåg ju att akuten var rätt ställe stt söka sig till även om jag tyckte detkändes fel.
Men man ska väl kunna lita på sjukvårdsupplysningen?
Vad ska man annars med den till?
 
Gillar att det finns närakut, de tar ju inte emot livshotande skador/sjukdomar och känns mer som en välutrustad vårdcentral. Typ mitt emellan akut och drop in på vårdcentralen.
Det tar emot vid livshotande tillstånd också.
Det gör de flesta vårdcentraler.
Jag har uppsökt VC i Byn vid akut astma för att det var närmare än till Sjukhus.
Och det är så som jag skall göra.

De har hjärtstartare och kan häfta ihop en eller annan blödning också.
Man skall inte underskatta en VC eller närakuten.
 
Medicinerna brukar jag reda ut med läkarna skriver ut dem.
Det är inte så lätt med en massa olika mediciner som jag i vanliga fall inte tar samtidigt.
Så det måste jag kontrollera när det krockar.
Att jag skulle kunna hålla reda på det över lång tid är en utopi.
Eller att fråga om varje enskilt fall som kan uppkomma.
Så jag tar det när det händer i stället.
Oftast så händer det ju inte alls.
 
Hm, bröstcancer var tydligen en biverkning till medicinen..
Men jag har ändå bestämt att det inte ska vara någon jävla bröstcancer.
Jag har bestämt att det ska vara något annat :)

Stirra dig inte blind på det. På mina mediciner som jag tog mot cancer så var cancer en av biverkningarna. Kändes lite så där lattjo att klämma i sig 7-8 stolpillersstora tabletter mot cancer när de kunde aktivera någon annan cancer...
OM (jag säger om) det nu skulle vara cellförändring i ditt bröst så behöver det inte vara en av aggressiv art. Godartade bindvävstumörer är relativt vanliga i bröst och opereras bort.

Angående det här med akuten: Jag tycker TS gjorde helt rätt som åkte in. Om det blöder ur ett bröst utan synligt trauma eller ammning så skall det kollas upp. Man skall väll kunna nyttja alla skatteinbetalningar....
Håller tummarna för dig och dina tuttar TS!
 
Problemet som jag ser det är väl att typ alla mina mediciner har en gedigen lista med biverkningar.
Finns liksom inte en chans att jag kommer ihåg alla ev farliga biverkningar.
Framförallt inte när jag tagit starka smärtstillande så jag är susig och hjärnan förvandlas till typ bomull :meh:

Som igår blev jag ju lite ställd och kunde inte riktigt komma på vart jag skulle vända mig, därav sjukvårdsupplysningen och den människan ansåg ju att akuten var rätt ställe stt söka sig till även om jag tyckte detkändes fel.
Men man ska väl kunna lita på sjukvårdsupplysningen?
Vad ska man annars med den till?

Jag tycker inte att du gjorde fel, du höll dig ju cool. Jag kanske också hade blivit påverkad av trådens samstämmiga råd. Men jag är inte förvånad över Marvins hållning - och hon är ju faktiskt läkare.
 
Man ringer 1177 så förmedlar de.
Sist som jag var inne akut så fixade de sjuktransport och förvarnade akuten så att de visste att jag skulle komma.
Tack, bra att veta. Jag har inte varit på akuten sedan exsambon fick hjärtflimmer och behövde elkonverteras. Och jag minns inte om han ringde innan jag körde in honom.
 
Stirra dig inte blind på det. På mina mediciner som jag tog mot cancer så var cancer en av biverkningarna. Kändes lite så där lattjo att klämma i sig 7-8 stolpillersstora tabletter mot cancer när de kunde aktivera någon annan cancer...
OM (jag säger om) det nu skulle vara cellförändring i ditt bröst så behöver det inte vara en av aggressiv art. Godartade bindvävstumörer är relativt vanliga i bröst och opereras bort.

Angående det här med akuten: Jag tycker TS gjorde helt rätt som åkte in. Om det blöder ur ett bröst utan synligt trauma eller ammning så skall det kollas upp. Man skall väll kunna nyttja alla skatteinbetalningar....
Håller tummarna för dig och dina tuttar TS!

Nä det gör jag inte heller :)
De flesta av mina mediciner har ett gäng olika cancersorter som biverkningar.
Tur att jag inte är den oroliga typen, då hade jag nog blivit knäpp.

Tackar för det :)
Jag kan behöva lite tur nu.
 
Nä det gör jag inte heller :)
De flesta av mina mediciner har ett gäng olika cancersorter som biverkningar.
Tur att jag inte är den oroliga typen, då hade jag nog blivit knäpp.

Tackar för det :)
Jag kan behöva lite tur nu.

Tummar hålls givetvis här också. Vi verkar ha samma inställning till våra räliga mediciner, det går inte att springa omkring och vara orolig. Blir livet kortare än förväntat ska jag ha kul!

Min moster brukar citera: "Life's a bitch and then you die so fuck the world and let's get high".
 
Senast ändrad:
Jag tycker inte att du gjorde fel, du höll dig ju cool. Jag kanske också hade blivit påverkad av trådens samstämmiga råd. Men jag är inte förvånad över Marvins hållning - och hon är ju faktiskt läkare.

Nä jag håller också med @Marvin om att jag inte borde åkt till akuten för att det kändes inte akut så.
Dock var jag ju faktiskt ganska puckad som inte själv kom att tänka på att ringa till någon av mina ord läkare.
Men jag kopplade ju inte att det kunde höra ihop.
Aja nu gjorde jag fel och ingen större skada skedd.
 
@mandalaki Om det är tokakut så åker man ju bara.
Men det är skönt att bli mött med allt färdigt så att säga.
Särskilt när man inte kan andas.
Och det gör de om man har ringt först.
 
Tummar hålls givetvis här också. Vi verkar ha samma inställning till våra räliga mediciner, det går inte att springa omkring och vara orolig. Blir livet kortare än förväntat ska jag ha kul!

Min moster brukar citera: "Life's a bitch and then you die so fuck the world and let's get high".

Tack :)

Jo men va fan vi skulle ju gå under om vi skulle oroa oss för mediciner och sjukdomar.
Vi har det ju ganska pestigt ändå.

Jag håller med dig fullt vi ska passa på att ha det så himla bra medan vi kan :banana:
 
Tycker inte du gjorde fel som åkte in! Inte någon standard med blödande bröst och när du redan har sjukdomsproblematik är det ju svårt att veta om det är mediciner eller något annat.
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp