Vad har hänt med min bröstvårta?!

Fick du pratat med nån av dina vanliga läkare?
Sa läkaren på akuten vad du skulle göra om det började igen?

Nä vanliga mottagningen hann stänga innan jag kom på att jag borde ringt dit.

Nä det gjorde hon inte, jag frågade nog inte heller.
Jag fick liksom lov att skriva ned det mesta till henne och hon visste inte ens vad mag och tarmmottagningen betydde.
Så värdelös var hon på svenska så jag orkade liksom inte fråga mer än absolut nödvändigt.

Jag får väl lägga papper i bhn å vänta på att det slutar typ.
 
@pulkaskurk Va jobbigt :( Alltså, jag tycker nästan du borde ringa 1177 igen. Med tanke på hur olika synsätt de kan ha (inte minst efter att ha läst i denna tråden ;)) så kanske du kan lyckas få nån som råkar veta vad det kan bero på :idea:
Borde ju inte skada att fråga iaf. Då kan du ju nämna dina mediciner med!
 
Angående det här med akuten: Jag tycker TS gjorde helt rätt som åkte in. Om det blöder ur ett bröst utan synligt trauma eller ammning så skall det kollas upp. Man skall väll kunna nyttja alla skatteinbetalningar....
Håller tummarna för dig och dina tuttar TS!

:banghead:
Är det inte bättre att skattepengarna går till akuta insatser där de verkligen behövs?
Palpera och skicka remiss till röntgen kan man göra även från en vårdcentral.

Det är så synd att primärvården på många ställen fungerar så dåligt, utvecklingen mot att folk söker akuten för precis allt närsomhelst på dygnet oroar mig. :crazy:
 
@Marvin vad som helst är väl att ta i? Vad som helst för mig är förkylning, lättare huvudvärk, halsfluss osv. DET är att uppta och förhindra viktigare arbeten på akuten. Men menar du att det är så vanligt att blöda ur bröstet att det inte skulle kunna få oroa en akut och faktiskt vilja söka vård?
 
Jadå, det gör de.

Skönt att höra! Jag träffar varje gång jag jobbar människor som sökt akut för banala problem som lätt hade kunnat vänta. De är irriterade för att de fått vänta länge på akuten, och när jag försiktigt frågar hur det kom sig att de sökte visar det sig att det är 1177 som hänvisat dem, ibland trots att de själva inte egentligen tyckt att det behövts.

Ibland får jag känslan av att hela 1177 är meningslös. Folk ringer om precis allt, utan att kunna/vilja/våga tänka själva. Och telefonbedömningar är ju jättesvårt, så vid minsta misstanke om att det skulle kunna vara nåt allvarligt hänvisar de vidare till akuten. Många gånger absolut befogat, men inte alltid.
 
:banghead:
Är det inte bättre att skattepengarna går till akuta insatser där de verkligen behövs?
Palpera och skicka remiss till röntgen kan man göra även från en vårdcentral.

Det är så synd att primärvården på många ställen fungerar så dåligt, utvecklingen mot att folk söker akuten för precis allt närsomhelst på dygnet oroar mig. :crazy:

Jag håller med dig akuten ska vara för akuta fall.

Primärvården borde nog ses över, för den verkar vara kass typ överallt?
Sjukvårdsupplysningen kanske också bör ses över om de för jämnan skickar iväg folk till akuten när det inte är akut.
Men det är väl klart att råkar dem råda fel så lär dem få ohyggligt mycket skit för det.
Är ju säkert svårt att avgöra på telefon många ggr.
Knepigt läge, det är ju inte alltid man vet vad som är akut och inte och som i mitt fall då valde jag att göra som sjukvårdsupplysningen sa och ändå blev det fel *suck*

Jag brukar bara åka till akuten när jag är medvetslös och då är det ju befogat iaf...
 
@Marvin Men menar du att det är så vanligt att blöda ur bröstet att det inte skulle kunna få oroa en akut och faktiskt vilja söka vård?

Nej, det är väl inte så vanligt. TS var inte särskilt orolig förrän hon fick flera råd om att åka till akuten.
Det jag undrar är vad man föreställer sig att det skulle röra sig om, som kräver omedelbar bedömning och vård?
 
Jag har aldrig fått bra råd från 1177. En gång ringde jag för att sambon hade hög feber som knappt gick ner och yrade. Ge alvedon och avvakta sa 1177 och blev sura när jag sa att sambon inte kunde prata själv (som om jag inte givit honom olika sorter, ringde ju för att det inte gick ner).

Själv har jag åkt till akuten med icke-akut njursten (hade haft ont i ett par veckor) eftersom min dåvarande vc ej tog mina problem på allvar - man kunde ju inte känna att man hade ont i njurarna så det satt nog mellan öronen på mig :banghead:.
 
Nej, det är väl inte så vanligt. TS var inte särskilt orolig förrän hon fick flera råd om att åka till akuten.
Det jag undrar är vad man föreställer sig att det skulle röra sig om, som kräver omedelbar bedömning och vård?

Det borde väl du kunna svara på vad det kan tänkas röra sig om? ;)

Jag kan inte komma på en endaste grej, men jag kan inte så mkt om kroppen heller.
Den ska ju liksom bara funka av sig själv å laga sig av sig själv å så..
Men det är väl därför man söker vård för man inte vet.

Jag är iaf nu nyfiken på varför det börjar blöda, det ser som sagt inte konstigt ut och det kändes inte konstigt när doktorn klämde.
Så vad kan tänkas fela? Doktorn misstänkte att det är min Humira som kunde vara boven, men varför börjar man blöda av det då?
 
@pulkaskurk: Humira kan orsaka trombocytopeni, dvs att blodets koagulering inte fungerar som den ska. Det är enormt viktigt att de vet om att man står på Humira av den orsaken om man behöver opereras. Jag är också beordrad av min läkare att mina kollegor ska veta om att jag har ett kort i min plånbok där alla mina mediciner står med ifall jag skulle råka ut för en olycka och är medvetslös.

Jag har själv märkt att sår blöder längre än tidigare och tar längre tid på sig att läka och min doktor sa att det kan bli så av medicinerna jag tar.
 
:banghead:
Är det inte bättre att skattepengarna går till akuta insatser där de verkligen behövs?
Palpera och skicka remiss till röntgen kan man göra även från en vårdcentral.

Det är så synd att primärvården på många ställen fungerar så dåligt, utvecklingen mot att folk söker akuten för precis allt närsomhelst på dygnet oroar mig. :crazy:

Jag förstår din frustration över alla de som kommer in akut med typ skoskav men du får ändå hålla med om att blod ur bröst inte är normalt. Något är fel, det är väl ändå uppenbart?! Blödde det ur mitt bröst hade jag sökt vård, VC eller akut vilket som hade möjlighet att ta emot mig snabbast.
 
@pulkaskurk: Humira kan orsaka trombocytopeni, dvs att blodets koagulering inte fungerar som den ska. Det är enormt viktigt att de vet om att man står på Humira av den orsaken om man behöver opereras. Jag är också beordrad av min läkare att mina kollegor ska veta om att jag har ett kort i min plånbok där alla mina mediciner står med ifall jag skulle råka ut för en olycka och är medvetslös.

Jag har själv märkt att sår blöder längre än tidigare och tar längre tid på sig att läka och min doktor sa att det kan bli så av medicinerna jag tar.

Okej..

Men varför börjar man blöda från början då? I tutten? Har ju inte slagit i den eller nåt, bara sovit i mjuk säng..
Kan ju inte börja blöda utan anledning, det är ju stört O_o
 
Jag förstår din frustration över alla de som kommer in akut med typ skoskav men du får ändå hålla med om att blod ur bröst inte är normalt. Något är fel, det är väl ändå uppenbart?! Blödde det ur mitt bröst hade jag sökt vård, VC eller akut vilket som hade möjlighet att ta emot mig snabbast.

Det är klart att det inte är normalt! Men det är heller inte omedelbart livshotande, en poliklinisk uppföljning räcker gott och väl, speciellt om blödningen avstannat spontant.

@pulkaskurk: Vad tråkigt att det har börjat blöda igen! :( Jag är inte alls insatt i din problematik eller vad för slags mediciner du använder. Frågan är ju hur mycket det blöder, och exakt var. Stoppar det om du sätter kompression på under några minuter?
 
Skönt att höra! Jag träffar varje gång jag jobbar människor som sökt akut för banala problem som lätt hade kunnat vänta.

Ibland får jag känslan av att hela 1177 är meningslös. Folk ringer om precis allt, utan att kunna/vilja/våga tänka själva. Och telefonbedömningar är ju jättesvårt, så vid minsta misstanke om att det skulle kunna vara nåt allvarligt hänvisar de vidare till akuten. Många gånger absolut befogat, men inte alltid.

De gånger jag ringt 1177 så var det när jag bröt fotleden, hörde själv när den small av så där var de eniga = akuten

Gång 2 svällde halsen igen inom loppet av bara nån timme och då så pass att jag med nöd kunde svälja droppvis med vatten, då ansåg de inte att det var nödvändigt med ens ett vc-besök eftersom "halsont alltid är virus". Visade sig vara 3 djupt sittande stora halsbölder och nån hjälp fick jag inte förrän vi vände oss till grannkommunen efter 2 dagars försök att få hjälp i den kommun vi bodde. Penicillin som inte hjälpte och en hals som svällde igen ännu mer och gjorde det väldigt svårt att andas så då blev det ett akutbesök och väl där så sprack de en efter en och jag kräktes ut rätt stora mängder var och sen fick jag intravenöst penicillin i 4 dagar och därefter i pillerform och i monsterdos i 10 dagar.

Gång 3 och 4 har varit när jag fått ohyggliga smärtor i överkroppen och legat som ett kolli på golvet och kippat efter andan, sådär ont så det nästan inte ens går att andas av smärtan och kallsvetten forsar från hela kroppen i kombination med att jag fått rejält sänkt kroppstemp. De "anfallen" tvistar olika doktorer om vad de beror på och allt från magkatarr, magsår, inflammerad galla till infektion i levern är visst möjligt, eller så är det nått helt annat. Ingen vet och det har bara hänt 2 gånger på 2 år, så nått väldans allvarligt lär det inte vara, men det gör så förbannat ont att det inte är ett alternativ att Inte åka in och få smärtlindring/kramplösande/what ever så att vad än det är ger med sig lite och är kontrollerbart smärtmässigt.

Annars är jag sån att jag skyr sjukhus, läkare, provtagningar etc som pesten och bara tanken på att ligga inlagd ger mig smått panik :nailbiting:. Ringer jag så är det för att jag är väldigt sjuk/har förbannat ont. Inget ont om yrket eller er som är läkare. Det är suveränt att ni finns :up: men nä, såna besöker inte jag i onödan :p
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp