Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När man införde ejournal i Uppsala så var man rädd för att just sådan information skulle nå patienterna innan läkaren talat med denne. Det skulle kunna göra mer skada än nytta. Så har det dock överlag inte blivit utan det har blivit bättre. Man införde ju journal på nätet just eftersom man ville att patienterna och vården skulle få en bättre kommunikation rent generellt då patienten får en större kontroll över vad som står i journalen och blir mer medveten om vad läkaren pratar om. Patienterna i dag googlar ju redan ändå och vet ofta redan vilka risker det finns med olika sjukdomstillstånd. Vården skulle bli mer tillgänglig och patienterna mer delaktiga i vad som händer.Jag är väldigt kluven till det där med att man ska kunna läsa sin journal på nätet.
En dialog med patienten är viktigare. Tex fick vi veta pappas cancertyp där före de hörde av sig med biopsi-svaret. Det var väldigt dumt!
Jag har varit på Akuten en gång i mitt liv och då åkte jag ambulans dit och slapp gå Jag var knappt vid medvetande och hade inte koll på bu eller bä riktigt, men när jag skulle ut från stället höll jag på att gå vilse ordentligtJag måste bara säga att jag inte har en aning om vad de är för lucka man ska till på akuten. Och långa väntetider?
Jag har varit inne akut några gånger och jag har alltid få gå raka vägen in utan väntetid. Har inte ens sett hur ett väntrum ser ut där
Det kanske är olika på olika ställen? Om man inte åker ambulans in utan egen bil så kommer man till entrén där man får ta sin nummerlapp och sätta sig ner och vänta, det finns även ett akutlarm om det är riktigt akut. Men annars får man komma fram till luckan, förklara sitt ärende och sen beroende på vad man söker för så får man olika svar. Jag var in i veckan med dottern som hade slagit sig på skolan och hade rejält ont i nacken, jag började med att ringa 1177 och fick då rådet att åka till akuten, väl där så fick vi vänta kanske 10 min, prata med sköterskan i luckan som även fick fram remissen från 1177, sätta oss ner och vänta 5 min så öppnades en annan dörr till ett rum där en sköterskan tittade på dottern, klämde väldigt försiktigt och blev rätt mycket mer orolig än vad jag var och sa åt henne att lägga sig ner och ligga helt stilla på en säng. Rummet var ett genomgångsrum så vi fick fortsätta ut på andra sidan och så in på ett eget rum där vi kanske fick vänta 30-40 min, dottern tyckte att det var tråkigt att ligga stilla med gjorde det ändå. Sen kom läkaren, undersökte och bekräftade det jag trodde, nämligen att det var muskelskador, men att om hon skulle få domningar så skulle vi komma tillbaka direkt. Sen fick vi gå hem med ordination om alvedon, ipren och smörja med "iprensalva" och givetvis höra av oss om det uppstod något.Jag måste bara säga att jag inte har en aning om vad de är för lucka man ska till på akuten. Och långa väntetider?
Jag har varit inne akut några gånger och jag har alltid få gå raka vägen in utan väntetid. Har inte ens sett hur ett väntrum ser ut där
Jag är väldigt kluven till det där med att man ska kunna läsa sin journal på nätet.
En dialog med patienten är viktigare. Tex fick vi veta pappas cancertyp där före de hörde av sig med biopsi-svaret. Det var väldigt dumt!
Imorgon är det dags för mammografin
Känner mig inte alls lockad att göra det... men jag antar att det är bra för något...
Jag är inte orolig att det ska vara något, det har ju varit helt normalt efter dem där blödningarna.
Varken syns eller känns konstigt.
Men att klämma tutten i ett skruvstäd känns verkligen inte lockande...
Jag tror som doktorn på akuten att det är medicinen som spökar för jag har börjat blöda i halsen
Så får väl ta upp det med min ordinarie läkare sen. Kan ju inte börja blöda på konstiga ställen i tid och otid.