Vad har hänt med min bröstvårta?!

Kollade på 117's sida och här i länet finns 1 (en) jourcentral och den är drygt 10 mil från mig och dit har jag då aldrig blivit hänvisad sen jag flyttade från den kommun den finns i, så nej det finns inte en jourcentral i varje kommun.
 
Jag är väldigt kluven till det där med att man ska kunna läsa sin journal på nätet.
En dialog med patienten är viktigare. Tex fick vi veta pappas cancertyp där före de hörde av sig med biopsi-svaret. Det var väldigt dumt!
När man införde ejournal i Uppsala så var man rädd för att just sådan information skulle nå patienterna innan läkaren talat med denne. Det skulle kunna göra mer skada än nytta. Så har det dock överlag inte blivit utan det har blivit bättre. Man införde ju journal på nätet just eftersom man ville att patienterna och vården skulle få en bättre kommunikation rent generellt då patienten får en större kontroll över vad som står i journalen och blir mer medveten om vad läkaren pratar om. Patienterna i dag googlar ju redan ändå och vet ofta redan vilka risker det finns med olika sjukdomstillstånd. Vården skulle bli mer tillgänglig och patienterna mer delaktiga i vad som händer.

Dessutom kan man inom Region Skånes journal kryssa i olika alternativ. Ena är om man vill läsa all information och således också information som läkaren ännu inte läst och signerat eller om man vill ha information som är äldre än 2 veckor och som läkaren har signerat.
Man väljer själv.

Jag ser det lite som att patienterna får ta lite ansvar för vad denne gör. Går man in och läser sin journal med vetskapen (för det tror jag Uppsalas system också informerar om? ) att det kan stå ny information läkaren inte har upplyst om ännu, så får man vara beredd på att detta just kan ske. Man kan få obehaglig överraskning, men det vet man om när man loggar in.
 
Jag måste bara säga att jag inte har en aning om vad de är för lucka man ska till på akuten. Och långa väntetider?
Jag har varit inne akut några gånger och jag har alltid få gå raka vägen in utan väntetid. Har inte ens sett hur ett väntrum ser ut där
 
@pulkaskurk Nej, jag vet att du sa att du inte var orolig, jag bara ponerade ifall man var det :)

@Gnist Absolut finns det säkert många onödiga fall 1177 ber åka till akuten, men samtidigt får man ju som patient väl lita på att de vet vad de talar om? Då är det ju en fråga om ett problem mellan akutläkare och 1177, inget man kan beskylla en patient för? De ringer ju och rådfrågar 1177 just för att de inte vet om de ska åka in eller ej. Säger då de att man skall göra det är det väl inte konstigt om man följer rådet?
Sedan om de skickar alla till akuten för att inte bli huggna i ryggen sen om de bedömde fel eller de faktiskt anser det akut är ju ganska svårt att veta
 
Jag måste bara säga att jag inte har en aning om vad de är för lucka man ska till på akuten. Och långa väntetider?
Jag har varit inne akut några gånger och jag har alltid få gå raka vägen in utan väntetid. Har inte ens sett hur ett väntrum ser ut där
Jag har varit på Akuten en gång i mitt liv och då åkte jag ambulans dit och slapp gå :D Jag var knappt vid medvetande och hade inte koll på bu eller bä riktigt, men när jag skulle ut från stället höll jag på att gå vilse ordentligt :D
 
Jag måste bara säga att jag inte har en aning om vad de är för lucka man ska till på akuten. Och långa väntetider?
Jag har varit inne akut några gånger och jag har alltid få gå raka vägen in utan väntetid. Har inte ens sett hur ett väntrum ser ut där
:D Det kanske är olika på olika ställen? Om man inte åker ambulans in utan egen bil så kommer man till entrén där man får ta sin nummerlapp och sätta sig ner och vänta, det finns även ett akutlarm om det är riktigt akut. Men annars får man komma fram till luckan, förklara sitt ärende och sen beroende på vad man söker för så får man olika svar. ;) Jag var in i veckan med dottern som hade slagit sig på skolan och hade rejält ont i nacken, jag började med att ringa 1177 och fick då rådet att åka till akuten, väl där så fick vi vänta kanske 10 min, prata med sköterskan i luckan som även fick fram remissen från 1177, sätta oss ner och vänta 5 min så öppnades en annan dörr till ett rum där en sköterskan tittade på dottern, klämde väldigt försiktigt och blev rätt mycket mer orolig än vad jag var och sa åt henne att lägga sig ner och ligga helt stilla på en säng. Rummet var ett genomgångsrum så vi fick fortsätta ut på andra sidan och så in på ett eget rum där vi kanske fick vänta 30-40 min, dottern tyckte att det var tråkigt att ligga stilla med gjorde det ändå. Sen kom läkaren, undersökte och bekräftade det jag trodde, nämligen att det var muskelskador, men att om hon skulle få domningar så skulle vi komma tillbaka direkt. Sen fick vi gå hem med ordination om alvedon, ipren och smörja med "iprensalva" och givetvis höra av oss om det uppstod något.
 
Jag är väldigt kluven till det där med att man ska kunna läsa sin journal på nätet.
En dialog med patienten är viktigare. Tex fick vi veta pappas cancertyp där före de hörde av sig med biopsi-svaret. Det var väldigt dumt!

Men lite får man ju sålla själv.

Man får ju inte upp senaste anteckningen det första man får utan man får ju ange två gånger att man är införstådd med att det står saker där som man inte fått besked om än via någon personal.

Vilket var anledningen till att jag kollade alls första gången i vintras när jag var inlagd och nyopererad och ingen varken hade tid eller tog sig tid.

Då kunde jag läsa och googla mig till vad de gjort och sen bokade jag tid med min ordinarie gynekolog som förklarade när var hur varför och vad det innebar för framtiden.

Samma sak med PAD-svaret, de har inte informerat mig om att det var en tubargraviditet och inget annat (vilket de eg inte trodde heller men läkaren sade till mig att de hade skickat iväg det till patologen).

Har ännu ett prov skickat och de lär väl inte höra av sig den här gången heller för det är samma klinik och samma anledning men prov från annat ställe.
 
För vår del var det ju så att svaret dröjde och att vi inte fick någon information alls från början. I vårt fall var det ju så pass allvarligt att de redan när tumören upptäcktes skulle berättat var och hur den satt och inte bara sagt "tumör".
Det var mer än en gång pappa hamnade "mellan stolarna" från upptäckten tills han avled och en anmälan är på gång.

Jag har själv inte den möjligheten då jag inte bor i det landstinget och jag var inte med när de loggade in. Pappa var ju redan dålig då och kunde själv inte ta in vad som stod.
 
@LaMirage

Tutten verkar iaf må bra nu, inga fler konstigheter :)

Annars mår jag skit idag, men det beror på mina redan konstaterade sjukdomar och mediciner jag tar.
Igår var det 'giftdag' så nu kommer jag ligga och spy i några dagar...
 
Imorgon är det dags för mammografin :crazy:
Känner mig inte alls lockad att göra det... men jag antar att det är bra för något...
 
Det kommer gå jättebra! När jag gjorde mammografi så förklarade jag hur enormt smärtkänslig min kropp är och hon var jätteförsiktig och det gick jättebra :)
Lycka till!
 
Håller tummarna för dig! Jag själv ska gå till läkaren den 18:e för att kolla upp knölar och pigmentförändringar på ena bröstet. Känns inte så jobbigt om det skulle vara något för egen del, mest jobbigt att isf behöva berätta för familjen. Men kanske kan man skippa att berätta för dem om jag har lite tur!

Mina knölar flyttar dock på sig, och ändrar sig lite hit och dit. Ibland finns de inte alls, så det kan ju vara cystor som uppkommer pga hormonförändringar eller nåt :D
 
Jag är inte orolig att det ska vara något, det har ju varit helt normalt efter dem där blödningarna.
Varken syns eller känns konstigt.
Men att klämma tutten i ett skruvstäd känns verkligen inte lockande...:eek:

Jag tror som doktorn på akuten att det är medicinen som spökar för jag har börjat blöda i halsen O_o
Så får väl ta upp det med min ordinarie läkare sen. Kan ju inte börja blöda på konstiga ställen i tid och otid.
 
Jag är inte orolig att det ska vara något, det har ju varit helt normalt efter dem där blödningarna.
Varken syns eller känns konstigt.
Men att klämma tutten i ett skruvstäd känns verkligen inte lockande...:eek:

Jag tror som doktorn på akuten att det är medicinen som spökar för jag har börjat blöda i halsen O_o
Så får väl ta upp det med min ordinarie läkare sen. Kan ju inte börja blöda på konstiga ställen i tid och otid.

De behöver faktiskt inte klämma ihop bröstet särskilt hårt så gör de det så säg ifrån. Det ska inte behöva göra ont. Då är det en klant som utför undersökningen.
 
Så nu är jag hemma från läkarbesöket :)

Fick göra UL efter mammografin och troligtvis är det någon liten polyp som sitter i mjölkgången (det var tydligen svårt att se) och mjölkgången är förstorad.
Hur man nu kan avgöra något alls på den där skärmen med myrornas krig O_o
I alla fall så är det ofarligt men han tog nå prover och om det blir mera besvär så ska jag höra av mig.

Så långt är ju allt väl iaf :)

Men när han undersökte min snälla felfria vänstertutte så hittade han en förändring som han "inte tyckte om" som han tog prov på så får vi väl se vad svaret på det säger.
Aja är det något tok så är det väl iaf bra att hitta det i tid.
Så nu är det bara att vänta på svar då....
 
Vad bra att det nu är uppkollat! Hoppas att förändringen inte är farlig. Det sägs väl att många har förändringar men långt ifrån alla har något farligt? eller jag kanske är fel ute. Nåväl, det ÄR inget farligt, så får vi väl säga! :)

Vad är en PM? Om jag får fråga en sådan sak:o
 

Liknande trådar

Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 904
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp