Vad har hänt med hunden? :/

Lycanthrope

Trådstartare
Våran schabrador på ca 10 mån har förändrats lite knasigt.

Tidigare kunde man ta tag i honom (inte hårt såklart) tex när han inte lyssnade, eller om han tex vägrade lägga sig ner så kunde man putta lite lätt på honom så la han sig ner.

Nu har han börjat pipa så fort man tar i honom!
Inte som om han har ont, men som om han är rädd eller skriker av trots.
Kanske något nytt han provar? :crazy:

Som i bilen idag vägrade han lägga sig och då brukar jag nypa lätt om tassen, för jag kan inte vända mig om och tjafsa. Han lägger sig ALLTID när jag nyper till om tassen, (återigen inte hårt, mer petar på / håller om).
Men idag så skällde han till skarptnär jag nypte lätt.

Varför gör han såhär?
Han har aldrig blivit utsatt för våld eller slag.
Vi har alltid varit konsekventa och jobbat mycket med beröm.

Sv: Vad har hänt med hunden? :/

Har du kollat så den inte är öm någonstans vid tassen? Han kan ju bli rädd när du gör så för en hel del hundar är väldigt känslig om sina tassar. Sen kanske någon gång har du aksnke tagit i den för hårt o då har han fått ont av de o nu är han alltid rädd.? Hjälp honom att lägga seej ner i stället o om han fortfarande gör något dumt ta hjälp av en vattenpistol .. Sen shäfer i seej är väldigt pipiga av sej med så det är svårt o säga vad det är som e fel. Hoppas jag hjälpte deej lite i varje fall!!

Hunden begriper vad du vill, men testar din tillrättavisning. Alternativt begriper han inte din tillrättavisning till fullo utan tycker att det är obehagligt även om han begriper vad du vill?

Hur uppfattar han din tillrättavisning? Även om det har funkat så reagerar han ju på den... En hand som nyper/kramar till kan uppfattas som ett nafs eller bett?..? Även om bettet/nafset inte gör ont så kan det skapa obehag eftersom hunden inte begriper varför det kommer? Hundar brukar inte nafsa eller bita varandra utan att förvarna och ha en giltig orsak..

Sen finns det ju en del hundar som är veka och piper slänger sig på rygg så fort en stark ledare kräver något som helst av hunden.. Känner en sån hund. Där behövs en mycket mildare tillrättavisinng än till ex min rottis. Det jag kan se hos en del människor runt just den hunden är att de inte har förmågan att anpassa sig till hunden, utan de kör på sitt race och hunden blir kuvad utan att de är medvetan om det (och då har de överhuvud taget aldrig tagit i hunden.)
Men den problematiken beskriver du ju inte...

Ja det var lite tankar från mig...

Det är inte bara tassen.

Det är så fort man ska tillrättavisa med att ta i honom i stort sett.

Gör han det ute tror ju folk man misshandlar honom :o

Han är ju i "slyngelåldern"!!! Inget konstigt alls. Då kan de bli helt personlighetsförändrade. Tillrättavisa med rösten istället om han reagerar så starkt på att du tar i honom.

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 765
Senast: dobbis
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 300
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 843
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka