Vad har hänt med hästvärlden??

oxo

Trådstartare
Jag är väldigt ny här och efter att läst lite i forumen förvånas jag något fruktansvärt hur mordernt det har blivit med NH, barfotahästar, lösdrifter och oklippta/otäckade hästar.

Jag förespråkar horsemanship men för mig är inte det detsamma som att "vifta" rep.

Sen tycker jag självklart att om hästen inte rids eller om man rider på mjuka underlag att man kanske inte behöver sko hästen, men vid normal ridning på väg anser jag att det är humanast för hästen att bli skodd. Och barfota verkningen ger jag inte mycket för...

Lösdrift tycker jag är ett bra sätt att ha sin häst om det sköts ordentligt och då skulle jag personligen helst ha unghästar på detta sätt. Men ändå en modefluga??

Sen blir jag förvånad att de människor som gillar att rida även på vintern inte klipper sina hästar för att det skall bara så naturligt som möjligt. För mig går denna ekvationen inte ihop på jag anser att hästen inte är gjord för att ridas på och skall man göra det så får man se till att hästen inte svettas som en gris och sen slängs ut i hagen utan täcke för att det är naturligast så...

Detta var bara några tankar från mig:bump:

Sv: Vad har hänt med hästvärlden??

Jag håller med dig, men jag tycker ändå att det är bra att det händer saker i hästvärlden som får folk att tänka i annorlunda banor, för okunskapen är tyvärr monumental många gånger bland dagens hästfolk.

Jag tycker att det är många saker som är ett steg framåt, lösdrift är ett sådant. Det är helt idiotiskt att placera ett djur som är anpassat efter att vara i ständig rörelse på öppna ytor, i en box som blir motsvarigheten till lya eller gryt.

NH missbrukas ofta men dess intåg är helt klart en utveckling i rätt riktning jämfört med filosofin att reglera hästen genom att "stänga in den" (spärrgrimmor, inspänning, spön, våld) och rent fysiskt försöka göra sig till ledare.

Vad gäller klippning, täcken, hovvård så skall man alltid se till vad som passar hästen bäst, hästar som rids behöver ofta skor. Behöver hästar täcken? Ja ibland, men jag tycker det är fruktansvärt att se hästar i tjocka regntäcken i den varma aprilsolen bara för att "det var kallt i morse" eller "det kan börja regna".

Nej det är inte naturligt att rida på hästar eller att ha dem som husdjur överhuvudtaget och en anpassning till förhållanden måste ske. Men man får aldrig glömma bort att hästen är en häst och man måste komma ihåg vad en häst har för instinkter och medfödda behov och i denna "onaturliga" miljö tillgodose hästens behov som häst, så långt det bara går.

Jo jag är inte alls emot förändring och jag anser att man kan dra nytta av alla olika tankar och funderingar.

Men ibland går det till överdrift och okunniga människor gör hästarna farliga. Samt att hästarna kommer till skada även fast människan gör det av välvilja.

Lösdrift tycker jag är ett bra sätt att ha sin häst om det sköts ordentligt och då skulle jag personligen helst ha unghästar på detta sätt. Men ändå en modefluga??

Jag undrar om du menar alla hästar?

Upplever inte lösdrift som en modefluga! Vi har hästar här som arbetar 1 dag/veckan. Med arbetar menar jag lättare ridning och dra ut en stock eller två ur skogen.
Jag brukar likna mina hästar gårdshundar, om du förstår vad jag menar.

Jag skulle inte kunna drömma om att stalla in dem, nu kan de på veckans andra dagar gå runt i en terräng med skog, slätt och vatten. Och en varm flugdag gå in i stallet för svalka. På det viset upplever jag att hästarna blir mer harmoniska.

Men det är viktigt med daglig kontakt och visitation, det får man INTE glömma.

Har haft lösdrift i över 20 år.

Jag har lösdrift, dom som rids har skor och på vintern när hästen blir svettig hoppar jag av ca en km innan stallet och går hästen torr. E jag den enda som har läst sej att man inte får ställa in en varm häst i ett stall? eller har jag fel, trots tjock vinterpäls ställs dom aldrig ut i hagen fuktiga utan alltid torra, det e inte så svårt och man får bra kondition.:bump:

Mode eller inte, nja....

Jag vill ge mina hästar en så naturlig tillvaro som möjligt. Har tyvärr ingen lösdrift i gadsläget men hoppas få till en!

Barfota går dom så länge dom inte får obehag av det, red min nu 5-åriga valack barfota hela förra sommaren utan att det märktes det minsta, iårdäremot började han ömma och får därmed gå skodd så länge han rids.

Täcken används sparsamt, till de hästar som verkar frusna! En häst som tränas rejält sätter heller ingen tjock päls så klipnning är inte aktuellt, OM det inte skulle finnas behov (har int klippt hittills på dryga 20 år).

Ogillar det här med barfotaverkning för jag anser att en häst som ska gå barfota bör ju en kunnig hovslagar kunna verka lika bra, inget JAG vill pyssla med själv men har vänner som gör det OCH som gör ett fint jobb, mkt snygga hovar där!

Överlag så tycker jag att det är positivt att man verkligen tänker till runt varför man gör på et visst sätt, varför hästen ska ha täcke, för vems skull?

Är inte extrem åt något håll men anser att täcken o skydd av olika slag ska användas när det fnns fog för det, annars inte...

Jag undrar om du menar alla hästar?

Upplever inte lösdrift som en modefluga! Vi har hästar här som arbetar 1 dag/veckan. Med arbetar menar jag lättare ridning och dra ut en stock eller två ur skogen.
Jag brukar likna mina hästar gårdshundar, om du förstår vad jag menar.

Nej jag tänker först och främst på de hästar som används till ridning nästan.

Till det du använder dina hästar verkar du ha en underbar hästhållning och att du påpekar att vikten av visitation och hantering är skönt att höra :bow::bow:

Mina tankar kan iofs vara helt fel, men här omkring där jag bor känns det som en modefluga alt. ett sätt att få plats med fler hästar.

Jag har lösdrift, dom som rids har skor och på vintern när hästen blir svettig hoppar jag av ca en km innan stallet och går hästen torr. E jag den enda som har läst sej att man inte får ställa in en varm häst i ett stall? eller har jag fel, trots tjock vinterpäls ställs dom aldrig ut i hagen fuktiga utan alltid torra, det e inte så svårt och man får bra kondition.:bump:

Håller helt med dig!!! Hästen ska skrittas torr, det gör ju även att slaggämnen rensas ur musklerna och hästen blir inte stel!

Mkt gammal kunskap verkar försvinna och förr stod INTE hästarna med täcke på sig, trots att de vistades ute hela dagarna!

Alla tänker tyvärr inte så långt som att skritta hästen torr:grin:

Tur att några gör det:bump::bump:

Och som alltid måste man använda sunt förnuft,vilket väldigt många glömmer bort i sin iver att vara den perfekta hästmänniskan.
Det blir lätt överdrifter åt båda håll med täcken,mat ,hovvård eller vad det nu kan vara.Sen detta att vifta med rep,det lärde min häst mej och funkar det, så använder jag det,har även provat på andra hästar och det funkar bra.Jag använder det som funkar för hästen men daltar inte.Täcke på vid dåligt väder =+-0 regn snöblask + om den är svettig efer ritten ,och ja ,jag rider hela vintern eftersom jag och min häst älskar snö och kyla.Mvh

Bra inlägg tycker jag.Jag håller med dig.

Skulle vilja tillägga en egen reflektion. Att allt det som diskuteras här är steg i rätt riktning förutsatt att det görs rätt. Man måste se till att ha kunskap (gäller ju såklart all hästhållning/hästhantering)

Jag tror att många tex ser nån som har lösdrift och ska göra samma sak, men utan samma kunskap. Det är inte bara att släppa dom lösa och bygga en ligghall..

Samma sak med täcken och klippning. Många hästägare kanske tittar på hur alla andra gör med sina hästar.
Och även om man följer en bra hästmänniskas "mönster" så kan det bli fel, för hästarna är ju olika individer..

Så. Sammanfattning. Dessa saker är saker är bra så länge kunskap och anpassning till individen inte glöms bort..

Jaha, då förstår jag.
Är helt överens med dig om att lösdrift INTE är till för att göra det bättre för människan utan ska användas för hästarnas skull.:bow:

Det här med barfotaverkning har gått helt över mitt förstånd. Trodde i min enfald att det var som här:
Jag har en bra hovslagare. Han verkar, säger att det inte behöver skos för hästen mår bra och är inte öm och så är det klart!

Har förstått att det är något helt annat som menas nu!

Barfota går dom så länge dom inte får obehag av det, red min nu 5-åriga valack barfota hela förra sommaren utan att det märktes det minsta, iårdäremot började han ömma och får därmed gå skodd så länge han rids.

:bow::bow:

Täcken används sparsamt, till de hästar som verkar frusna! En häst som tränas rejält sätter heller ingen tjock päls så klipnning är inte aktuellt, OM det inte skulle finnas behov (har int klippt hittills på dryga 20 år).

Mitt halvblod klipper jag inte då han inte sätter någon direkt vinterpäls. Men täcke får han ha då han tränas och rids mkt och han är lite tunnhudad. Men mycket är det ju för min skull, för att hästen inte ska bli så smutsig det erkänner jag. Dock inga duntäcken på hästarna här!

Ogillar det här med barfotaverkning för jag anser att en häst som ska gå barfota bör ju en kunnig hovslagar kunna verka lika bra,

:bow::bow:

Överlag så tycker jag att det är positivt att man verkligen tänker till runt varför man gör på et visst sätt, varför hästen ska ha täcke, för vems skull?

Är inte extrem åt något håll men anser att täcken o skydd av olika slag ska användas när det fnns fog för det, annars inte...

Ja absolut, att jag har täcken på mina beror till viss del av lathet men samtidigt så är jag tvugen att klippa några (fullblod) för att dom odlar ryamatta och svettas mkt om man inte klipper och då vill jag ha något som skyddar hästen.:bump::bump:

Haha ne vissa karvar ju ner hovarna och kallar det naturligt, sen att hästarna ömmar så mkt runt om så att den inte ser halt ut det förstår inte vissa:angel:

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp från dom som verkar sina hästar enligt denna modell:grin:

Bra inlägg tycker jag.Jag håller med dig.

Skulle vilja tillägga en egen reflektion. Att allt det som diskuteras här är steg i rätt riktning förutsatt att det görs rätt. Man måste se till att ha kunskap (gäller ju såklart all hästhållning/hästhantering)

Jag tror att många tex ser nån som har lösdrift och ska göra samma sak, men utan samma kunskap. Det är inte bara att släppa dom lösa och bygga en ligghall..

Samma sak med täcken och klippning. Många hästägare kanske tittar på hur alla andra gör med sina hästar.
Och även om man följer en bra hästmänniskas "mönster" så kan det bli fel, för hästarna är ju olika individer..

Så. Sammanfattning. Dessa saker är saker är bra så länge kunskap och anpassning till individen inte glöms bort..

:bow::bow::bow:

Herr Shetlandsponny går på lösdrift med sin små-hästflockpåp vintern på sommaren är de på gräs. Han har framskor ev barfota på vinter och är helskodd runt om på sommaren, allt efter behov.

Stoet gick på lösdrift tills fölungen var avvand, sen fick hon komma in på nätterna, beroende på att det inte fanns någon lämplig lösdrift för henne då (odräktig och utan föl).

HIttills (efter ca 10 år med olika varianter) så är en bra lösdrift det absolut bästa tycker jag för hästen.

Haha ne vissa karvar ju ner hovarna och kallar det naturligt, sen att hästarna ömmar så mkt runt om så att den inte ser halt ut det förstår inte vissa:angel:

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp från dom som verkar sina hästar enligt denna modell:grin:

Ett litet kan du få :angel:;)

Alla som verkar sina hästar enligt den här principen har verkligen inte hästar som ömmar på alla fyra.

Okunniga hästägare finns det i alla ändar, jag har sett skodda hästar med förskräckliga fötter pga okunnig (och snål kanske) ägare.

Man kan inte skylla på metoder och modegrejer, en kunnig hästmänniska kan urskilja vad som är ok för den egna hästen, en okunnig kan inte det.
Jag tror det finns minst lite stor procent hästar som far illa på olika sätt inom den "klassiska" hanteringen. Det handlar väl om att man blivit van att se hästar ridas med gapande munnar och sänkta ryggar.. men hästar som är barfota och ömmar är nyare, och väcker mer uppmärksamhet.

Jag har en valack barfota som jag måste anpassa ridningen på ganska mycket ännu, då han inte är obesvärad på alla underlag. Den andra valacken går barfota på spränggrus utan en min. Och de verkas båda enligt en aanhcp/strasserinspirerad metod just nu.

Då är de exempel jag har sett skräcken! Sen är det klart att olika hästar reagerar olika, men jag skulle aldrig få för mig att verka enligt denna metod då de hästar jag har sett smyger sig fram!

Absolut kan skodda hästar se förskräckliga ut och det är naturligtvis inte bättre det. Men det är som du säger att vi är mer vana vid den synen.

Håller helt med dig!!! Hästen ska skrittas torr, det gör ju även att slaggämnen rensas ur musklerna och hästen blir inte stel!

Mkt gammal kunskap verkar försvinna och förr stod INTE hästarna med täcke på sig, trots att de vistades ute hela dagarna!

Ett milt påpekande som jag ofta får höra från pappa: "På min tid hade hästarna minsann inte täcke. Men vissa vintrar, när det var -20 grader, och hästen fått jobba sig svettig för att sedan vänta medan vi lastade ved på vagnen, då kunde den få en jutesäck över länden."

Saker och ting har förändrats, minsann. Själv har jag turen att ha denna gamla hästkarl till pappa som håller mig på jorden, medan jag är intresserad av alla nya rön. Han står för det gamla, jag står för det nya, och med den kombinationen tycker jag vi har en väldigt lyckad hästhållning på vår gård.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
D
Hästvård Hur är det med barfotahästar egentligen, går det att rida som vanligt på alla underlag? Tänker man lite så verkar det ju ganska...
2
Svar
30
· Visningar
3 514
Senast: Luna10
·
Hästhantering Jag är vuxen återfallsryttare som i nuläget bara har möjlighet att rida på ridskola (jag har småbarn och tid är en bristvara). Jag...
Svar
10
· Visningar
1 782
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix