Vad har hänt med förmågan att uttrycka sig i skrift?

förutom då, förstås, att "störigt" faktiskt inte är ett riktigt ord...
irriterande är ju ett trevligt ord.
Det står i SAOL :angel: (Men även om det inte gjorde det så finns en del riktiga ord utanför den också.)

Håller f.ö. med @mandalaki om skillnaden att störande är mer konkret/specifikt och störigt är mer abstrakt/allmänt. Buller utanför fönstret är störande, inte störigt. Han är störande (genom viss handling som utförs) Han är störig (irriterar mig allmänt genom sitt sätt att vara etc.)
 
Jag skriver imorr’n, när jag vill skriva talspråk, men jag vet egentligen inte om det är mycket bättre än något annat. Imorr’n är ju rätt märkligt med sina dubbla r, vid närmare eftertanke!
Det kommer väl av att imorgon blivit ”imorron” och sen har man helt enkelt klippt bort o:et.

Imorr’n är ju för mig tydligt uttal i alla fall, även om jag inte skriver det själv. ”Imon” KAN jag inte läsa på samma sätt hur mycket jag än försöker. :o Det blir liksom samma betoning och melodi som när jag utläser Egon (namnet) och det låter liksom som att ett barn har skrivit det då.
 
För övrigt fick jag nyss upp reklam i en app som sa ”behandla artros i mobilen”. :up: Jag läste inte mer än den biten, så är osäker på om det är behandling för de som fått artros i mobilen eller om man ska kliva in i mobilen för att få behandling.
 
Det kommer väl av att imorgon blivit ”imorron” och sen har man helt enkelt klippt bort o:et.

Imorr’n är ju för mig tydligt uttal i alla fall, även om jag inte skriver det själv. ”Imon” KAN jag inte läsa på samma sätt hur mycket jag än försöker. :o Det blir liksom samma betoning och melodi som när jag utläser Egon (namnet) och det låter liksom som att ett barn har skrivit det då.
Javisst, apostrofen signalerar bortplockande av en vokal, men imorr’n är en förenkling av en förenkling (imorron) och de var väl kanske det jag ställde mig lite tveksam till.:)
Imon kan inte heller jag läsa och när jag försöker blir det bara så besynnerligt att det retar mina öron.
 
Det kommer väl av att imorgon blivit ”imorron” och sen har man helt enkelt klippt bort o:et.

Imorr’n är ju för mig tydligt uttal i alla fall, även om jag inte skriver det själv. ”Imon” KAN jag inte läsa på samma sätt hur mycket jag än försöker. :o Det blir liksom samma betoning och melodi som när jag utläser Egon (namnet) och det låter liksom som att ett barn har skrivit det då.
Imon blir för mig som Simon fast man liksom glömt S. Jag hade ett ex som alltid skrev imon istället för imorgon/imorron och det tog mig ett bra tag innan jag fattade vad han menade, trodde det var någon förkortning först (som typ imho) :o Jag hatar sms-språk! Jag förstår användbarheten när sms var begränsat till 160 tecken, men idag tycker jag inte det är rimligt när de flesta inte betalar per sms och det automatiskt blir fler om man skriver ”för långt”. Förutom imon får jag utslag när man förkortar det är till de e och jag till ja..
 
förutom då, förstås, att "störigt" faktiskt inte är ett riktigt ord...
irriterande är ju ett trevligt ord.

SAOL:

A71759FB-B5AD-4EB4-8EF7-5D4295FB7252.png
 
Men inte enligt @kryddelydd så vore intressant att höra varför störigt inte räknas som ett riktigt ord.
Jag skulle tro att det inte är ”riktigt” för att det är nyare. Så är det alltid i sådana här trådar - trots att det är så lätt att kolla upp ifall ord/grammatik osv är korrekt eller inte. Många gör säkra påståenden och sedan visar det sig ofta att de faktiskt har fel.

Vad gäller störigt så är det ju vardagsspråk. Jag skriver det gärna på nätet men skulle aldrig göra det i jobbet, i myndighetssammanhang osv.
 
Är inte riktigt med på hur du menar men: här är en språkvårdare som säger att formen utan s har högre stilvärde medan formen med s kan göra meningen mer livfull.

https://www.expressen.se/blogg/kval...olk-springande-eller-kommer-folk-springandes/
Du sa att du inte kände igen användandet av s-particip som intensifierande, och då tänkte jag att du kanske hade något exempel "från verkligheten" där du stött på formen. :)

Intressant svar! Och jag ska se om jag hittar min Språkriktighetsboken.
 
SAOL är inte ett absolut rättesnöre även om vissa tror det. Språket bestäms av brukarna och en del anser att ord som "störigt", "hörru" och liknande inte är korrekt svenska även om de är med i SAOL (som vardagliga).
Ja jag vet inte. Tycker definitivt att störigt är ett riktigt ord medan hörru inte känns som ett riktigt ord.
Någonstans tänker jag att SAOL är en form av vägledning? Men kanske inte ett exakt facit eftersom språket ändras fort och i olika format går det ännu fortare?
 
Du sa att du inte kände igen användandet av s-particip som intensifierande, och då tänkte jag att du kanske hade något exempel "från verkligheten" där du stött på formen. :)

Intressant svar! Och jag ska se om jag hittar min Språkriktighetsboken.
Aha, du tänkte så. I verkligheten stöter jag tyvärr på s-formen så ofta att jag tror att den förlorat den där intensifierande dimensionen. S-formen är den form folk känner till, helt enkelt.
 
Är inte riktigt med på hur du menar men: här är en språkvårdare som säger att formen utan s har högre stilvärde medan formen med s kan göra meningen mer livfull.

https://www.expressen.se/blogg/kval...olk-springande-eller-kommer-folk-springandes/
Jag har faktiskt svårt med när det ska vara springandes och när det ska vara springande. Låter som exakt samma sak. Tycker det är onödigt att svenskan ska ha så många liknande ord och böjningar och allt vad det är
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp