Vad har hänt med Dressyrforumet?

Sv: Vad har hänt med Dressyrforumet?

Fatta galopp överhuvudtaget kan jag hålla med om att det passar bäst under grudutbildning, men om man börjar diskutera hur man förbättrar fattningen eller andra detaljer så kan det väl mycket väl passa in under täning för tävling och alltså gå in under dressyr.

Jag måste missa ngt, är det otrevliga veckan här eller?

varför pratar du om trådar som ska flyttas hit och dit, när syftet med tråden är att trådar inte ska BEHÖVA flyttas så mkt?

I övrigt så är det vad jag vet ett förslag - och de bör väl ligga på Hjälp forumet eller?

Otrevligt ja, jag tyckte du var just det vilket du också skrev, att du fräste.

Du visar faktiskt min underliggande poäng, säger man något i något ämne som har med dressyr att göra smäller det direkt.

Trist att du tolkar det så, det känns som det är ngt "underliggande" som irriterar dig, precis som du själv nämner- vad jag vet har jag aldrig ens pratat med dig annat än sagt att du har en fin häst nånstans, så vad som triggat din irritation är för mig en gåta. Kanske ska ni som är irriterade starta en egen tråd där ni kan uttrycka er irritation, så att jag kan få ställa min fråga på Hjälp forumet som det var avsett? Hittills är Tulip den enda som verkar kunna bemöta frågan och ge lite aspekter på det hela.

Senast ändrad:

Faktiskt, det har jag inte tänkt på, det finns något underliggande och det är att det är väldigt mycket bråk kring dressyr/klassiskt, där starka personer ofta hamnar i bråk med varandra. Och när du svarade, fräste som du själv skrev, så var det helt i linje med hur jag uppfattar dressyr. Det faktum att du tyckte att många trådar ligger fel är också en del av det hela. Sen tyckte jag du var onödigt hård mot moderatorn som onekligen har ett svårt jobb.

Och vad gäller ursprungsfrågan, nej, jag tycker det är tillräckligt med underforum.

Fast vad tycker du om min undran, hur ska moderatorn ställa sig till dom som inte alls vill att trådar ska flyttas? Jag menar, det finns ju dom med lika starka åsikter som du!

Faktiskt, det har jag inte tänkt på, det finns något underliggande och det är att det är väldigt mycket bråk kring dressyr/klassiskt, där starka personer ofta hamnar i bråk med varandra. Och när du svarade, fräste som du själv skrev, så var det helt i linje med hur jag uppfattar dressyr. Det faktum att du tyckte att många trådar ligger fel är också en del av det hela. Sen tyckte jag du var onödigt hård mot moderatorn som onekligen har ett svårt jobb.

Och vad gäller ursprungsfrågan, nej, jag tycker det är tillräckligt med underforum.

Fast vad tycker du om min undran, hur ska moderatorn ställa sig till dom som inte alls vill att trådar ska flyttas? Jag menar, det finns ju dom med lika starka åsikter som du!

jadu, jag vet knappt vad jag ska svara om jag ska vara ärlig. Jag kan inte svara för de åsikter du har om dressyr forumet eller dess användare. Om jag ska svara för mig själv så fräste jag därför att jag fick ett svar som handlade om en negativ syn på dressyr användare och hur tråkiga dessa är ö.h.t vilket upprepas mkt ofta på olika sätt - på en fråga som a) är MIN och inte "användares" och b)för övrigt är identisk med frågor som folk på andra forum tydligen ställt. (se länk från annan användare i tråden). Jag lade den dessutom på det forum som är till för sådana frågor, dvs förslag, åsikter och tankar runt forum upplägg och annat.

för att svara på din fråga, ang hur moderatorer ska ställa sig: vilket jag i och för sig trodde jag gjort redan men jag förtydligar mig: min tråd var ett förslag på fler underforum, inte att trådar ska flyttas från existerande forum på rutin, det var just det som var poängen och den har jag upprepat flertalet ggr nu men tydligen har jag uttryckt mig oklart.

vart läser du att mina "starka åsikter" är likamed ngt slags krav eller förväntan att få som jag vill? jag kan ju inte lägga ngra krav över huvud taget, jag kan bara fråga här på Hjälp och lägga förslag - precis som du.

om jag lade ett förslag att istället för ett forum som hette Grundutbildning Dressyr, att existerande forum fick heta exakt det det heter, men att en ny katergori fanns som hette Tävlings Dressyr? Blev det ngn skillnad?

Senast ändrad:

Hade jag fått önska så hade jag haft kvar forumen som nu, men med störres skillnad på dressyr och grundridning. Att blanda in grundridning under dressyr delar bara upp världen ännu mer. Grundridning är grundridning är grundridning vare sig man hoppar eller rider dressyr, det är samma sak.

Så min gräns går alltså att saker som är speciefikt för hoppning eller dressyr går under respektive grens forum, saker som har releveans för båda grenar går under grundutbildning (så som galoppfattningar t ex).

För övrigt förstår inte jag alls varför dressyrforumet skulle vara Bukes "mellanöster", visst var det lite storimgt för ett år sedan. Men absolut inte extremt. Har fallit in på flashlights spår: stigma. :angel:

Ja din ide var kanske ännu bättre, - för det är väldigt många kategorier det håller jag med om! :bow:

Att utföra en bra framdelsvändning eller skänkelvikning i lösgörande syfte, för att stärka kondition och smidighet inför tävling, vare sig man sysslar med hoppning, dressyr, distans eller fälttävlan. Eller för att lyckas bättre med en framdelsvändning, som man fått dålig kritik/poäng på, om man tävlar under LA. Ska det då alltså vara på grundutbildning, eller?

Även om man sysslar med märkestagning på lägre nivå inom dressyr, eller helt enkelt har en yngre häst och inte kan starta i LA/MSV, så vill man ändå kunna säga att man tävlar dressyr.

Tävlar man i låga klasser, behöver man stöd och tips från rutinerade ryttare på fina övergångar från halt till trav, skritt till galopp, lugna fattningar där hästen går kvar i form och så vidare. Allt KAN INTE klassas som grundutbildning. Utan det finns även det där finliret/finsliperiet också som kommer med rutin och experimentlustan.

Och förresten, med handen på hjärtat kan jag som ridit i 30 år erkänna att jag också behöver repetitionen igen, även om alla andra på tävla dressyrforumet är stjärnryttare och experter som ALDRIG gör fel eller behöver jobba extra med något grundläggande arbete.

Jag förstår er ståndpunkt. Men ni måste ibland även förstå vårat dilemma. :bow: :bow: :bow:

Pax vobiscum, som munken i Ivanhoe brukar säga.

Hur otrevlig jag än låter, så är jag inte ute efter att starta ett tredje världskrig.

Senast ändrad:

KL*
Det är en intressant diskussion eller vad man ska kalla den, som pågår här.

De flesta av oss användare som fått lite "smisk" har ju faktist lugnat ner oss, och en del avstängningar har också bidragit till en mycket trevligare stämning. Vi är liksom förbi det stadiet.

MEN några moderatorer verkar inte kunna släppa detta ämne, utan hugger lite här och där så fort tillfälle ges....tråkigt att dressyrforumet ska straffas så länge...för gammalt groll som är överstökat sen länge och säkert många inte ens kommer ihåg längre.

Min fråga blir då, varför ska det tas upp stup i kvarten och varför ska "dressyrfolket" pikas hela tiden?

Vill bara påminna om att Mackan faktist var en av de som försökte vara fredsförmedlare på den lite "taggiga" tiden!
Så ska ni ge någon skit fortfrande, så är det inte henne som ni ska ge er på! Ta mig i stället, jag är van!! :D :D

Jag förstår att det är svårt för er moderatorer att dra gränser på vad som tillhör tävl.dressyr och inte men kanske ska man hjälpa er att skissa upp mer så erat jobb blir lättare.

Måste vara lättare att ta trådskapare som klagar om nu ett regelverk...eller vad man ska kalla det...finns bakom er så ni slipper vara de man klagar på.

Se nu på trådar om "vad är lösgjordhet och hur märkan man det ".....eller "jag har svårt att rida lätt"..... dessa och liknande passar på grundutbildning och såsom forumet är upplagd idag kanske det inte går att flytta men så måste det väll gå att förbättra.

Sen måste jag hålla med Mackan om att det är hemskt tråkigt när moderatorerna "vädrar" sina personliga åsikter och de problem de har med vissa andvändare öppet i trådar som oxå ser till att oskyldiga tar illa åt sig.....ibland känns det som om man får börja med att försvara sig så jag förstå att Mackan fräser som svar....vi är ganska vana med såna svar som hon fick :crazy:

Kanske dax att innföra någe slags nätettikett för hur moderatorer ska få yttra sig om sitt arbete...

Jag tog upp att Mackan fräste, jag har inte under hela tiden fått en puls på högre än 54 men får sen höra att jag har varit arg. Ehh..?

Min poäng är att det verkar vara symptomatiskt, att om någon dristar sig till att säga något om dressyr så möts man (jag) hårt. Jag kanske inte på det sättet märker att det gamla grollet är överstökat. I mina ögon är det en hård ton på dressyr och för egen del skulle jag inte drista mig till att svara i en tråd och absolut inte starta en. Men jag blir jättegärna överbevisad. Och kan det vara så att moderatorn inte märkt något av att det är överstökat?

Mackan! Jag märkte att det nog saknades ett led i mitt resonemang om flera forum. Min tanke var att om man har fler underforum ökar ju risken för att trådar hamnar fel och därmed får moderatorn fler trådar att ta ställning till om de ska flyttas eller inte.

Läs lite mer på dressyrforumet så inser du att stämningen är mycket god.

Det är skillnad som natt och dag om man jämför med hur det var när det var "krig"

Vad trevligt med en lugn puls, min brukar ligga på 49.

Tråkigt om du ser diskussionerna på dressyrforumet som hårda. Jag ser diskussioner där användare ifrågasätter och vill veta mer om hur andra tänker.
Jag ser människor som är genuint intresserade och inte sväljer allt med hull och hår. Det tycker jag är rätt. Påstår man något ska man kunna komma med argument som talar för det man påstår, annars tycker jag att man endast bör spekulera.
Dessutom behöver man lära sig att bli lite ifrågasatt om man ska diskutera på ett forum eller IRL också för den delen.

Personangreppen som var vanliga förut, har drastiskt minskat bland användarna... nu är det mer konstruktiv kritik som gäller tycker jag det verkar som och det är väldigt positivt och givande!! :) :)

Duktiga "kickor"!! :D :D :D

Jag ser tydliga skillnader på dina exempel, men min värld kanske är ovanligt svart och vit?

Det står ju under dressyrforumet numera att man diskuterar tävlingsdressyr eller sådant som är kopplat till tävling. Då är det enligt min mening ganska logiskt vilka trådar som ska vara där.

Märkestagning räknar jag inte till tävling.

Tack för ett mer nyanserat svar Ingela, - jag förstår att vi läser saker mkt olika och tyvärr så har denna tråden kommit att handla om helt andra saker än vad den var avsedd att göra, dvs tekniska funderingar och ev. lösningar på forum strukturer.

ang. din synvinkel på vad som är grundutbildning osv så visst kan jag se hur du ser på det - dvs man breddar kategorin till att allt egentligen kan sägas höra till på ett eller annat sätt, men jag känner samtidigt ännu mer hur du tolkar det som hänger ihop med mitt förslag i ursprunget i tråden, som ngt HELT annat än jag. Du lägger in en "värdering" i vad som är "grund" och vad som är "annat än grund" och du antar att jag delar den värderingen och att jag skriver utifrån den - och det gör jag inte. Det har aldrig varit ens en tanke för mig, men visst - med lite bagage i ryggsäcken som du har från flertalet år mer än mig på forumet så kanske det är sådana glasögon man har på sig, att man tolkar det så. Isåfall tycker jag det är mkt ledsamt och beklagligt.

Jag har sällan skådat ett sånt hierarki/klass samhälle som Bukefalos under mina (betydligt färre) år här. Det är som ett mini samhälle i cyberspace, med infrastrukturer gällande användare och kulturer, religioner och filosofier - samt klass. Jag har skämtat i trådar ibland om faktumet att man skulle kunna göra ett doktorand arbete i sociologi/psykologi på Bukefalos men det ligger allvar bakom det skämtet samtidigt.
Om vi pratar om "klass" så har jag förstått sen länge att i tongångarna på forumet så har det skapats vissa antaganden och vissa klass samhällen av användare och i användares ögon, och att det i denna värld och detta samhälle antas att "tävling" ser ner på "icke tävling". Jag tänker inte lägga in mina egna värderingar i detta här och nu, men jag beklagar att jag råkat ut för antagandet att det handlar om en sådan värdering av ngt slag, här i denna tråd -för det är käpprätt åt fel vädersträck avsiktsmässigt. Jag efterlyser en kategori som handlar om Tävlings dressyr, och tycker inte att existerande Dressyr, (forumreglerna högst upp till trots) - reflekterar detta i dagsläget.

gramantrådar , muskler, och en uppsjö annat trillar in där, bara att ta en titt på alla flyttade trådar idag/kväll för att se att det blivit en mkt mer diffus kategori än vad som väl var original tanken till att börja med, därav dressyr forumreglerna...? och därav startade jag tråden.

Jag hoppas att jag gjort mig mkt tydlig och att tråden läses utifrån de aspekter jag nu redogjort för i vad som för mig, ej skall vara omtolkningsbart eller tvetydigt.

väl mött!

Jag förstår hur du menar, men vad svårt det måste vara att hålla isär allt. Kanske det måste förtydligas i så fall bättre på "dressyr" , eller vilket forum det nu än är, att det är just kring tävling för dressyr.. ska träning för dressyr vara på grundutbildning? Var ska gränsen gå? Fast det står ju en förklaring längst upp..

Det måste vara jättesvårt att få en linje som alla känner sig bekväm med. Jag har lagt in trådar som säkert e.g skulle vara på grundutbildning, typ alla!!? :angel:

Men trådar som "problem att fatta höger galopp", "hur får jag hästen i form" osv, ligger väl ganska solklart i min värld under grundutbildning. Jag tror ingen tävlar som inte kan få hästen i galopp, men jag må ha fel. :)

KL
och angående Mackans svar till BAL, kan jag bara säga att att använda smirken :smirk: anses av många som rätt dryg - det borde vara mer eller mindre allmänt känt??

Sista stycket var väl också tämligen onödigt...

Oj! Här hettade tråden till lite...

Jag tor anledningen till att folk lägger trådar som egentligen hör hemma i grundutbildning på dressyrforumet är för att de inte hittar grundutbildning. Jag hittade det först idag, under hästhantering, som ett underforum...Kanske inte ett så bra ställe? Iaf jag kopplar inte riktigt och när jag letade efter grundutb. tänkte jag def. inte på hästhantering.

Så om det forumet görs mer synligt tror jag att fler trådar kommer hamna rätt.

Dressyrforumet heter ju dressyr och inte tävlingsdressyr. Alla kanske inte läser reglerna högst upp och då handlar forumet rätt och slätt om dressyr. Dressyr kan ju tolkas på många olika sätt, för en del räknas en fråga om hur man får galopp som en dressyrfråga. När man rider dressyr på ridskolan så är det ju (bla) sånt man håller på med.

Bara en tanke.

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 387
Senast: mrkarisma
·
Hästmänniskan Jag är osäker på om tråden ligger rätt, men eftersom detta främst handlar om mig som person och inte direkt om hästar egentligen så får...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 038
Hundhälsa Först av allt: Förlåt om jag uttrycker mig fel! Jag vet faktiskt inte om man säger utvecklingsstörda nu, eller om det heter något annat...
2
Svar
25
· Visningar
5 287
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 357

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka