Sv: Vad har hänt med Dressyrforumet?
Att utföra en bra framdelsvändning eller skänkelvikning i lösgörande syfte, för att stärka kondition och smidighet inför tävling, vare sig man sysslar med hoppning, dressyr, distans eller fälttävlan. Eller för att lyckas bättre med en framdelsvändning, som man fått dålig kritik/poäng på, om man tävlar under LA. Ska det då alltså vara på grundutbildning, eller?
Även om man sysslar med märkestagning på lägre nivå inom dressyr, eller helt enkelt har en yngre häst och inte kan starta i LA/MSV, så vill man ändå kunna säga att man tävlar dressyr.
Tävlar man i låga klasser, behöver man stöd och tips från rutinerade ryttare på fina övergångar från halt till trav, skritt till galopp, lugna fattningar där hästen går kvar i form och så vidare. Allt KAN INTE klassas som grundutbildning. Utan det finns även det där finliret/finsliperiet också som kommer med rutin och experimentlustan.
Och förresten, med handen på hjärtat kan jag som ridit i 30 år erkänna att jag också behöver repetitionen igen, även om alla andra på tävla dressyrforumet är stjärnryttare och experter som ALDRIG gör fel eller behöver jobba extra med något grundläggande arbete.
Jag förstår er ståndpunkt. Men ni måste ibland även förstå vårat dilemma.
Pax vobiscum, som munken i Ivanhoe brukar säga.
Hur otrevlig jag än låter, så är jag inte ute efter att starta ett tredje världskrig.