Vad har era katter för hem?

Sv: Vad har era katter för hem?

Mina 3 Cornish Rex-katter har en hel del, de tar mest plats här känns det som och det är de värda (ibland).

De har (förutom 2 sängar och två soffor samt fåtölj) 1 takhög klätterställning med bo, 1 lite lägre klätterställning, 1 ännu lägre klätterställning (på balkongen), 1 elementbädd och en hel del andra gosiga bäddar att sova i. Sen har de även lysrampen över badrumsskåpet helt för sej själva att ligga på.

Mina bor ihop med mig i en 2-rummare med kök. Dom har en dubbelsäng (ena delen får jag sova på, snällt va?), 2,5 soffor och en fåtölj. Ett träd som är ca 160cm högt (britter behöver inte höga träd) och ett som är mycket mindre.
Dessutom har jag (Yogas krav eftersom jag inte har nån balkong numera) hyrt en sommarstuga på 20 kvm, där jag har gjort iordning en rastgård på ca 13 kvm. Bortskämda? Inte ett dugg.

min hane gillar å ligga i ett akvarium me en pläd i, (inge vatten dock) har två klösmöbler sitter i fönsret, ligger vid dörren på dörrmattan, vill gärna sova me en i sängen, elle ligga i pappas fåtölj, å soffan, å mitt knä. klösmöblerna ä väl använda, så trasiga så de ä väll dags å införskaffa nya, knappt ett år gammla, så de blir till å öppna plånboken, men de ä dom värda, de ä mina bebisar,

Hade gärna legat där i värmen om jag hade fått plats :D

Menade att det inte står några saker där. Hade en del saker där men ena katten puttade ner vissa sker, trodde vi.
Jag satt på toa en dag och kollade på katten när hon satt där. Rätt som det var tog hon tag i sambons rakväska med munnen, svingar den som en liten mus flera varv i luften och vips så var den på golvet och katten var nöjd och stirrade ner på den. Sådär ja, såg det ut som hon tänkte.
Katten är väldigt liten och rakväskan tung så jag fattar inte hur hon lyckades. Satt där och såg ut såhär: :eek:

Vi har köpt både klätterställning och bädd -men de duger inte för våra katter inte!;) Dom föredrar soffan, fåtöljerna, sängen...

Min kisse har en bädd o 2 st klös pelare , ingen kostade över 300 kr /st. Han sover på min kudde varje natt.

*kl*
Äh, strunta i att köpa något. Det är bortkastade pengar och katten blir inte gladare för det.

Mina katter älskar sin banankartong :banana: :banana: :banana:

I den ligger några gamla dagstidningar. De flesta katter tycker om att ligga på tidningspapper, det är bara man själv som tycker det känns lite fattigt :crazy:
Men en rejäl hög tidningar blir lagom varmt och mjukt tycker dom.

Kartongen står uppe på en hylla, så de får hoppa upp. Det ger överblick och trygghet, de är lite "off" däruppe, och inga jobbiga människor kommer och sticker näsan i dom hela tiden :angel:

Dessutom finns det små hål i banankartonger. Det gillar katterna, de kan kika ut och ha lite koll, och skicka ut en tass om det behövs :)

Sen har jag klätt lådan utvändigt med leopardtyg, tyg som är lite ulligt sådär... det ser inte så tacky ut som det låter, utan signalerar bara lite lagom att här bor det vilda djur ;)

En banankartong kan ju se lite trist ut annars.

Mina katter gillar inte katträd, kattpidestaler osv. De klöser på de två dom har, men de ligger på dom ytterst sällan. På natten trängs dom i vår säng. Alltid. Mis gillar sin mjuka kattkorg som finns i badrummet, men det är bara för att hon gillar badrummet. Mest ligger hon på fothandduken utanför duschen. Siri sover nästan alltid i sin "kattformade" kattkorg från IKEA. Det är nog de enda kattgrejerna vi har.

Så här bor våra katter:

kattbo.jpg

En helt hemmabyggd integrerad katt och mediemöbel byggd från scratch. Och katterna verkar nöjda :)

mys.jpg

När de då inte är kidnappade av en ful banan... :cool:

fngslad.jpg

Edit: Nu blev det bilder också! :)

Senast ändrad:

Vilken häftig och fin sak du fixat till missarna!! Skulle mina älska! fast det skulle inte passa in till min inredning - ego :angel:

Det är liksom det som är det bästa med att bygga själv. Då fixar man så det passar med ens hem. :) :banana:
Den funkar jättebra med övriga huset och innätningen på balkongen är faktiskt gjord i exakt samma stil. :) :bump:

Det är klart! Får man köpa grövre virke och lasera i mörkbrunt så det passar in. Har bara möbler med indisk/afrikansk stil.

Sparade din bild, hoppas det är ok! Kan jag fundera lite sen när jag väl fått tag på ny lägenhet (hur det nu ska gå) så jag vet om det finns plats. Har iofs en hel del möbler som måste få plats med :angel:

Absolut! Det är bara å pm:a om du vill ha tips med bygget.

Vi köpte allt vårt virke på bauhaus, utom grindstolparna (som vi sedan klädde med sisaltråd för att få klösstolparna) som vi köpte på cheapy. Sen målade vi allt och klädde med tyg. Vi har använt fleece och det har funkat bättre än jag trodde från början. Det ena tyget är dock av bättre kvalitet och är mycket mer lättstädat och hållbart.

Sen kan du ju alltid sätta upp lite konst på sidan av klätterställningen, och varför inte blanda med lite lianer och buskage och zebraränder, så att det passar in med resten av inredningen? Man ska inte vara rädd för att vara lite påhittig! :)

Kissen har sin bädd på mitt skrivbord:D
och den MÅSTE stå där annars blir han sur:D
Men så länge den står där så sover han ofta i den.
bara en pappkartong med lite lakan, handuk och en tjock dyna i.
Han älskar den. Lukas bor i hela huset sas och bruakr ligga och sova i hyllor och lite överallt:crazy: :D Garderober är poppis, och min säng, nergosad i duntäcket. Eller bakom A´s dator. Man kan hitta honom på dem mest otroliga ställen. nere i källaren på hästtäckena, eller uppe på nåt skåp

Senast ändrad:

hmm.. vi hade sånt ibörjan till katterna, men märkte att den ena föredrar mammas antika arvs"stol" ( eller hur man nu ska förklara) och den andra föredrar... Mattor!

Vi har inte köpt nåt speciellt till Elsa, men varför göra det när hon ändå anser att hela lägenheten är ett katthus? :rofl:
Garderober, skåp, hyllor, sängen, mattor, soffan, ovanpå datorskärmarna blir varmt och gosigt, på dvd'n och överhuvudtaget i tv-skåpet, en skokartong på köksbordet, på köksbänken, och hennes nya favorit: en trasig flyttlåda med en kudde i. Tidningar är självklart specialgjorda för henne, och alla våra filtar likaså. Klädhögar är underbara kattbon också!
Hennes vanligaste sovplats är dock sängen tillsammans med oss :)

Fast vi har planer på att bygga ett klätterträd eller liknande, pappa letar material och ritar ritningar. En nätdörr till balkongen, och nät att sätta utanpå planeras också. Nån som har några bra tips på hur man nätar en balkong på ett snyggt sätt? Eller jag startar nog en egen tråd om det...

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 204
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar