Vad har Era hästar lyckats med?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare suzukits
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 041
Sv: Vad har Era hästar lyckats med?

En häst som vi hade hemma för två år sen lyckades krypa ur sitt vintertäcke, det ända som var trasigt var det övre bogspännet resten satt ihop och var helt! Har ingen aning om hur han lyckades med detta för han har aldrig gjort så förut och han gick själv i hagen så det var ingen som hjälpte honom!!

kl.

Inte min häst men en i stallet.

Nu är hon tre år, detta hände när hon var ett år.

Ägaren var ute och tömkörde. Ena sidostycket brast pang flux och hästen fick panik och stack hem. Jag var i stallet och hörde en himla klapper på gården. Vips kom hon inflygande i stallet med tömmarna runt bennen. Jag försökte stoppa henne men misslycades, så hon skullefly ut i hagen - genom att hoppa igenom ett fönster!:angel:
PANG sade det och hon trillade till marken. Jag trodde hon hade brutit nacken men nej hon reste sig. Jag gick fram till henne och kollade benen, hon hade nog fått hjärnskakning och stod bara och gungade. Plötsligt upptäckte jag att jag blev varm om handen, tittade och upptäckte att jag var täckt av blod. Synen jag fick när jag tittade på hennes ansikte var hemsk,,, slamsor av hud hängde, öppna sår in till benen, halva näsborren var borta.. (tur att hon vari chok och lugn, annars hade väl blodet forsat skitmycket.)
vi tog in henne i boxen och blötte massor(!) med bomull med jodopax och lindade detta runt huvudet. Ringde till veterinär som var mycket snabbt på plats (gick nog inte i några lagliga farter där precis!) han lyckades få ihop henne så jädra fint! inte ett ärr syns, bara en pyttebula på mulen om 1*1 cm! Tur var att hon hade missat ögonen. Hade det gått riktigt illa kunde hon ju ha skurit halsen av sig stackarn.
Hoppa genom ett fönster= ingen bra ide...

Precis efter att hon hade läkt av detta kom hon in på kvällen och bre delen av kotan hängde i marken. Även där var det in till benet. Antagligen hade hon blivid trampad. Blev sytt och syns inget idag. Inga men alls av nåt av det.

Min häst har på två år lyckas med/drabbats av:

*Slita sönder näsborren i boxen, vilket resulterade i ett antal stygn. Han har typ världens längsta nos som vill pilla runt överallt och fastnade troligtvis någonstans i boxen. :angel:

De senaste fyra månaderna:

* Hovledsinflammation båda fram
* Hasledsinflammation båda bak.

* När han väl blivit bättre i haser och hovleder har nu problemen flyttat till hans framknän.

* Griffelbensbrott - i en sjukhage på ca 10 m2. :eek: Ingenting att göra sig illa på.

* Lymfangit. Idag var han svullen som stockar i båda bakbenen. Troligtvis har han drabbats av lymfangit pga av leriga hagar. Inga sår på benen eller mugg dock.

Ja, jag hoppas verkligen inget tillkommer på min lista ett bra tag framöver. Han har varit otursförföljd grabben...

Oj,oj,oj vet inte var jag ska börja!? Köpte min isis som 4-åring. Han är 8,5 nu. Vi har nog provat det mesta.....
*Spark på vä framknä och nosrygg. Svullet o blöder. Iltransport till ATG o tömning av blod. Sjukhage nästan 2 mån. Pencillin för såret på nosryggen i 2 omgångar, det blev infekterat.
*Galliga bakben en hel sommar, avslutade med att vara blockhalt. Återigen transport till ATG.
*Ont i ryggen, fick byta sadel. Kiropraktor 3 ggr.....
*Hoppade över elstängslet en sommar o sprang över vägen till stona för att flirta lite. Stallägaren fångade in o ledde tillbaka, slutade med att min häst "blev rädd" o knuffade ner stalläg i diket. Han i sin tur fick ont i benet o huvudet.
*Infektion i kroppen o jättehög feber. Efter infektionen hamnade hans hårsäckar i nån typ av dvala o han tappade massor päls som inte växte ut igen. Blodprover visade bara att immunförsvaret var igång. Blev en tur till strömsholm o diverse hud/blodprover. Fanns inget botemedel, bara vänta tills det kom igång av sig självt igen. Tog ca 6 mån. Eftersom han såg ut som en skabbhäst var det bara till att klippa hela hästen. Mådde dock bra i övrigt.
*Bet av örontippen på en annan häst i hagen. Kom ut o såg blod på den VITA hästen. Inte vackert!
*Ögoninfektion som inte gav med sig trots idog behandling, fick till slut sår på hornhinnan. Bytte till starkare salva, då läkte det. 6 veckors beh 3ggr om dan.
*Fick en senskada (gaffelbandet) hö framben. Vet trodde först benet var brutet o det blev röntgen. Tur det inte var det!
*Nu senast: gaffelbandsskadan som gick upp när han gick omkull i skrittmaskinen. Alltså i skritt.:confused: Ny vända till ATG och en hältutredning och ett Ultraljud på benet. Går i egen hage och rehabiliteras. Återbesök på ATG i feb igen och ett nytt UL.
*Haft tandproblem. Foderinpackningar. Underbett. Sned tandrad. Korrigering hos utbildad hästtandläkare. Nu är han bra i munnen men det har tagit 4 behandlingar. Ska på återbesök snart igen för en koll.
Trots allt detta skulle jag aldrig vilja byta ut honom mot nån annan häst. Han är så go o härlig!! Glimten i ögat.:love:

Jag har/har haft 3 hästar.

Häst 1:
* kotledsinflammation
* snett bäcken bl.a. behandlad av kiropraktor
* sparkskada med boglamhet som följd
* ledvrickning med losslitna ligament i kotan
detta fördelat på 9 år.

Häst 2 (lever inte längre):
* Sparkskada bogen
* Kvävningsolycka i hagen med halstäcke
* 'krossad' knämuskel (samband med ovan nämnda olycka)
* trampskada i hov efter tåkappan
* småsår och lymfangit
* ringbandsåtklämning i kotan
* senruptur i bogen
* skada på ytliga böjsenan
3 år fick jag ha henne, senskadorna gick inte att läka.

Häst 3:
* sårskada x 3 typ
* sparkskada, sår med rejäl lymfangit
* gaffelbandssvullnad
* sårskada, fick sys
* låsning i SI-leden, behandlad av ET.

Här kommer en del problem:

*Syrrans hbl:
*fick för sig att ngt hovslagaren gjorde var livsfarligt. Hon kastade sig bakåt och rakt ned i hans låda med verktyg. Rejäla sårskador.

*Samma häst fick panik då hon var bunden ute och drog med sig en stolpe som varit fastsatt med cement i marken...

*Blev plötsligt en dag oförklarligt sjuk. Vinglade runt och kunde inte stå på benen. Hade utslag över halva kroppen.Veterinär tillkallades i tron om hjärnblödning. Hästen fick cortison och återhämtade sig.

*Min galma angloarab :

*kastade av min syster för många år sedan. Skenade sedan hem och gick omkull i en kurva på asfalt. Många sårskador.

*Fick upprepade kotledsinflammationer utan hittad orsak.

*Fick fång efter åtta år i gräshage.

Mitt PRE sto:

*Var plötsligt en dag vinglig i bakdelen. Ingen orsak hittades återhämtade sig själv.

*Fick akut fång och tur till Strömsholm över helgen. Återhämtade sig med dropp.

Vår shettis:

*Skar upp kring ögat. Vi trodde han skulle förlora det men klarade sig med stygn.

* Fick tyvärr obotlig fång på gamla dar.

Syrrans hbl föl:

*Blev illa hundbiten 5dagar gammal.

*Fick sned benställning några månader gammal.

*Blev bockhovig och fick hovsprickor.

*Fastnade i ett fårstängsel men klarade sig med mycket ytliga sår.

Allt är på g att bli bra.

En häst som jag känner har haft:

2 år: Klättrade på balbannan. Fick sy på insidan av bakbenet
Betäckt som 3 åring
2 månader efter betäckning fick hon blodmask stod på SLU i 2 månader då

4 åring: På hästen sprang hon in i en pinne i hagen och fick ett djupt sår på bogen pencillin och koksalts behandling i 6 veckor

5 åring: konstant patellaupphakning släppte efter ca 2,5 månader

fyller 6 i årsskiftet

Min kanske inte kan mäta sig med andra inlägg, men hon är bara föööör klantig.

Hon har ( flera gånger) försökt gått ut henom dörren samtidigt dom en annan häst. Hon borde väl fatta att dom fastnar VARJE gång.

Hon står i box dörren och får för sig att vända, detta ger resultatet att hon blir att sitta fast DUBBELVIKT i dörröppningen. Tillslut kom hon loss själv.

Hon har fastnat med Western sadeln i ytterdörren, gud vilken tid de tog innan hon fatta att hon var tvungen att gå framåt igen för att lossna.

Hon trampade på en liten regel och den gav henne ett 15cm lång rispa brevid juvret.

Hon högg efter min kompis shettis i förrgår och blev så rädd när hon "peep" att hon kastar sig baklänges och slår huvet i taket.

Första gången hon åkte transport hoppade hon in för att sedan kasta sig ut, slå huvet i dörröppningen 2 gånger och ramla omkull, gissa om hon ville gå in sen:smirk:

..jag bara undrar när hon ska sluta va så klantig...

Min häst har lyckats med följande
- Lagt sig ner i transporten, fastnade under bommen = sträckte sig i ryggen och vrickade sig
- Sprakat min kompis i magen så hon fick operera bort mjälten (dock olyckshändelse och inte av elakhet)
- Drog av sig skorna minst en gång under varje "skoperiod". de var halva, böjda eller bara borta.
- Fastnat i staketet antalet gånger. Gått över den understa träbrädan och sedan fastnar hon i trådarna. Hon står alltid kvar och väntar, hon försöker aldrig ta sig loss själv.
Med mera...

min förra ponny var också en riktig olyskfågel, tyvärr blev det tillslut för mycket för hans kropp och han klarade inte mer. *Började med att han som 5-åring fick en tumör i ena ögat som opererades bort=nedsatt syn på det ögat.
*Sedan upptäcktes en lös benbit i ena frambenet. hade dock inte ont av den just då.
* blev biten på mulen av en huggorm. han såg ut som ett näbbdjur;)
* Fastnade med ena frambenet i en hink=senskada.
* när senskadan läkt efter 6 månader så var han fortfarande halt. en titthålsoperation gjordes och hans kotleder var alldeles trasiga. Hade enligt veterinär gått så i minst 4 år (jag hade haft honom i nästan 3).
* repade sig bra i vänster framben men inte i höger.
* efter över ett 1,5 års kämpande fick vi tillslut ge upp.

glömmer aldrig min lilla olycksfågel. Han var så busig och nyfiken av sig, vilket i och för sig var en av anldeningarna till att han råkade ut för så mycket.

Min fd ponny lyckades med mkt på bara 1,5år:crazy:

1. första veckan jag hade henne skulle vi åka iväg och prova ut sadel, precis när vi skulle svänga in till parkeringen snubblar hon i transporten (vi körde på 1an och kröp fram eftersom vi visste att hon inte hängde med i svängarna) så ena transportskyddet åker ner (höger) sen trampar hon med vänterhoven PÅ högertransportskydd och så ska hon lyfta höger ben och det går såklart INTE,:eek: hon får panik vilket resulterar att hela skon på högerbak flyger av och hon får ett 10cm långt jack längs med kronranden. = minihage i några veckor...

2. Fått ett jag på höftknölen i hagen, typ 1,5cm långt och 1cm djupy, troligen blivit biten eller gått emot en gren.

3. kommer in från hagen och har ett hovmäke på baken (på täcket), hålen där sömmar och broddar syntes tydligt och formen på skon var jättefin xD dock måste hon fått en sån smäll att hon ramlat eftersom hon hade skrubbsår på andra sidan. :(

4. Hon halkar i hagen (hade inga broddar eftersom hon hade en hagkompis) och slår sig så hon blir halt.

5. efter det fick hon gå själv m e d broddar i hagen jämte, men då sparkade hon sig själv med dem så hon blev sårig... Blev att åka ut varje morgon och sätta på skydd.

6. Hon blir svullen på framsidan av skenbenen bak, vet kmr ut och förstår inte vad det är men säger att vi ska vänta och se om det blir bättre för hästen var pigg i övrigt, och ringa om det blir värre. 2 dar senare (en söndagkväll såklart!) är benen som lyktstolpar :eek: vet kmr med en gång och har fin kläder och allt på sig, men vet fortfarande inte vad det är, nästa morgon blir det att åka till klinik.
Där hon sedan får salva som ska vara på.

7. pållen som har väldigt känslig hud reagerar på salvan (hade endast andvänt den i 2-3dagar) och får bulor och kontiga sår på skenbenen där hon tidigare var svullen, bullorna spricker sedan och blir köttsår :O vet kmr igen och vi får en m i l d salva som vi ska smörja på (pållen var också halt eftersom såren gjorde ONT)
= Hon fick väldigt cool teckning på båda bakbenen (hon hade svarta ben och dt blev vita hår) :rofl:

forts..

8. Hästen är halt till och från i månader, vet kmr varje gång men då verkar dt ha gått över efter 2 dar, sen blev det värre och hon var konstant halt, blev att åka till klinik igen. Röntgen där dt är en konstik skugga på höger bakknä (vet sa fö. att det var intressant :eek::mad:) ny tid igen efter nån vecka då de inte visste vad det var och de fick gå in i benet och kolla och ta kort och prover mm.
Pållen kommer hem och måste stå inne (inte särskilt uppskattat kan jag säga!) men vi får inte tag på vet så vi kan få reda på provsvaren eftersom han var i usa och jobbade så vi fick vänta ytterligare, på det värsta svaret som man kan få :cry::cry::cry: Hon hade en ärftlig skada på miniskern och hela knät var helt förstört, där benändarnba skulle vara helt släta var dt skråvligt så det blivit infektion också, pållen fick efter det somna in eftersom det inte fanns något att göra och det gjorde t.o.m. ont för henne att vända i boxen :cry::cry: Min älskade lilla ponny 1995- 26/12 2006 :cry:

25/12 2006:
13547098.jpg

Jag som tycker min häst är besvärlig :o

Han sliter av sig skorna, särskilt på sommaren tror de har något med gräset att göra. Sömmarna bara glider ut, de brukar ta ca 3 veckor sedan måste han skos om igen.

Han har sparkat upp ett djuuuuuupt sår bredvid senan, rut i oturen att han inte träffade den. Senan fick iallafall stryk och han var halt i ca 3 veckor, tog ca 5 veckor innan senan var normalt hård. Den var alldeles sladdrig eller vad man ska säga.

Sen har han ju fått x-antal trampskador, broddmärken o.s.v.
Skrapat upp hud då han skulle ta vägen över stenröset i hagen och snubblade. :cool:

Men han är mattes snuttigull ändå :)
Han har då inte skadat sig så mycket att de har varit några stora veterinär besök.
Mamma är sjuksköterska så hon har fått leka veterinär då de ska läggas om sår, även fast hon är häst rädd. hehe ;)

*KL*
måste säga att det e ganska varierande skador, trode jag inte.

Nu till min 4 åring.
I våras när han stod i transporten på parkeringen, medan jag red den andra hästen ( som för övrigt var halt den dagen).

Han blir upprörd tycker det tar för lång tid, troligt viss börjar han med att knyta upp säkerhets knutten på grimskaftet,
sen lyckas kan på någon vänster ställa sig på bakbenen, tappar balansen trillar bak länges ner på rygg men fasnar med höger framben mellan lämmen och mellanvägen, i och med att bommen tar imot blir han hängande där. å still vill han ju inte ligga:devil:

Sån tur var kunde vi skruva ner inredingen utifrån, när vi sen fällde ner lämmen kom han ut ålande på rygg.
Han ville inte alls stå på sitt högra ben, Jag var helt säker på att senan var av, tänkte bara "ta bort honom vill inte se han lida mer":cry:

Veterinär kommer ut, spjälar benet på honom.
Djur ambulansen kommer så småning om, å han linkar rakt in:love:

Väl på djursjukhuset, konstaterades att varken sena eller skelettet var skadas, dock ett par rälliga sår skador som fick lägas om många gånger. Några få ärr e fortfarande kvar men inte mycke med tanke på han såg ut.

Han har inga men i dag och gick 4-års championatet.:idea:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 521
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 314
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka