Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska bli nu till hösten när det redan är så här. Tre gånger nu har han fått ett sånt där vidrigt kryp på sig och han (som är världens lugnaste och snällaste annars) blir farlig att hantera när de landat på honom. Han sparkar åt alla håll, bockar, springer osv. Han har redan lyckats sparka mig när jag skulle försöka hjälpa honom att bli av med en.
Jag är så rädd att det ska landa en sån där när någon ska kratsa hovarna eller står och borstar och att han ska sparka någon allvarligt. Eller när min dotter rider - att han ska kasta av henne. Jag är också orolig för att det ska förstöra all träning nu till hösten (vi köpte honom i januari och han skadade sig i mars och nu har vi precis satt igång honom så det vore såååå ledsamt. Men mest orolig att han ska skada någon.
Alla råd jag hittat handlar om att smörja in, plocka bort, kamma osv men det är alltså omöjligt att komma i närheten av hästen när han beter sig så här så allt som kräver att man står så nära bakdelen (de sätter sig under svansen) är uteslutet. Verkar ju inte heller finnas någon spray som funkar.
Är det någon som har tips, ideer, tröst. What ever?