Vad har Era hästar lyckats med?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare suzukits
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 53
  • Visningar Visningar 5 041
Sv: Vad har Era hästar lyckats med?

Min har lyckats med att sparka sig själv med bakhoven på frambenets sena i en nerförsbacke...blev ett sår nästan hela vägen in till senan...men det gick bra...och det enda som visar att hon gjort det är en bula på 2*2cm

Hon har även spetsat sig själv i baken av en pinne ca 5 cm in, perket vinkel på sticket så att allt rann ut fint, har en grop på 1*3cm där nu

Senast ändrad:

Kan dra lite snabbt vad min dåvarande 16-åring lyckades med under 1 ½ år..
* Pinne in i kronranden så att hon fick spricka i hovväggen.. Konvalecent i 3 veckor..
* Mugg, rejält svullen bägge bak bara ett par dagar efter att hon fick komma ut efter pinnen..
* Hovböld, boxvila i två veckor..
* 3 veckor efter boxvilan pga hovböld misshandlad, griffelben av på två ställen(höll på att missta henne pga blodförlusten), stod på box i över ett halvår och sen gick det inte längre.. 1½ år innan det blev hon också misshandlad och helt uppskuren men blev tack och lov helt bra från det..
Hon var en riktig krigsmaskin så hon brukade alltig komma in med lite blesyr här och var så hon var mer lila på ben (blåspray) än vad hon var fux.. Men hon var och är ändå min älskling!!

Kan dra lite snabbt vad min dåvarande 16-åring lyckades med under 1 ½ år..
* Pinne in i kronranden så att hon fick spricka i hovväggen.. Konvalecent i 3 veckor..
* Mugg, rejält svullen bägge bak bara ett par dagar efter att hon fick komma ut efter pinnen..
* Hovböld, boxvila i två veckor..
* 3 veckor efter boxvilan pga hovböld misshandlad, griffelben av på två ställen(höll på att missta henne pga blodförlusten), stod på box i över ett halvår och sen gick det inte längre.. 1½ år innan det blev hon också misshandlad och helt uppskuren men blev tack och lov helt bra från det..
Hon var en riktig krigsmaskin så hon brukade alltig komma in med lite blesyr här och var så hon var mer lila på ben (blåspray) än vad hon var fux.. Men hon var och är ändå min älskling!!

Misshandlad????!!!:eek: Av nån såndär galning, eller vad menar du? Va läskigt!...

ja här kommer allt min kille lyckats med under de 3 månaderna jag ägt honom
* i transporten på väg hem efter köpet får han en snabbväxande böld i ett sår som var 0,5 cm stort.
block halt. Vet ut efter ägande i 11 timmar.
* 2 dagarn efteråt fläker upp bakbenet insida, svullen som ett elefantben (dock bara ytligt)
Tog 3 dagar att få på honom på transport för att få in honom till strömsholm.
*Sliter sig lös på strömsholm då de bundit upp honom, ärr i ansiktet efter det.
hämtar hem honom (tog 5 timmar) 3 veckors vila.
*kommer hem och får en muskelbristning i halsmuskeln,en grop där nu, orsak?????
*bestämmer sig för att hans hage är tråkig hoppar ut på 1,40 och sliter upp bogen mot ett träd han landade i.
Allt detta under våra första 3 veckor tillsammans.:devil:
*När han väl få gå med en annan häst så får han pannluggen bort biten :D han ser rolig ut.
* Går rakt in i väggen då han är trött en morgon när jag vänder på honom, får ett sår på mulen och han ser riktigt chockad ut:rofl:
*En MASSA små sår på benen då han trasslar in sig i sina egna ben.

Min lilla kille som inte kan hålla koll på sin stora kropp:banana:

Jag brukar kallas för olyckskorpen i stallet pga att vi har haft sådan otur, undra om det kommer fortsätta.

* i transporten på väg hem efter köpet får han en snabbväxande böld i ett sår som var 0,5 cm stort.
* 2 dagarn efteråt fläker upp bakbenet insida, svullen som ett elefantben (dock bara ytligt)
*bestämmer sig för att hans hage är tråkig hoppar ut på 1,40 och sliter upp bogen mot ett träd han landade i.
Nämen gud, det är ju helt sjukt! :D hm..jag funderar på detdär med muskelbristning i halsen... min fick (tror det va förra sommaren) en bula på halsen, som vi trodde va ett insektsbett, men det försvann aldrig och nu är det typ en liten grop där. Kan det va samma sak tro? Du har ingen bild där det syns på din?

Min dam har lyckats med att dra av sej tre skor på två dagar (alla på samma fot) Hovis, som var singel, sa till min kompis att han trodde det var jag själv som drog av dom:rofl::rofl: Men SÅ snygg va han inte..:rofl:

Min tidigare hovis ringde när jag inte pratat med honom på tre veckor och undrade om jag inte tyckte om honom längre:angel:

Brukade annars vara tvungen att ringa honom en gång i veckan under en del perioder, ändå hade jag bara kontakt med honom när han vara ute och fixade till skorna på min häst:crazy:

Orkar inte ens berätta allt hon lyckats med. Kort sammanfattat så har hon varit mer skadad än frisk under dom 7 åren jag haft henne.:cry:

/Camilla

Knappis.

Skötisen lyckades med patella trots välmusklad bak och fick fång mitt i vintern.

Enda gångerna han haft problem. Underliga problem.

Under de 2,5 år jag haft min ena har han lyckats med att sträcka samma bakben 3 ggr, varit förkyld, haft lymfangit, mugg, gått omkull i hagen och fått ca 15 små och stora/djupa sår och revor på benen, skenat och trampat sig illa på ena fram, haft stengalla, sprutats med kortison en gång, varit halt lite då och då av olika anledningar, fått skos med specialsula och silikon pga ömhet i sulan, opererats en gång och jag har säkert glömt nåt.

Jag vet inte hur många ggr han har stått på 3 ben i hagen.

Han har även lyckats ramla omkull när han skakade på sig i stallgången. Det var inte halt och han var uppbunden. :crazy:

Kan uppdatera vad min häst har gjort sedan jag skrev sist :D

- Brallade så att ett ligament gick av ovanför framknät = kortison i 1½v och förlängd boxvila (samma framknä som hon redan stod inne för pga sårskada...)

- Sparkat bakut i boxen... Resultatet blev en boxdörr i form av kaffeved och ett svullet bakben (träffade krubban också)

I lördags var det premiärdag i hagen efter 9 veckor i box :bump: Gissa hur hästkraken såg ut när hon kom in? Jo:
1 tappsko och 10 nya sår (några i hudens tjocklek också :eek:) OCH hon skoddes för 1 vecka sedan...

Men det BÄSTA är att jag äntligen ska rida igång min kära olycksfågel, men när jag provade hennes nya sadel så var den för trång + igår när hon kom in från hagen hade hon ett gigantiskt bettmärke från manken och över halva ryggen... Där sadel och ev ryttare ska sitta :cool: Kommer dröja ca 2 veckor innan det är läkt!

Jippi för hästar :banana:

Ojoj:) Jag som tycker att min häst har lyckats med mycket som kryper under staketet på en halvmeter:) Men jag har haft lite otur med mina hästar... Först fick jag en ponny.. andra dan vi fick hem henne hade hon fått med sig ringorm från förra stallet å smittat alla hästar.. Sen när hon blev frisk så hade hon skav vid armhålen där sadelghoren ska sitta så fick rida barbacka i 3 veckor.. Det kändes lite sådär i början lixom.. Hehe jaja men sen så kom hon in halt en vinter dag å hela benet blodigt.. fast det gick bort på ngn vecka.. men lite läskigt.. sen i januari kanske fick hon kolik.. vi var ute å gick med henne hela natten.. :S Fast hon blev bra=)

Det har hänt oförklarliga saker oxå...

Sen skulle hon på bete på sommaren.. då stog hon en bit från resten av flocken med hästar.. så tog de in henne.. hon gick på 3 ben å stog i 2 veckor i spiltan å man hittade inget fel på hennes ben.. Abslolut inget.. sen helt plötsligt så började hon gå på benet å allt var helt okej med henne..

Happ.. sen skulle jag då köpa en ny häst (vi hade hyrt den förtsa)
efter vi kollat på 10 hästar hittar jag min prins. Lirass. Han var 4 år å svart.. ganska tanig å hade inget hull, men jag föll för honom.. å vi hämtade honom å allt gick bara bättre å bättre.. Tills en dag.. vi skulle vara med på en clear round i hoppning.. han hoppa de 2 första hindrerna.. resten av hondrerna springer han igenom. Något var fel.. Han började tappa mer å mer hull hela tiden.
Vetrinären tog alla prover man kunde på honom.. men hittade absolut INGET!! Han fick stå inne dygnet runt å han åt mat, massor. fri tillgång till hö heöa tiden.. Men han gick ner i vikt hela tiden. Å sen låg han ner hela tiden.. Ingen visste var det var med honom.. :'( Vi hittade aldrig ngt fel på honom.. men han dog.. som 4 åring,å vi hade haft honom i 2 månader..

Nu har jag köpt en ny häst å allt har gått bra i 4 månader:) det går bättre å bättre å vi passar så bra ihop vi 2 =) Fast hon sticker ut ur hagen men inget större problem! :):banana:

Inga skador att berätta om men han har lyckats ta av sig regntäcket i hagen en gång, genom att knäppa upp de båda spännena framtill och sedan ålat sig ur trots bukgjordar och benremmar. Täcket låg i en prydlig hög och ingenting hade gått sönder!

ha´r vatt med om det också men fattar inte hur hanlyckades. ( det var min förra häst som lyckades med det)

Min ponny lyckades få ett stort köttsår så att det skurit in i hela musklen på låret/rumpan. När hon kommit in på kliniken så blev hon super sjuk, hon fick kolik och tarmstopp och jag vet inte vad ,så fick hon stå med dropp och höll på att dö. Hon klarade sig lyckligtvis, men har ett stort ärr .

Har värkligen ingen aning om hur hon lyckades med detta , då det var som om någon skurit upp hela skinkan, eller liksom att hon satt sig på en super vass sten, dessutomså vardet inte något smuts i såret. Vi kunde inte häller hitta något vasst i hagen , eller blod.

Hon har också lyckas trassla in sig i el tråd på något konstigt vänster, och skurit sig på bogen , dock inte lika mkt som på rumpan.

Inga skador att berätta om men han har lyckats ta av sig regntäcket i hagen en gång, genom att knäppa upp de båda spännena framtill och sedan ålat sig ur trots bukgjordar och benremmar. Täcket låg i en prydlig hög och ingenting hade gått sönder!

En kompis häst hade gjort samma sak här om dagen, fasst han hade då knäppt upp alla spännen , både i fram och under magen:crazy:, han hade inte häller haft sönder en endaste liten grejj!

Se svaret nedanför

Senast ändrad av en moderator:

Det gjorde min gamla häst också, fast både framspännen och bukgjordar var fortfarande knäppta! Täcket var helt, fast väldigt smutsigt och låg i en hög i hagen. Jag känner att jag inte vill veta hur hon gjort..
Annars var hon en ultimat täckeshäst, aldrig att något var sönder, smutsigt eller ens hade halkat lite snett.

I övrigt hoppade hon en gång ut genom den här öppningen, från stillastående. (Det är alltså halvdörrar, inte speciellt höga heller..)

Maj2007.jpg

Min stallägare hade just kommit ut från sitt hus och bara såg hästen flyga ut från stallet. Landade fint och sprang glatt iväg. Sen fick hon aldrig stå där mer.

*När han väl få gå med en annan häst så får han pannluggen bort biten :D han ser rolig ut.
* Går rakt in i väggen då han är trött en morgon när jag vänder på honom, får ett sår på mulen och han ser riktigt chockad ut:rofl:
*En MASSA små sår på benen då han trasslar in sig i sina egna ben.

Min lilla kille som inte kan hålla koll på sin stora kropp:banana:

Jag brukar kallas för olyckskorpen i stallet pga att vi har haft sådan otur, undra om det kommer fortsätta.

ursäkta mig men tillåt mig och le=) vill så gärna se kort på hans pannlugg.

Åkt transport samtidigt som ett av hjulen på transporten
flugit sin kos...

Nu känner jag att jag måste försvara din häst lite. Det där var inte hans fel.

Jag kan komplettera listan med en sak till han har gjort.:idea::
Försökt sticka från gården men lämna pannluggen kvar. :D

En av mina förra hästar (-96) var ett riktigt måndagsexeplar. Köpte honom som föl...

* När jag ägt honom i 3 månader, sträckseneruptur bak. 2veckor i helsingborg och sedan 4 månader på box/liten hage.
* Mugg i ca 6 månader som 2 åring. Även ett par hovbölder.
* Konstig fiskekroks pålagring i framknä som 3 ½ åring. Operation + konvalecens.
* kissing spines som 4 åring. Träningsprogram.
* Gick omkull (med brodd) på en liten isfläck när jag ledde honom och slet sönder ett bakknä som 5 åring på våren. Behandlades + operation + konvalecens, blev inte frisk avlivades i oktober :cry:.

Han var den mest lätthanterliga snälla häst man kunde hitta, men jag räknade ut att han var mer eller mindre konvalecent 20% av sitt liv, inte kul...

Efter detta var man inte så sugen på det här med hästar längre, men man har tagit nya tag sedan dess :).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 521
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 845
Hästvård Min dotters ponny (inköpt i januari) blir tokig av älgflugor/älglöss. Jag känner mig lite uppgiven, ledsen och orolig över hur det ska...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 314
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka