Vad har du i din tacos?

MM

Trådstartare
Sonen önskade att bjuda på tacos på sitt kalas så så får det bli!
Nu ska jag bara räkna ut hur mycket 30 pers äter :p
O.s.a har inte varit än men det är ungefär så många som är bjudna och dom flesta kommer att komma.

Så jag tänkte fråga bukeoraklet eftersom ni alla är olika med olika smakpaletter i hopp om lite nya idéer - vad har ni i eran tacos?
Och hur många brukar ni kunna klämma i er? I form av hårda skal? Wraps? Dom där båtarna?

Tar gärna lite tips och råd hur man beräknar inköpet för det här per person, vad är rimligt liksom :)

Jag är ganska enkel. Köttfärs, tomat, gurka, riven ost, rå lök och stark salsa, så är jag nöjd. Taco tubs kan jag äta tre stycken om jag är hungrig, mjuka bröd två... fast jag har nog aldrig försökt med tre, det skulle nog gå med lite god vilja och om man äter länge :)

Vi brukar ha både mjuka och hårda "båtar" att servera i samt tortillachips till (helst m chilismak)
Utöver det så har vi:
Het och mild sås
Guacomole
Creme fraiche
Hackad lök
Riven ost
Fetaost
Majs
Tomater
Gurka
Jalapenos
Sallad
Oliver
Och så köttfärs

Jag har:
Tacokryddad köttfärs
Paprika
Gurka
Isbergssallad
Majs
och ja, det var väl allt :rofl:

Sambon har även:
Tacosås
Gräddfil
Jordnötter
Riven ost

Vi brukar ha små mjuka bröd, jag brukar äta två och sambon tre.
Det är också gott med hårda tacochips till, ibland kan jag smula dom och ha i själva tacosen :p

O.s.a har inte varit än men det är ungefär så många som är bjudna och dom flesta kommer att komma.

Så jag tänkte fråga bukeoraklet eftersom ni alla är olika med olika smakpaletter i hopp om lite nya idéer - vad har ni i eran tacos?
Och hur många brukar ni kunna klämma i er? I form av hårda skal? Wraps? Dom där båtarna?

Tar gärna lite tips och råd hur man beräknar inköpet för det här per person, vad är rimligt liksom :)
Hemma hos oss är vi lite udda när det kommer till tacos. För oss är det nämligen ett måste med både vitlökscreme fraiche och ruccula (+annan sallad). Utöver det har vi oftast gul lök, röd lök, gurka, tomat, röd paprika och rädisor, ibland jalapeños samt mild tacosås.

Sambon äter två mjuka skal och jag äter oftast 4 hårda, fullproppade m ffa grönsaker. Så himla gott!!

Jag tror vi äter ca 50-70 g köttfärs per pers.

Vi brukar äta ungefär två wraps var. Brukar inte ha hårda skal.
Har i:

Het sås
Creme fraiche
Hackad rödlök
Riven ost
Majs
Tomat
Gurka
Jalapenos

Och så köttfärs såklart.

För mig så kvittar egentligen wrapsen, så himla gott att bara mixa all fyllning och äta som det är :D

Här blir det oftast små mjuka bröd, jag äter två, mannen äter 4-5.

Små mjuka tacobröd
Pulled pork (helst hemmagjord men prefab funkar också)
Garlic salsa
Guacamole
Riven ost
Creme fraiche med pressad vitlök
Cocktail/plommontomater, hackade
Gurka
Majs
Någon slags sallad (vilken som helst) som sen ingen äter
Råa skivade champinjoner
Skivad banan

De flesta ingredienserna är utbytbara eller kan skippas utom guacamolen och skivad banan.

Wraps med tortillachips (ostsmak) till.

Fyllning:

Tacokryddad köttfärs (obs så torr som möjligt för att det inte ska rinna saft överallt)
Tacosås medium
Creme Fraiche
Ibland Guacamole
Gurkbitar
Tomatbitar
Majs
Stekta champinjonskivor
Bladsallad
Riven ost

Äter 2-3 stora tortillawraps men brukar inte ha så mkt fyllning i varje, hatar när det inte håller ihopa :p

Brukar få i mig två mjuka, normalstora tacobröd innehållandes:
Pulled oumph, stekt tillsammans med chipottlesås
Majs
Riven ost, gärna västerbotten
Hemgjord guacamole
Gurka
Tomat
Finhackad isbergssallad

Viktigaste av allt: inte förstöra med köpe-tacokrydda!

Eller om jag bara är lat och sugen på skräpmat i största allmänhet:
Guacamole och nachochips :angel:

Jag är kräsen, tycker inte om bröd, skal, chips osv.
Har köttfärs, gurka, paprika, riven ost, rå rödlök, majs och mild kebabsås.

Vi har nachos eller tortillas
Köttfärs eller tacokryddad kycklingfilé
Gräddfil, Ananas, Majs, tomat, gurka, paprika , salsa och någon grönsallad.

En kollegas familj har alltid vindruvor till sin tacos, har aldrig provat, men kan tänka mig att det är gott

Jag brukar använda den stora sorten tortillas som jag sen har så mycket fyllning i/på att jag äter med kniv och gaffel :rofl:
Nötfärs med riklig kryddning
Riven ost
Majs
Gul lök
Röd lök
Tzatziki
Salsa, stark
CF paprika och chili
Tomat

Kan också tänka mig lite guacamole och möjligen gurka.

Fetaost eller riven ost
Creme fraiche eller vitlökssås
Majs
Gurka
Tomat
Lök

Tror det är allt. Ja, bortsett från den tacokryddade färsen då.

Brukar äta två mjuka "medium" tortilla eller 2-3 hårda skal (båtarna, inte de som ser ut som ett u) beroende vad jag köpt. När jag (är själv) så gör jag så det räcker till 1-2 måltider utöver den dagen jag gör det. Då brukar det gå åt:
ca 400 g köttfärs (blir alltid lite för mycket, räcker till tre eller fyra dagars ätande...)
1 paprika
1 halv gurka
1 rå rödlök
1 liten burk majs
1 burk chili paprika creme fraische
Ost
ca 10-15 körsbärstomater

Jag brukar äta ett mjukt bröd och andra portionen har jag nachos till. Fyller med:

Någon form av salladsblad, gärna babyspenat
Tomat
Gurka
Mild salsasås
Gräddfil
Guacamole
Riven ost

Vi brukar ha

Quornfärs med svarta bönor i
Sallad
Gurka
Gul lök
Majs
Ost
Gräddfil
Tacosås

Jag brukar äta 4 hårda skal och sambon äter 5 st.

Edit
Ett av mina gravidcravings är böndippen på taco bar. Och nu vart jag sugen. Är det någon som vet vad den är gjord av?

Brukar äta två mjuka wraps i liten eller mellanstorlek, och har i:
Tacokryddad quornfärs
Gurka
Paprika
Ibland tomat
Tacosås (mild eller medium)
Cheddarsås eller riven ost
Ibland gräddfil (men inte tillsammans med cheddarsåsen)

Lite mer ovanligt att jag har i pga lat, men väldigt gott:
Stekta champonjonbitar eller -skivor
Majs
Ananas
Rödlök
Rostad lök
Bönor

Sen har jag aldrig provat ha i fetaost som jag såg några brukar ha, men det lät ju JÄTTEgott så det bara måste jag prova! :love:

Jag brukar äta 2 mjuka medium och vara proppmätt!

Det jag har i är:
Quornfärs
Tomater
Majs
Lök
Banan
Röd paprika
Vitlöksblandning + crème fraiche som sås

Vi har
Tortilla chips ost eller chili smak
Gurka
Sallad
Paprika
Tomat
Rödlök
Créme fraiche
Riven ost
Het röd tomatsås
Mango chutney
Banan
Köttfärs med krydda

Jag äter två st medium tortillas, det räcker bra.

Fyllningen oftast:
Kryddad älgfärs. Jag tål inte paprika så jag kryddar själv, det är plättlätt och blir faktiskt godare.
Rödlök
Gurka
Tomat
Riven ost
Gräddfil eller matlagningsyoghurt
Salsa medium från Old El Paso

Ingen aning om hur mycket färs jag äter men kanske lite över 100 g? Har vi kommit ihåg att köpa det blir det någon sallad också, oftast isbergs.

Utöver ovanstående brukar särbon ha cheddardip och paprika samt att han vill ha hårda skal så det blir vanliga eller tubs.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 158
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 928
Senast: Zaria
·
M
Hästmänniskan Beslutsångest :cry: Har en häst sen två år tillbaka, när jag köpte honom var han helt "dassig" orättvist behandlad och nu är han...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: ppauline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama