Vad har du för stallhund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Dennis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 6 843
D

Dennis

Och vilken är den ultimata? :D

Alla har vi olika raser och olika skäl till varför vi tycker att just den är den bästa stallhunden... Varför tycker du så? Har du hunden med när du rider? Vad är det som gör just din hund till en riktigt bra stallhund? :confused:

Sv: Vad har du för stallhund?

Ok, jag börjar...

Jag har tre st, två Jack Russells och en Rhodesian Ridgeback.

Jackisarna är helt outstanding pga deras uthållighet, vi kan va ute på tur i 2 timmar och dom frågar när vi kommer hem vad som ska hända nu... :D

Min Ridgeback är suverän på det sättet att han inte har nån jakt i sig och kan hålla tempot hela tiden men blir trött efter nån timma..

Har inte riktigt bestämt mig för vilken som är bäst än...

Personligen så föredrar jag stora hundar. Jag har nu två schäfrar och en pekingese. Tiken(pekingesen) har fått följa med till stallet ngn enstaka gång, men då har det aldrig varit tal om att rida ut med henne-skulle aldrig se vart hon är och inte heller palla med tempot.

Schäfrarna dock, perfekta att ha med! (men så är schäfrar bäst och passar till 'allt' enligt min mening)
Har dom bra kondis så pallar dom med hur mkt/länge som helst istort sett. Dom har rätt storlek, mentalitet och päls. Fryser inte i första taget, blir heller inte blöta i första taget. Svalka sig gör mina lätt genom att frivilligt ta sig ett bad i sjön alt. bli spolade = tål allt väder.
Jagar inte heller och är uppmärksamma på Mig. Tycker det är roligt att följa med när man rider ut, Oavsett väder! Kan slappna av och ta det lugnt även om det är mkt spring runtomkring.

Nu har jag inte hunnit rida med min unghund bortsett från en gång då jag slutade rida i höstas, men den första gången gick väldigt bra! Min gamling däremot har fått följa med massor med gånger till stallet och fått rida med, han var lika pigg när vi kom hem efter en hel dag i stallet som han var när vi åkte hemifrån.
Jag hade med mig unghunden när jag jobbade i ett stort stall i början av året. Likaså han var kalasbra att ha med, fastän han var ung vid tillfället, ca 8-9månader.
Har respekt för hästarna och ser dem inte som ngt 'byte', god lydnad, orkade vara med en hel arbetsdag, hjälpte gärna till med att bära/hämta olika saker jag bad om osv. Var det ngt. så åkte han in i personalens (uppvärmda)sadelkammare och låg på sin plats och vilade tills jag sa ngt annat.

Den ultimata (stall)hunden tycker jag, schäfrar passar verkligen till det mesta, jag bara älskar rasen!:love:

Senast ändrad:

Jag har Jack Russell och det funkar hur bra som helst. Hon är med på precis allting. Jag har även en chihuahua som är med i stallet men hon får inte hänga med ut och rida.

Jag har haft JRT i många år och gillar den rasen skarpt. Mina fd svärföräldrar hade en bordecollie som mer än gärna hängde med i skogen på en sväng. Den hunden var också superbra i stallet.

Jag har en blandras- norsk buhund/ västgötaspets, alla som träffar henne säger dock att hon både ser ut och beter sig som en buhund.

Hon har bra storlek, man ser vart man har henne. Lagom mycket päls, hon fryser inte och är lätt att hålla ren, när skiten väl har torkat räcker det oftast att kamma igenom pälsen så är hon fin igen.

Det har väl mycket med individen att göra men min är iaf väldigt lättmanövrerad även från hästryggen och har alltid varit. Hon springer inte fram och hälsar på människor och hundar utan ok från mig (i de flesta fall ska tilläggas, hon är ännu bara nio månader). Överlag bra respekt för hästarna även om hon har mer respekt för framänden än bakänden för tillfället:crazy:

Det ska ju vara en väldigt skällig ras men än så länge har min helt missat detta, kanske kommer med åldern.

Det är lagom mycket hund för mig och alltid glad och hänger med överallt, lätt att lämna ensam när det krävs vilket är superskönt! Jag längtar tills hon blir äldre så hon kan hänga med på ännu mer äventyr:laugh:

Jag tror inte rasen i sig spelar den största rollen, utan hur du fostrat den att fungera i stallmiljö...

Vi har haft bla Riesen, schäfer, Tibbe, Border Collie, papillon och numera dvärgschnauzer och en vallhundskorsning - alla har fungerat kanon i stallet/med hästarna.

Papillonen hängde med på ridturer oxå, men emellanåt fick man plocka upp henne och ha henne innanför ridjackan, vilket fungerade kanon.

Min Golden hänger mer än gärna med till stallet. Han är lös när jag rider ut och är helt upptagen med att hänga med hästen, gör inga hyss alls :bow:. Som någon sa så handlar det mest om grundlydnaden hos hunden, men en Golden är ju relativt "lätt" i jämförelse med många andra hundar, vilket är tacksamt.

Sen är det faktiskt så att om man nu stöter på någon människa i skogen när man har sin vovva lös så är det faktiskt färre som är rädda för en Golden är för många andra raser. "Det är ju en sån där snäll hund" kan man få höra. Och visst, det betyder inte att han ska få springa överallt hejvilt men att han yttesra sällan skapar rädslor är vad jag har märkt under mina "imponerande" 9 mån som hundägare.

Sen är det skönt också med en ljus(vit) hund, man ser alla äckliga fästingar och kan bara skrapa av dem! Det enda är ju att han hittar vartenda lerigt dike på vägen. Sist vi var ut såg han helt chokladdoppad ut, folk skrattade åt honom!

Egentligen spelar inte rasen någon roll, men jag tycker personligen att terriers är dom ultimata stallhundarna. Pälsen är om den trimmas den mest smutståliga du kan hitta och därför tål hundarna mycket regn och rusk/köld med mera. Det är hög aktivitetsnivå på dom så att följa med på ridtur är inga problem oavsett storlek. Dom är ju gryt och råtthundar och håller därför rätt på ohyra i stallet och sist men inte minst är dom robusta och tål en del. Jag har en west highland white terrier som så gott som har varit stallhund hela sitt liv.
Nu på senare tid har det dock blivit dåligt med det tyvärr-men det livet passade honom perfekt. Vilken hund vill inte vara ute hela dagarna och stöva fritt på markerna? :)

Min Aussie har det liksom i blodet.

Aldrig i vägen, men aldrig att han drar iväg. På så sätt tycker jag att han är perfekt, urusel jakthund, gör att rådjuren får vara ifred.
Springer alltid 15-20 meter före hästen, hänger med i galoppen utan problem.

Nackdelar är ju pälsen, halva skogen brukar få följa med hem.

Jag har en amstaff/pitbull blandning :)
Hon är 4 år och varit med mej i stallet sen hon var liten... Ingen jakt i henne och väldigt förarvek så hon följer mej utan problem när vi är ute å rider.

I stallet brukar hon ligga på en filt när jag mockar å grejar...

En nackdel med att ha me henne i stallet är att hon älskar att äta hästbajs:crazy:...såååå äckligt!!!!!
Så i stallet måste hon ligga på sin filt... :grin:

Äh, lite skit rensar magen. :D
Jag har gett upp. Men har också märkt att han äter mindre och mindre bajs av sig själv. HURRA!

Jag testade med min förra golden. Det gick inte så bra. Hon klättrade upp i krubban och käkade flera kg uppblött betfor, sov och åt (!) i hösilaget, gjorde volter genom att ta sats mot uppställd häst i stallgången och tog gärna en rajd i hagen. Men hon var lite speciell. :D Och inte så gammal då.

Min nuvarande golden är nog idealisk som stallhund. Inte så mycket päls, lugn och trevlig, följsam och har själbevarelsedrift nog att hålla visst avstånd till hästarna. Men det där med chokladdoppad golden känner man ju igen... :grin:

Kanske skulle låta henne äta sej ordentligt mätt :confused: så kanske det inte är lika kul längre??

Usch, jag blir spyfärdig när jag ser henne stå å smaska i sej skiten :(

Lusern är oxå en delikates tycker hon... Kanske jusst för att hon inte FÅR äta det :cool:

Instämmer! Min kelpie har det i blodet hon med. Har respekt för hästarna men är inte rädd, enkel att dirigera från hästryggen, orkar hur mycket som helst och har lagom päls - fryser inte på vintern, men inget fastnar i den.

Så, i mina ögon är kelpien den ultimata stallhunden - om man ser till att aktivera den i övrigt också! :)

Min pointer/flatte-blandras är perfekta stallhunden! Bra päls som gör att han inte flyser, det fastnar heller inte någon skit i pälsen. Springer med glädje med ut på ridturer, och är så pass lydig att det går bra. Ligger lugnt i stallet bland hästarna fast det är full sjå.
Har respekt men är inte rädd för de större djuren.

Ingen som har några funderingar:confused:

Jo, jag funderar fortfarande:confused:Jag har en högställd Jack Russell och uthållighetsmässigt är de outstanding. Han kan vara med i timmar i skogen och tröttnar aldrig. Däremot är vissa av dessa hundar ganska svåra på katter. (Och katter finns ofta i stall). De gillar att jaga allt som rör sig och behöver ofta ha ett vakande öga på sig. I stallet är jag ibland upptagen med annat och då hittar alltid min lille buse på en massa dumheter. Han (och många andra Jackisar jag känner) är ena riktiga ögontjänare. Så länge man har koll på dem går det bra, men vänd bort huvudet och de har rivit stallet. Vi har labradorer i stallet och när de har varit ute i skogen lägger de sig och rör sig inte ur fläcken. Min vovve sätter fart på katten, klättrar över boxdörren och stjäl betfor av hästarna, sticker till granntikarna och kollar om de löper, tar en tur upp i skogen etc. Men, det finns iof ingen hund som är så glad av att komma till stallet som min:laugh:

Jag har en BC, väldigt traditonellt, men det var inte tänkt så.

Hon är bra på det sättet att hon har tålamodet att ligga och stirra ochs å hänger hon med även i full fart :) Sen är hon lite för orädd iblnad tycker jag !

maj_08_010_1210932110_4190270.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 653
Senast: Tiger tok
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
799
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 219
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka