Och håriga drakar?
Min var ingen arab så hon drakblåste inte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och håriga drakar?
Fast är du säker på att det var mugg då? Enda gången mina fått det var när de ätit alsikeklöver och fick fotosencibilitet, då gick det så långt att de fick inte vara ute dagtid och jag fick blanda antibiotika med torskleverolja och behandla lokalt samtidigt som de fick butta. Det var enbart de vita karlederna som drabbades och de har varken förr eller senare haft några som helst problem.Absolut och det har med immunförsvaret att göra också men de med svårast mugg som gått över till rasp jag sett har varit håriga varianter och min SWB-dam (bara på hennes vita ben, tre st... ).
Fast är du säker på att det var mugg då? Enda gången mina fått det var när de ätit alsikeklöver och fick fotosencibilitet, då gick det så långt att de fick inte vara ute dagtid och jag fick blanda antibiotika med torskleverolja och behandla lokalt samtidigt som de fick butta. Det var enbart de vita karlederna som drabbades och de har varken förr eller senare haft några som helst problem.
Jag tror att det är många gånger foderrelaterat när hästar får mugg, men visst är det lättare att de får småsår som kan bli infekterade och irriterade om det är blött och smutsigt.
Nu är det ju inte bara alsike som kan ge förgiftningar, mina shettisar fick när de var utlånade av förra ägaren förgiftningsfång när de gick i sk grushage, nånting växte det iaf, sen om det var rötter eller vad de hittade att äta vet jag inte då det var före min tid.Japp, helt säker. Samma hage som tidigare garanterat utan alsikeklöver men blöt som f-n (tro mig, det fanns inget att äta i den... ). Inga som helst problem under sommaren när det var torrt eller på vintern utan den där kladdiga blötan.
Nu är det ju inte bara alsike som kan ge förgiftningar, mina shettisar fick när de var utlånade av förra ägaren förgiftningsfång när de gick i sk grushage, nånting växte det iaf, sen om det var rötter eller vad de hittade att äta vet jag inte då det var före min tid.
En korkad fråga- ska man klippa lite i hovskägget då? För att undvika problem? Eller finns det ngn anledning till att de ska ha extra mkt...
Fast överdriven rengöring med vatten är INTE att rekommendera vid mugg eller som förebyggande. Precis som @Barret säger är fukt en bov i dramat när det gäller mugg. Det som är förebyggande är torra hagar.
I förebyggande syfte kan man smörja karleden med tran eller oliv/raps/solrosolja på kvällen innan boxvilan och lägga ett litet lager med vaselin på morgonen före utsläpp...
Jag är lite rädd för mugg, när jag red för många år sedan så var set flera hästar där som hade det. En så ledde det till att den fick stora problem med benen, att det spred sig. Kan det ha varit så eller minns jag fel?
Jag antar att alla raser har sina problem. Men när jag nu på skoj tittar på hästannonser så har det varit flera tinker eller tinkerkorsningar som jag gillat. Eller är muggrisken så stor och allvarlig att man bör undvika dom?
Marken kan vara smittad om det är hårt tryck, dvs mycket hästar på liten yta. Får de då gå i lera hela dagarna så flyttar skiten runt och fukt och smågrus/sand irriterar och det blir sår = ingång för bakterier.Jag är lite rädd för mugg, när jag red för många år sedan så var set flera hästar där som hade det. En så ledde det till att den fick stora problem med benen, att det spred sig. Kan det ha varit så eller minns jag fel?
Jag antar att alla raser har sina problem. Men när jag nu på skoj tittar på hästannonser så har det varit flera tinker eller tinkerkorsningar som jag gillat. Eller är muggrisken så stor och allvarlig att man bör undvika dom?
Då pratar vi om vård av drakar.Marken kan vara smittad om det är hårt tryck, dvs mycket hästar på liten yta. Får de då gå i lera hela dagarna så flyttar skiten runt och fukt och smågrus/sand irriterar och det blir sår = ingång för bakterier.
Men om vi inte vill få tråden flyttad till hästvård bör vi nog lägga ner diskussionen.
Varför dåMen om vi inte vill få tråden flyttad till hästvård bör vi nog lägga ner diskussionen.
Varför då
Nu har gamle Einar inte haft mugg men han dricker sitt te ur en mugg - gills det
Och hur är det egentligen med Enhörningarna? Jag menar, dom är ju vita... ska man inte ha en sån bara för att man är rädd för en mugg
Har dom det då? Det är ju hopplöst ute med vita strumporBara om de har vita strumpor
Du tänker tubsockar, de dog på 80-talet.Har dom det då? Det är ju hopplöst ute med vita strumpor
Jag trodde dom var modemedvetna...
Du tänker tubsockar, de dog på 80-talet.
Aha.. ja det var små hagar, som användes hela tiden och aldrig fick vila. Tror det var därför de blev leriga så fort det kom en droppe regn och så var leran igång igen.Marken kan vara smittad om det är hårt tryck, dvs mycket hästar på liten yta. Får de då gå i lera hela dagarna så flyttar skiten runt och fukt och smågrus/sand irriterar och det blir sår = ingång för bakterier.
Men om vi inte vill få tråden flyttad till hästvård bör vi nog lägga ner diskussionen.