Vad har du för husdjur/ nästa enhörning/ draktråd

Vad har du för husdjur?

• Jag har drake

Röster: 16 17,6%
  • Jag har enhörning

Röster: 11 12,1%
  • Jag är en drake/ enhörning

Röster: 7 7,7%
  • Jag är utrotningshotad

Röster: 36 39,6%
  • Min fru är en utomjording

Röster: 5 5,5%
  • Jag har en Kånkenryggsäck istället för husdjur

Röster: 10 11,0%
  • Jag har mustasch

Röster: 6 6,6%

• Antal omröstningsdeltagare
    91
Absolut och det har med immunförsvaret att göra också men de med svårast mugg som gått över till rasp jag sett har varit håriga varianter och min SWB-dam (bara på hennes vita ben, tre st... :wtf:).
Fast är du säker på att det var mugg då? Enda gången mina fått det var när de ätit alsikeklöver och fick fotosencibilitet, då gick det så långt att de fick inte vara ute dagtid och jag fick blanda antibiotika med torskleverolja och behandla lokalt samtidigt som de fick butta. Det var enbart de vita karlederna som drabbades och de har varken förr eller senare haft några som helst problem.

Jag tror att det är många gånger foderrelaterat när hästar får mugg, men visst är det lättare att de får småsår som kan bli infekterade och irriterade om det är blött och smutsigt.

Fast är du säker på att det var mugg då? Enda gången mina fått det var när de ätit alsikeklöver och fick fotosencibilitet, då gick det så långt att de fick inte vara ute dagtid och jag fick blanda antibiotika med torskleverolja och behandla lokalt samtidigt som de fick butta. Det var enbart de vita karlederna som drabbades och de har varken förr eller senare haft några som helst problem.

Jag tror att det är många gånger foderrelaterat när hästar får mugg, men visst är det lättare att de får småsår som kan bli infekterade och irriterade om det är blött och smutsigt.

Japp, helt säker. Samma hage som tidigare garanterat utan alsikeklöver men blöt som f-n (tro mig, det fanns inget att äta i den... :meh:). Inga som helst problem under sommaren när det var torrt eller på vintern utan den där kladdiga blötan.

Givetvis blev hon behandlad av veterinär och det enda som hjälpte var en fungicidsalva. Mitt :heart hade jätteont (det blev rasp en gång) och jag var tvungen att peta bort krustorna försiktigt för att salvan skulle nå ner till huden. Jag behandlade henne alltid lös i boxen och när det gjorde för ont puffade hon på mig med mulen och vi tog en paus, aldrig att hon bet eller sparkade. Fina Savannah :love:

*fan, nu grinar jag också*

Japp, helt säker. Samma hage som tidigare garanterat utan alsikeklöver men blöt som f-n (tro mig, det fanns inget att äta i den... :meh:). Inga som helst problem under sommaren när det var torrt eller på vintern utan den där kladdiga blötan.
Nu är det ju inte bara alsike som kan ge förgiftningar, mina shettisar fick när de var utlånade av förra ägaren förgiftningsfång när de gick i sk grushage, nånting växte det iaf, sen om det var rötter eller vad de hittade att äta vet jag inte då det var före min tid.

Nu är det ju inte bara alsike som kan ge förgiftningar, mina shettisar fick när de var utlånade av förra ägaren förgiftningsfång när de gick i sk grushage, nånting växte det iaf, sen om det var rötter eller vad de hittade att äta vet jag inte då det var före min tid.

Jag la till lite mer, förmodligen när du svarade mig ;) men jag är helt säker på att det inte var någon förgiftning med medföljade fotosensibilitet eftersom det fungerade bra på sommaren och en fungicid hjälpte (jag borde förmodligen använt Virkon att skölja med men det här var på stenåldern och Virkon var rätt nytt i Sverige ;)).

Jag är lite rädd för mugg, när jag red för många år sedan så var set flera hästar där som hade det. En så ledde det till att den fick stora problem med benen, att det spred sig. Kan det ha varit så eller minns jag fel?

Jag antar att alla raser har sina problem. Men när jag nu på skoj tittar på hästannonser så har det varit flera tinker eller tinkerkorsningar som jag gillat. Eller är muggrisken så stor och allvarlig att man bör undvika dom?

En korkad fråga- ska man klippa lite i hovskägget då? För att undvika problem? Eller finns det ngn anledning till att de ska ha extra mkt...
Fast överdriven rengöring med vatten är INTE att rekommendera vid mugg eller som förebyggande. Precis som @Barret säger är fukt en bov i dramat när det gäller mugg. Det som är förebyggande är torra hagar.

I förebyggande syfte kan man smörja karleden med tran eller oliv/raps/solrosolja på kvällen innan boxvilan och lägga ett litet lager med vaselin på morgonen före utsläpp...

Jag är lite rädd för mugg, när jag red för många år sedan så var set flera hästar där som hade det. En så ledde det till att den fick stora problem med benen, att det spred sig. Kan det ha varit så eller minns jag fel?

Jag antar att alla raser har sina problem. Men när jag nu på skoj tittar på hästannonser så har det varit flera tinker eller tinkerkorsningar som jag gillat. Eller är muggrisken så stor och allvarlig att man bör undvika dom?

Som sagt, risken är större med alla de som är håriga men jag skulle inte valt bort dem pga det (jag väljer bort dem av andra anledningar :p). Hålla så torrt som möjligt i hagarna är det viktigaste.

Marken kan vara smittad om det är hårt tryck, dvs mycket hästar på liten yta. Får de då gå i lera hela dagarna så flyttar skiten runt och fukt och smågrus/sand irriterar och det blir sår = ingång för bakterier.

Men om vi inte vill få tråden flyttad till hästvård bör vi nog lägga ner diskussionen.

Marken kan vara smittad om det är hårt tryck, dvs mycket hästar på liten yta. Får de då gå i lera hela dagarna så flyttar skiten runt och fukt och smågrus/sand irriterar och det blir sår = ingång för bakterier.

Men om vi inte vill få tråden flyttad till hästvård bör vi nog lägga ner diskussionen.
Då pratar vi om vård av drakar.
Någon?

Aha.. ja det var små hagar, som användes hela tiden och aldrig fick vila. Tror det var därför de blev leriga så fort det kom en droppe regn och så var leran igång igen.

Tjoho. Jag har köpt myggavstötande blommor:D Får se om de hjälper. De luktar i alla fall myggmedel - men jag funderar på om de kanske skrämmer annat än mygg? Enhörningar och Pegaser tänker jag då närmast på...
Och solcellslampor som ser ut som små ugglor - de verkar (ta i trä) skrämma de :devil:duvorna från min balkong!:laugh::banana: Att de dessutom är ganska gulliga är bara en bonus:p

Liknande trådar

• Omröstning Omröstning
Tjatter Jag fick en inbjudan till en grej "nästa lördag" och insåg efter att ha pratat med värdinnan att hon och jag har olika uppfattning om...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 233
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft lite olika sorters husdjur genom åren. Samtliga har varit pälsbeklädda däggdjur. Nu var det tydligen dags att skaffa...
2
Svar
20
· Visningar
3 612
Senast: Magiana
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Storsatsning är på gång i Bara – Svensk galopp väljer att bygga Sveriges näst största tävlings- och träningsanläggning i närheten av...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter Kära Buke, Jag vill ha ett husdjur och har kommit fram till antingen enhörning eller drake. Har ngn här erfarenhet av dessa? Fördelen...
100 101 102
Svar
2 035
· Visningar
95 982
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar