Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det rejält med snö på backen, blåser ordentligt och ligger runt 5 till 10 minus.

Alla hästar är oklippta och har samma täcken inne som ute.

Fullblod, 15 år (skadad och står stilla i liten sjukhage ute, kan alltså inte röra sig så mkt) - 150 g AMIGO stalltäcke och 400 g Bucas vintertäcke med hals.
Fullblodskorsning, 7 år - 350 g stalltäcke och 300 g utetäcke med hals.
Halvblod, 4 år - 300 g vintertäcke.

Snö ute, ca -6 och hård vind. Inne i stallet är det runt 0 grader.

Inne: Back on track nättäcke + Rambo Newmarket Stablerug 200 gram
Ute: Ofodrat regntäcke Amigo över innetäckena

*kl*

- 7 ute, kraftiga (kalla) vindar.
I stallet är det ca -3.

Filtklippt halvblod (klipptes för ca 1 månad sedan men är fortfarande korthårig)
Ute: 200 gram
Inne: Fleecetäcke

*kl*

Runt -8 har det varit idag, samt att det har snöat. Min nyklippta gamla arabvalack har haft på sej ett 170 grams regntäcke. Precis lagom varmt :)
Nu på natten har han samma täcke inne.

KL

-12 nu här i stan, säkert runt -14-15 vid stallet, blåsigt
Ute i hagen kanske nu, vet ej vilken tid tid de går ut
tunt vintertäcke (typ 200 g tror jag).
Ska byta till ett tjockare med hals i em
Äldre kblsherre (28), svårfödd pensionär. Tyvärr ingen mat i hagen...:devil:

*kl*

Mellan 5 och 10 minusgrader och blåsigt. Snöar litegrann också. Pållen har 300 g vintertäcke på, samma inne i kallstall på nätterna. Spårklippt och frusen.

-10 grader, helklippt häst, Rambo duoliner 200 g + Shire typhon combo 400 g

Inatt Rambo duoliner 200 g + Rhino stable plus

*kl*

Vet inte exakt hur kallt det är men kanske -5. Ser inte ut att blåsa lika mkt som det gjorde igår, då var det isande kallt verkligen.
Hästen är för tillfället ute i hagen och står med ett Amigo insulator medium (150g) och över det har hon ett Shires Tornado 300g med helhals. Hon är helklippt.

kl

Ca -8, helklippt häst är ute i hagen. Har ett HW Rhino stalltäcke 200g och ett Shires utetäcke med halvhals 400g över.

ca -15 - -20 grader och snö ute här:

Häst 1, 24 år i bra hull och rids normalt, helklippt inkl ben: 200 g Horseware Amigo Plus med ett 300 g Horseware Amigo insulator under. Inne har hon 300 g Amigo insulator.

Häst 2, 6 år, normalt hull och rids/tränas normalt, helklippt inkl ben: 370 g Horseware Rhino Original med hals. Inne 300 g Amigo Insulator.

Häst 3, 1,5 år normalt hull, oklippt: 200 g Horseware Rhino. Inget täcke inne.

Häst 4, 1,5 år normalt hull, oklippt: ca 200 g Thermomaster. Inget täcke inne.

-17 grader just nu.

Inne: 200 gram innetäcke + 300 gram innetäcke med hals
Ute: Båda innetäckena + 200 gram utetäcke med hals

Ska eg. bara ha 300 grams innetäcket inne och sen ett utetäcke över utomhus, dock var hon kall idag med innetäcket + utetäcket 200 gram och eftersom jag inte har något tjockare utetäcke som har hals får hon tills jag har köpt ett tjockare utetäcke ha dubbla stalltäcken för att inte frysa ute!

Här är det -17 på väg ner, om jag vaknar i natt ska jag gå upp och kolla då...Stjärnklart riktigt fint:love:

Alla inne i stallet isolerat kallstall med alla fönster stängda för att vattnet inte ska frysa, ca 2+.

H1 Rambo wug 370g
H2 Rambo supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeta freestyle 300g

Vad är det för väder?
SVINKALLT -20

Vad gör hästen/-arna? Inne/ute.
Inne i kallstall på natten, inte mkt varmare än ute. Den äldre (22år) rids, han är spårklippt. och den nya (4) ska börja ridas i gång, oklippt, har stått i varmstall kom till nya stallet i dag

vad för täcken?
Den gammla har ett thermotäcke från ÖoB (ca200g) och över det ett vintertäcke, även det från ÖoB (ca300g)
Den nya har ett Thermotäcke ca 200g

Senast ändrad:

kl

Alla ute

20 minus, solen påväg upp och vindstilla.

Häst 1: helklippt halvblod, Ylletäcke, Shires chill cheeta 375 gram, 300 grams termo med hals över
Häst 2: nyklippt o helklippt halvblod, Termotäcke 450 gram med halvhals, 400 grams mark todd vintertäcke med hals över
Häst 3: fruset oklippt fullblod ylletäcke, termo 300gram, 200 grams vintertäcke med hals över det.

Stiger tempen till över 15- så åker ylletäcket av. :)

KL

Här växlar det mellan -5 och -10. Pålle har sitt 150g Amigo + 200g Rhino på ute om det är lägre temperaturer eller blåser/snöar. Annars innetäcket och ett 150g Marc Todd.

Inne har han innetäcket ;) Vi har ett par plusgrader i stallet och pålle är oklippt men inte särskilt långhårig.

Vi hade -20 när jag vaknade.
alla mina hästar går med Rambo vintertäcken, är väl 370g i dom.
de har fri tillgång på ensilage.

Ca -8. Halvklippt, går med ett 400 g täcke med helhals.

Väder: Snö, -10 grader, vindstilla, molnigt.
Häst: oklippt
Täcke ute: 200 g Amigo
(på natten: 150 g termotäcke)

kl

Idag är det runt -3 och jättemycket snö + snöfall. Min ponny har 400 grams stalltäcke + 300 grams vintertäcke med halvhals på sig ute.

Här i Skåne är det runt -9.
Hästen som är helklippt står med Back on track nättäcke, samt Rambo duo(duo 100g, liner 300 g)
Ponnyn som är oklippt står med 250 g termo master.
Hästen står med samma inne, ponnyn står naken (isolerat kallstall, ligger väl runt -1 inne då det är tunt islager i vatten hinkarna på morgonen)

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 517
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama