Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det c:a -1, snöar ordentligt till och från.
Hästen är helklippt och står med Back on track nättäcke samt Rambo duo (sammanlagt 400 g), samma inne (kallstall)
Ponnyn är oklippt och är naken, samma inne.

har inte last hela traden, men fyller pa i alla fall.

Minus 5C och snostorm tidigare i dag. Hastar (18manader arab, 3 1/2 arab, 13 ar arab och 26 1/2 fjordhast) var alla ute klockan 8 helt nakna.
Jag har inte haft tacke pa dem, de gamla, sen april2007 bortsett fran ett regntacke nar det har statt som spo i backen, och ocksa blast och varit ett "kallt" regn. Ar det alldeles for dj***ligt, far de stanna inne.

Men de star utan tacke inne ocksa, da det ar viktigt att de far har. De (fjordisen) arbetar i skogen och nar hon kommer hem svettig blir det hoviska och gnuggning sen ett fleece tacke for en timme eller tva. Gammelaraben blir arbetad och blir svettig sa det blir fleece "tacke"/filt tills han ar torr. Sen ar han naken igen.

De sma samma sak, ar de vata (svett eller regn) gnuggning och fleece for en stund.

Sa jag att de ar i kallstall? och far nog med ho att ata och bli over pa morgonen.. Ger hellre mer av det an ha frusna hastar som inte kan ga ut for att de fryser.

Tja, det var mitt stall, tror sakert manga inte haller med mig, men de ar friska och inga besvar av ngn sort..

inne -3

Nina: Rambo california + 200 grams under täcke = 300 gram

Exotic: Amigo turnout 200 grams

*kl*
ligger på minus strecket, skåne län.

inne 375g med hals, 300g,400g,280g

ute 200g,200g med hals,400g,300g

Pållen går utan förutom vid regn+blåst, då har han ett fleecefodrat regntäcke oavsett temperatur (Thermo Master Flexible)

Här är det bara någon minus och snöfall.

Alla inne:
H1 Rambo Wug 370g
H2 Rambo Supreme 420g
H3 Shires 300g
H4 Wetherbeta freestyle 300g

haha märker nu att de kan se fel ut, helt galet fel. 4st står hemma just nu, så delade upp de snyggt trodde jag.

Det sa min också om sitt 100 g fodrade regntäcke så han fick på sig 300 g vintertäcke igår. Ett par minus, lätt snöfall och lite blåst idag, vintertäcket på. Hästen är spårklippt. Samma täcke inne i kallstall.
dom verkar ha rätt liknande tankar och mattar med liknande täckesfilosofi, våra herrar :D

idag var det blandat väder, lite kraftigt snöfall, lite regn, lite blåst, någon/några minus ungefär..
pålle fick som sagt ha 200grams vintertäcket på sig idag, och han var mycket nöjd med detta!

tacksam för en häst som så tydligt talar om vilket täcke han vill ha, märks så bra på både humör och rygg om det funkat bra. han var snäppet varmare än "ljummen"/kroppstempererad under täcket idag (då hade han varit inne nån timme iofs) så är det liknande väder imorgon får han fortsätta med det.

Haha, ja och så har vi samma väder nuförtiden också. :D

Pållen var för varm i sitt vintertäcke igår, så det var bara att lägga på fleece + 100 g regntäcke istället, eftersom enbart 100 g blev för kallt. Runt nollan idag, snö/regn och blåst.

Tycker inte om dubbla täcken, så jag får väl gå och köpa mig ett 200 g täcke som han kan ha när 100 gär för lite och 300 blir för mycket...

*kl*
var runt -2 igår och snö och blåst. Nu har hästarna:
- helkippt nordsv/fjording: 300 g med hals
- halvklippt dräktig:love: kallblodstravare: 200 g
- halvklippt tunnpälsad ridponny: 250 g

ja, 200g kändes precis lagom igår. pålle var som sagt strax mer än ljummen igår efter att ha stått inne med det täcket en stund, men med tanke på hur lätt han spänner isg och får ont så får han hellre vara det, än att han fryser.

blev samma täcke idag, pålle klagade inte :)

KL

-3 och sol

ute i hagen
tunt vintertäcke (från Börjes, är 12 år gammalt men håller ännu:bow:) ute. naken inne
frusen äldre kblsherre med mammutpäls

När det är kallt har han B*rjes vintertäckte Himalaya, förra årets model, det ljusblå-rutiga (:

Är det bara blött har han ett tunnt regntäcke, kmr inte ihåg vad det är för märke xD

*kl*

Här är det rejält med snö på backen, blåser till och från och ligger runt nollan/några minus.

Alla hästar är oklippta och har samma täcken inne som ute.

Fullblod, 15 år - 250 g stalltäcke och fleecefodrat regntäcke.
Fullblodskorsning, 7 år - 350 g stalltäcke och 300 g utetäcke med hals.
Halvblod, 4 år - fleecefodrat regntäcke.

är -12, han går på lösdrift och har ett Bucas Smartex Medium på sig.

Jag vet faktiskt inte hur hon är täckad idag, så jag skriver upp för igår:

Oklippt varmblod, ca -5 grader och snöfall hela dagen:
150 grams täcke på.

Idag är det kallare men klart och fint, så det kan hända att hon är naken. :laugh:

Invigning idag!
Fbl klippt från huvud till strax bakom sadelgjordsstaden. 220 g vintertäcke!

Ligger runt -2 och blåsten har tilltagit hela dagen. Snöar en del också.

:D
foto515_64946737.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25