Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl

Alla inne

2 minus ute

Häst 1: helklippt halvblod. Shires chill cheeta 375 gram
Häst 2: helklippt halvblod, nyklippt igår. Termotäcke 300gram
Häst 3: fruset oklippt fullblod, står i kall stall. Ylletäcke med 300 grams termo över

KL

Tror ni att ett vintertäcke med 300g fyllning med hals blir för varmt nu?
Ska raka lillan och ha det i början. Temperaturen ligger på 2+ till-10..

Jag är inte bra på sånthär :p

Beror på om hon är en fryslort men jag skulle ALDRIG ha 300 gr på min så länge det är runt plusgrader, om det inte är extrema väderförhållanden. Han håller sig varm ganska bra själv genom att gå runt och småäta, han är helrakad för ett tag sen och har 150 gr i hagen. Men det finns inget facit, man får prova sig fram hur hästen känns under täcket efter användning och hur den verkar må i allmänhet.

Jag hade provat med nåt tunnare först. Fryser hästen så är det ju bara att lägga på ett tjockare.

Igår regnade det större delen av dagen och jag trodde att jag skulle mötas av en frusen häst i hagen, men han hade varit förståndig och ställt sig i skjulet. Täcket var bara lätt fuktigt på utsidan och pållen lagom varm under. Så han har fortfarande sitt 100 g regntäcke på.

Det skulle jag tro blir alldeles för varmt! Om jag var du skulle jag testa ett tunnare täcke först. Allra max 200 gram. Jag skulle inte tro att din häst skulle frysa med det. Men det gäller som sagt att prova sej fram lite. Alla hästar är olika :)

Någon minusgrad i morse, båda otäckade inne och ute. Ena hästen tränades under lunchtid, hon går nu med fleecefodrat regntäcke. Det snöar och är fortfarande ett par minusgrader.

*kl*

vädret är runt nollan. pålle är oklippt och inne.

har ett fleecetäcke på sig eftersom det börjar bli lite kyligare.
ute imorgon blir det fleecefodrat regntäcke som "håller i" än. var orolig för pålles rygg när det har varit ruskväder i veckan, men han är torr och avslappnad under täcket så det är uppenbarligen helt tillräckligt fortfarande :)

KL

Runt nollan ute, vet inte riktigt hur varmt det är i stallet med ungefär +5 kanske.

Hästen är inne, har ett 200g Rhino Innetäcke på sig, är helklippt :)

kl

Runt 0an här, småregnar till och från. Alla hästar på lösdrift med tillgång till ströad ligghall.
Araben har ett 100g-fodrat Hansbotäcke på sig. Shettisen (halvt rakad) och unghästen (2 år nästa år) är nakna :)

Runt nollan här i Halmstad också, på dagarna är det uppemot 6-7 plus. Hästen står inne på natten, ca 4-8 grader i stallet under natten beroende på utetemperatur. Fönstret halvstängt.
Täcke: Rhino Wug Turnout Medium (200g), som tidigare alltså. :D

kl

Alla inne

3 minus ute

Häst 2: nyklippt o helklippt halvblod, Termotäcke 350 gram med halvhals
Häst 3: fruset oklippt fullblod, står i kall stall. Tjockare ylletäcke med 300 grams termo över

Vid stallet bör det vara ca +2 ute. Ibiza har ett fodrat regntäcke (70 gr) från Hansbo.

Dotterns ponny har ett fleecetäcke och ett fodrat regntäcke (100 gr) från Hansbo. Han är redan klippt 3 gånger men sätter ny päls hela tiden.

Runt nollan här i Halmstad också, på dagarna är det uppemot 6-7 plus. Hästen står inne på natten, ca 4-8 grader i stallet under natten beroende på utetemperatur. Fönstret halvstängt.
Täcke: Rhino Wug Turnout Medium (200g), som tidigare alltså. :D

Reviderar temperaturen, det har varit runt nollan hela dagen -5 imorse så det är tveksamt om det orkat sig över 0. Ska fortsätta med såna temperaturer. Fortfarande samma täcke.

kl

Alla inne

4 minus och snö ute

Häst 2: nyklippt o helklippt halvblod, Termotäcke 350 gram med halvhals
Häst 3: fruset oklippt fullblod, står i kall stall. Tjockare ylletäcke med 300 grams termo över

kl

just nu äter hästen frukost i ett 200g agria stalltäcke.
när han går ut kommer han ha ett ofodrat mark todd regntäcke med ofodrad hals, från o med imorgon kommer han ha ett 200g mark todd täcke med ofodrad hals när han går ut.
här är det -2 grader och snöar, ska vara ner mot -10 här nu i veckan. hästen är kääääänslig mot kyla och säger inte nej åt att få lite sadeltvång om han blivit för "sval" om ryggen sas.

KL

-2 (vid stallet antagligen kallare), småsnöar
ute i hagen
Fleecefodrat regntäcke tjock foder ute, naken inne
frusen äldre kblsherre, visserligen med mammutpäls:laugh:, svårfödd

KL

Äntligen lite vinterkyla!!! Nakna hästar inne och nakna hästar ute :D ...fortfarande oklippta ;)

kl
et par minusgrader

Helklippet fjording: 250g vinterdekken

kl

Alla ute

2-3 minus, mulet och uppehåll

Häst 1: helklippt halvblod. Shires chill cheeta 375 gram, fleecefodrat regntäcke med hals över
Häst 2: nyklippt o helklippt halvblod, Termotäcke 350 gram med halvhals, fleecefodrat regntäcke med hals över
Häst 3: fruset oklippt fullblod, 300 grams termo, fleecefodrat regntäcke med hals över.

KL

Oklippt varmblod i något grådaskigt väder, strax under noll grader:

Naken.

Men nu har hon iaf ett 150 grams täcke hänger i beredskap när snöstormarna kommer! :p

Ska nog klippa av henne lite päls i veckan, men inte så mycket att hon behöver täckas mer än vanligt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25