Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

kl

Min ponny som är just nu är iprincip oklippt då pälsen vuxit ut rätt rejält har ett 300 grams stalltäcke inne och ett bucas smartex regn ute över stalltäcket. Det är väl runt 3-6 plusgrader på dagarna skulle jag tro,

För att inte tala om TYNGDEN av många täcken, att bära på det hela dagarna är inte hälsosamt.

KL

+3, småregnar :(
ute i hagen
fleecefodrat regntäcke ute, naken inne.

Knapprån

370 g rambo m hals på 3 hästar, helklippte alla igår, går ute dygnet runt.

Kumla 7 december kl. 08.55 (4,3°C, mulet och slöja av smådugg)

Hästarna (en nordsvensk, två kallblodstravare) ser ut som isbjörnar och går förstås utan täcke. De släpptes ut kl. 06.30 och höet ströddes ut så att frukosten intas så naturligt som möjligt och hästarna har att göra längre än om höet serveras i högar. Höet göms även bland hagens stenblock och i skrevor; det är populärt att snoka omkring och arbeta för födan!

Idag är det måndag och under fömiddagen läggs då nya småträd, större grenar, mossa och löv ut i hagen, till isbjörnarnas förtjusning.

Hoppas era hästar också har det gott i friska luften!

Senast ändrad av en moderator:

Kumla 7 december kl. 08.55 (4,3°C, mulet och slöja av smådugg)

Hästarna (en nordsvensk, två kallblodstravare) ser ut som isbjörnar och går förstås utan täcke. De släpptes ut kl. 06.30 och höet ströddes ut så att frukosten intas så naturligt som möjligt och hästarna har att göra längre än om höet serveras i högar. Höet göms även bland hagens stenblock och i skrevor; det är populärt att snoka omkring och arbeta för födan!

Idag är det måndag och under fömiddagen läggs då nya småträd, större grenar, mossa och löv ut i hagen, till isbjörnarnas förtjusning.

Hoppas era hästar också har det gott i friska luften!

Vad har du för hage om du behöver göra dig allt det besväret?

Regn!!! Några plusgrader...
H1 hade ett fleecetäcke på sig inatt. Ute har hon ett fleecefodrat regntäcke
H2 Naken som regel inne. Ute har han idag fleecefodrat regntäcke.

Längtar till ren torr kyla så dom kan gå utan igen...

Nån minusgrad, blåst och det snöar lite.

Valack, helklippt för nån månad sen men har nu rejält med päls igen.
Ute - Domani vintertäcke 300gr
Inne - naken

Sto, helklippt.
Ute - HW rhino wug 200gr
Inne - Shires chillcheeta 200gr

Ett tag gick båda hästarna med 200gr-täcken på sig ute, stoet var då lite för varmt och valacken iskall och spänd i musklerna. Lite lustigt hur det kan skilja sig så mycket, särskilt då den frusna hade mer päls också.

Vi bor på närkeslätten, så det är tyvärr ingen kuperad hage med skogspartier. Hagen är platt och det enda som möjligen kan kallas kuperad terräng är stenblockshögar på ett par tre ställen. När hästarna kommer från betet finns det gräs, men nu är det mesta nedbetat och som överallt annanstans mer eller mindre dött och läbbigt.

Fast så särskilt mycket besvär är det inte att strö ut hö och ge färska grenar...?

Vi bor på närkeslätten, så det är tyvärr ingen kuperad hage med skogspartier. Hagen är platt och det enda som möjligen kan kallas kuperad terräng är stenblockshögar på ett par tre ställen. När hästarna kommer från betet finns det gräs, men nu är det mesta nedbetat och som överallt annanstans mer eller mindre dött och läbbigt.

Fast så särskilt mycket besvär är det inte att strö ut hö och ge färska grenar...?

Då förstår jag :)

Tja, i jämförelse med kuperad skogshage så låter det jobbigt :angel: Spec med tanke på hur mycket tid våra hästar tillbringar med att pilla i marken i skogen, hur mycket träd/grenar osv går det åt? Känns som min lilla vandal ätit upp ett helt träd på en dag om det var det enda han hade tillgång till :D

Regningt och kallt. ca 3 +

Ute: 300 g med fodrad hals

Inne: 150 g, innestall, varmt inomhus. Nyrakad sen igår.

Vad är det för väder? varvat regn och frost, kallt, -2

Vad gör hästen/-arna? privatponnyn som jag äger är inne i kallstall på natten med bra ventlation och hööögt i tak:bow:
ridskole kusarna: Stona inne i stall, 2 valacker instängda på lösdrift på natten, annars är alla hästarna ute på dagen.:laugh:

Vad har den/de för eventuellt täcke?
privatponny: inne-300g Amigo Insulator. ute- Omärkt 350 g täcke. han är klippt.

ridskolesto 1: Ute- mark todd, flisfodrat regntäcke.
ridksolesto 2: ute- DOMANI, 100g fodrat regntäcke.
ridskolesto 3: Ute- Shire 200 g fodrat regntäcke Inne- Flis Event basic
ridskolesto 4: Ute- Shire 200 g regntäcke.
ridskolesto 5: Ute- Omärkt flisfodrat regntäcke.
ridskolevalack 1: DOMANI flisfodrat regntäcke
ridskolevalack 2: Bucas irland Turnaout 100 g.
Alla ridskoleponnysarna har björnpäls utan H2, H3&H4 är gamlingar och är lite frusna :grin:

jag vill bara slänga in att jag vann KM i Örebro Fältrittklubb igår! :D

MVH Ebba

Häst nr 1: en "pyjamas" underst med ett mysigt innerfoder sedan ett tjockare täcke med en lös vattentätt hals och sedan ett ofodrat täcke

+ chili

de har flera täcken just på grund av att jag tycker att det blir varmare med lager på lager vilket är på samma sätt som jag klär mig själv

Häst nr 1: en "pyjamas" underst med ett mysigt innerfoder sedan ett tjockare täcke med en lös vattentätt hals och sedan ett ofodrat täcke

Det var seriöst den sämsta ursäkten jag någonsin hört. Har du ingen i din närhet som faktiskt kan någonting om hästar, deras behov och hur de fungerar? Det borde väl ändå finnas en enda människa i din hästbekantskapskrets som värnar om hästens hälsa i stället för sitt eget okunniga ego som bara måste stillas?

Det du håller på med har ingenting med seriositet att göra. Bara rena skitsnacket!

Pinsamt att du själv tror på det du skriver.

Vad är det för väder? Uppehåll, molnigt 2+.

Vad gör hästen/-arna?
Alla inne i kallstall ca 6+.

Vad har den/de för eventuellt täcke?
H1 Rambo Wug medium 200g + Amigo hals.
H2 TermoMaster termotäcke 300g(?).
H3 Amigo Insulator medium 150g.
H4 Rhino Original medium 200g + Amigo hals.

äger bara ett insekts/eksem-täcke, fleecetäcke, ett ofodrat rgntäcke och ett 100g fodrat vintertäcke.
försöker att ha hästen täckesfri så mycket det går. (på sommaren dock insekts/eksem-täcke oftast) fleece på om han blivit väldigt svett efter ridpass, regntäcke vid för:devil:ligt regnväder, då hagarna är väldigt öppna och lite ellet inget skydd. och vintertäcke på av samma orsak vid ordentligt blås/snö/kallt vinter väder.

hade han dock haft stor hage där det fanns gott om skydd och kuperat/skog skulle jag helt strunta i ute täcken, det är det jag försöker sträva efter. men har det just för att det är så öppet och hästarna inte kan skydda sig någonstans knappt, då tycker jag man med gott samvete kan ha täcke på.

hade ej täcke på idag, eller föreg. 4 dagar heller.^^

inne har han aldrig täcke.;)

KL

+3, mulet men uppehåll
ute i hagen
fleecefodrat regntäcke ute, naken inne

kl

Alla ute

3 plus, uppehåll men mulet

Häst 1: helklippt halvblod. Hansbo Event stalltäcke 200 gram, fleecefodrat regn med hals över.
Häst 2: helklippt halvblod. Termotäcke 200gram, fleecefodrat regn med hals över
Häst 3: fruset oklippt fullblod, 350 grams termo, fleecefodrat regn med hals över

Det "tjockare täcket med vattentät hals" kan du väl ha ett som hela är vattentätt, så slipper du (hästen!) ett tredje täcke?

Jag fattar inte varför man frivilligt slänger på flera täcken på sin häst, jag tycker det är fruktansvärt klumpigt med två täcken och drar mig för att ens lägga fleecetäcke under regntäcket. Och det är tunna täcken båda två!

Min häst går med 100 g fodrat regntäcke. Det är 4-5 plusgrader och ruggigt väder. Han är frusen och spårklippt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25