Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Ungefär -5 och fint väder! Fullblodet går med fleecefodrat regntäcke, nordisen går naken. Båda är klippta under halsen och fram på bogen, nordsvensken lite mer mot sadelgjordsstaden.

5 - och dåligt väder
300 grams Rambo innetäcke + 200 grams Rhino utetäcke.
Hästen står ute och har gjort det sen kl 7 .

-12 grader i morse, inga täcken på ute och inga täcken inne. Ska strax ut med fröken och då får hon täcke på efter träningen.

Nyfiken, är hästen exremt fusen på något vis? Inte ens min sjukligt frusna valack med dålig rygg behövdes täckas på de vis som många gör i tråden, dvs 400 - 600 gram när det är minus 5 - 10 grader..

Låter ju väldigt mycket med 500g vid så låga grader! (öht också) :crazy: Är hästen sjuk på något sätt eller renrakad in på skinnet?

Jag har en unghäst som vill hålla sig varm och go (hatar regn och lera) och henne kommer jag köpa max 100-200g att ha på sig när det börjar bli - 10g, brukar räcka till en frisk unghäst! Just nu har hon ett Bucas Smartex Rain (fleecefodrat regntäcke) och hon är lagom varm under! (-5 till 0) Förstår att det kan behövas varmare till rakade hästar men som sagt! :)

Sen vet jag ju inte hur mycket dina hästar får att äta i hagen osv men ändå!!

*kl*

Runt -5 grader, molnigt.
Filtklippt halvblod, 150 grams täcke på sig.

just nu ca -5 grader. regntäcke med fleece/bomullsfoder. hästen är filtklippt, men mkt päls har växt ut så han behöver inget tjockare täcke. :) till jul har jag bestämt mig för att helklippa honom, då får han ha på sig ett vintertäcke (200g).

Nej, rätt normal. Men helrakad. Passade på att tvätta de tunnare utetäcket nu när det blev kallare och därför blev det ett tjockare utetäcke på nu ett par dagar. Jag lovar han har inte dött av detta.:p

Fast du skrev tidigare att du hade ännu mer täcken när det var kallare...så.. Frågan kvarstår?

Jag menade att om det är minus 20 grader så har hästen mera täcken, mer än 500 gr.

Kollar man i denna tråd är jag nog knappast den som klär på mina hästar mest, och i stallet ligger man också i lä mot många andra.

-3 idag och ponnyn som är helklippt och det rätt nyligen, har haft 300 g fodrat stalltäcke och ofodrat Amigo utetäcke över.

kl

Alla inne

3 minus, uppehåll

Häst 1: helklippt halvblod. Shires Chill Cheeta rug 375 gram
Häst 2: helklippt halvblod. Termotäcke 300gram
Häst 3: fruset oklippt fullblod, Står i kallstall, lika kallt ute som inne. Tjockt yllettäcke med Shires termotäcke 300 gram över

*knapplån*

från och med imorgon kommer min häst att ha

200 gram inne

100 gram ute

KL

+1 och småregn:(
ute i hagen nu, inne om nätterna
fleecefodrat regntäcke.
blev för varm igår med tunna vintertäcke, fast det var -4. Har rejäl mammutpäls nu, och fäller...:laugh:
frusen äldre kblsherre, svårfödd och pensionär, blir stel i rygg och lederna naken ute.

hos oss ligger de på nollan. Har två hopphästar helklippta som går med vintertäcken. Den lilla (160) har ett vintertäcke och den stora (170) har halstäcke (fleece) under och sen vintertäcke. Kollar dem 2 ggr om dagen för att se så dem inte är för varma.

Strax under nollan här idag...*suck*

Inga täcken inne...inga täcken ute. Hästarna är fortfarande oklippta. En welsh cob och en paintkorsning.

kl
Halvklippt för ca en månad sen, kallblodssto, därktigt:love:
100 g shires täcke.

Täckesklippt ridponny, tunn päls, 200g.

Helklippt för 2 dagar sedan, fjord/nordsv korsning, 300 g vintetäcke. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25