Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

*kl*

Runt nollan här, min helklippta prins har 300g täcke:)

*kl*

Runt 5+, moln och lite småregning, Helklippt häst står i hagen med BoT fleecetäcke och ett 300g Shires Tornado med helhals på över.

Det är runt 3-5 + och uppehåll mestadels. Hon är i hagen och har ett Amigo insulator 300 gram med hals + ett Mark Todd ofodrat regntäcke över.

*kl*

Bytte idag till ett 300 grams täcke som hästen står med ute och inne.

Jag har på mina ute 400gram med hals, då är de nyklippta.
vintertacke.jpg

Inne har dem 250 gram
termotacke.jpg

KL

Idag fick skrutten byta innetäcke till ett HW Amigo Insulator 300 g.
Det börjar bli kyligt här!

Regn 4+. Ute i hagen efter middagen sedan 45 min tillbaka.

Båda har Rambo California 100 g.

Jag är förvånad över att min ponnykamin inte kokar, men hans fluffiga päls kanske tappar sin värmeförmåga när den blir lite tilltryckt? Står nämligen rakt ut annars, oavsett temperaturläge, han verkar inte kunna burra upp den til speciella till fällen, den är superfluffad alltid :D, tom nästan uppe på ryggen :o

Nu ska det bli varmare igen.. Dagstempraturen ska ligga runt 5-6 grader så nu har min bytt till fleecetäcke alt ylletäcke innomhus (varmstall, runt 10 grader) och innetäcket + 200 gram horseware amigo med hals ute. :)

Regn 4+. Ute i hagen efter middagen sedan 45 min tillbaka.

Båda har Rambo California 100 g.

Jag är förvånad över att min ponnykamin inte kokar, men hans fluffiga päls kanske tappar sin värmeförmåga när den blir lite tilltryckt? Står nämligen rakt ut annars, oavsett temperaturläge, han verkar inte kunna burra upp den til speciella till fällen, den är superfluffad alltid :D, tom nästan uppe på ryggen :o

Nu inkomna, svala under täckena. Nakna inne alltid.

kl

ca -5 till 0 grader lite regnit hästarna inne just nu. Båda klippta idag

Häst 1: 200 g mark todd + 200 gram med hals + ofodrat amigo överst

Häst 2: 200 g HW Walker + 100 g event+ 200 gram med hals

:S Vill knappt föreställa mig hur hästarna har det under de lagren. Om du nu ska täcka så varmt kan du väl köpa så tjocka täcken istället för att ha 3 st på dem. Men men.

Min raggsocka till fullblod går som vanligt med fleecefodrat regn. Kommer nog klippa honom imorn, antagligen fältstyle. Fortsätter med fleecefodrat även då tills det blir kyligt/dåligt väder igen. Har ett jättefint 220 grams som väntar på att få bli använt :d
Nordisen, klippt under hals och fram till sadelgjordsstaden, går naken a la mammutstyle.

I dag ca 4-5+ och uppehåll, inget täcke, resultat = myycket smutsig liten häst :p

KL

+3 och småregn, mulet:(
ute i hagen
fleecefodrat regntäcke ute, naken inne
frusen äldre kblsherre med mammutpäls, svårfödd.

KL

Här är det grått, ute 1-4+ nu har de samma täcke inne som ute, inne mellan 4-6+ . Alla helklippta.
H1 Rambo Original Medium 200g med Amigo hals.
H2 Charlies utetäcke 200g med hals.
H3 Amigo Insulator Medium 150g + Rambo California 100g med hals.
H4 Rhino Original Medium 200g med Amigo hals.

kl

ca -5 till 0 grader lite regnit hästarna inne just nu. Båda klippta idag

Häst 1: 200 g mark todd + 200 gram med hals + ofodrat amigo överst

Häst 2: 200 g HW Walker + 100 g event+ 200 gram med hals

Säger som någon gjorde tidigare. Varför kan du inte täcke på hästarna som är lite komfortabla åtminstonde. Varför ha 3 när det går att ha ett tjockt? Hur ofta har du dubbla jackor i stället för t-shirt, tröja ev väst och jacka? Just nu kommenterar jag inte tjockleken men varför kan du inte tänka på hästarna och låta dem ha det lite bekvämt iaf?

*kl*

Ca 4+, kalla vindar och mörka regnmoln på ingång.
Filtklippt halvblod (klippt för snart två veckor sedan).

150 gram, var nyss där och kände på henne - precis lagom under täcket, sval.

kl

Alla inne

3 plus ute, uppehåll

Häst 1: helklippt halvblod. Hansbo Event stalltäcke 200 gram
Häst 2: helklippt halvblod. Termotäcke 200gram
Häst 3: fruset oklippt fullblod, Står i kallstall, lika kallt ute som inne. 350 grams termo

+ chili

de har flera täcken just på grund av att jag tycker att det blir varmare med lager på lager vilket är på samma sätt som jag klär mig själv

Men lager på lager-principen handlar ju ändå om att alla lager har olika funktion. Alltså underställ närmast kroppen, varma kläder över det och en tunn vattentålig jacka som andas ytterst. Det är för mig lager på lager.

Att lägga på 2-3 täcken i samma utförande är bara... konstigt. Dessutom hämmas hästens rörelseschema rätt mycket av så många täcken, jämfört med hur vi kan röra oss med 3 lager (funktions)kläder.

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25