Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10

Här är det -15, hästarna står i isolerat kallstall så det är väl runt nollan och blir nån plusgrad allt eftersom.

Fullblodet har 220 g vintertäcke, nordisen är naken. :) Fullblodet är klippt från huvud till bakom sadeljgjorden, nordisen är klippt utmed strupen och fram på bogen.
Har ökat på deras grovfoder med 2 kg nu i kylan, och de står på halm.

kl

I dag har det varit mellan 5-10 minusgrader. Snöat till och från. Hästarna går på lösdrift med tillgång till ligghall med fräsh halm.
Araben har ett 200 grams HW Amigotäcke på sig. Hittade inte på halsen i morse, annars hade hon nog fått den på med :p
1½ åriga halvblodet fick ha på sig ett 100 gram Hansbotäcke idag. Mest för att han envisades med att stå bakom ligghallen och fick då en massa snö på sig :p
Shettisen (halvt rakad) är fortfarande naken.

Mm, har legat mellan 10 och 20 minus nu och hästen ifråga står i en liten sjukhage ute och får inte röra sig. Han var kall när jag tog in honom idag så då fick han det tredje täcket på sig. Han har tröttnad på att äta hö hela tiden så står mest och sover.

Är ett fullblod utan särskilt mkt eget hull som är väldigt ur fas om man räknar in hur han brukar se ut.

Hästarna som rör på sig behöver definitivt inte så många täcken. Han är ett undantagsfall iår.

kl

just nu är det -7 grader och halvblåsigt ute, kan räkna med att det är runt -13 i stallet då och säkert lite blåsigare (mer öppet där ute). inne i stallet kanske det är runt +5 (för ingen kan stänga dörrar).
hästen har samma ute som inne;
ett tunnt tunnt shires täcke
ett 300g agria vintertäcke m fodrad hals

han hade kunnat ha bara agriatäcket om det låg som det skulle men det vart lite halvdödat förra eller förrförra säsongen så det är lite provisoriskt och jag har inte hunnit med att laga det, han är så sjukt skavkänslig så han skulle väl bli hårlös nu innan jag lagat. men shirestäcket är så tunnt ändå & han är lika sval så här som med tjockare stalltäcke + tjockt utetäcke :)

KL

Här är det blå himmel, solen syns i horisonten och det är -17, vind stilla.

Alla är ute nu och byggfläkten går i stallet för vattnets skull.

H1 Kraffts yllefilt + Rambo Wug 370g
H2 Domani ylletäcke + Rambo Supreme 420g med hals
H3 Shires 300g + Rambo California 100g med hals
H4 Kraffts yllefilt + Wetherbeta Freestyle 300g

kl

Alla ute

21 minus klart och solen håller på att knata sig fram.

Häst 1: helklippt halvblod, Ylletäcke, Shires chill cheeta 375 gram, 300 grams termo med hals över
Häst 2: nyklippt o helklippt halvblod Termotäcke 450 gram med halvhals, 400 grams mark todd vintertäcke med hals över
Häst 3: fruset oklippt fullblod termo 300gram, 300 grams vintertäcke med hals över det.

Stiger tempen till över -15 så åker ylletäcket av. :)

min lille polle har ett shire stormbreaker vintertäcke med hals på 400 g både inne och ute nu, han är inte klippt men har ingen superpäls för tillfället, men är superfrysen av sej. har alltid bra tjocka täcken med hals med olika tjocklekar beroendes på hästen. fast mina är dock ivanliga fall ALLTID helklippta.

-10 och snö på marken = KALLT!

2½ årigt oklippt halvblod, ganska lättfrusen har nu ett Bucas Smartex Rain med fleece under dygnet runt. (för kallt dock)

Ikväll kommer hon att få byta till ett Bucas Smartex Medium (fleecefodrat + 150g fyllning) så att hon blir riktigt varm och go! :d:love:

-9, just gått ut i hagen för tredje gången idag.

Flbkorsn.sto 19 år, oklippt lite känslig: HW Rhino Wug 200 g.
Connemaravalack 5 år, så gott som oklippt o lurvig: HW Rambo California 100 g.

Nakna inne, stallet ligger på ca +1.

Naken och GLAD pålle innan på första promenaden efter vilan :D
Looked like this --> :bump:

KL

täckesklippta fullblodet går med fleecefodrat utetäcke med halvhals ute och inne - har kallstall där det är + 4 grader inomhus nattetid, vid - 10 graders kyla ute.

haft - 15 grader här en dag, då åkte 300 g ute täcket med thermofoder på i hagen, men så fort han kom in var han för varm - var jättevarm under täcket så då fick jag byta tillbaks till fleecefodrade utetäcket.

nu är det - 11 här nattetid , och -7 dagtid. så han är precis lagom i ovan täcke.

Kl*

Det är ca -5 här, kallt..

Min häst har fortfarande 375 g termotäcke (Protector från Haglunds)+200 g HW Rhino wug med halvhals över det. Hon är helklippt och står inne i boxen :)

KL

täckesklippta fullblodet går med fleecefodrat utetäcke med halvhals ute och inne - har kallstall där det är + 4 grader inomhus nattetid, vid - 10 graders kyla ute.

haft - 15 grader här en dag, då åkte 300 g ute täcket med thermofoder på i hagen, men så fort han kom in var han för varm - var jättevarm under täcket så då fick jag byta tillbaks till fleecefodrade utetäcket.

nu är det - 11 här nattetid , och -7 dagtid. så han är precis lagom i ovan täcke.

Woho, äntligen någon mer häst som klarar sig utan 200/200+ :banana:

Jag började seriöst bli orolig efter att ha följt denna tråden och tror varje gång jag är i stallet min häst ska frysa, men det gör han ju inte. Upprepar för mig själv att han var lagom varm helklippt i 200 förra vintern så inte fasen ska han behöva det nu som oklippt.

Men idag har vi hälsat på klippmaskinen och hästen bytte inte personlighet en sekund :love: Om är skeptisk och spänd så var han sig själv och förvandlades inte till en tickande bomb, redo att brisera helt utan orsak. Så snart kan väl tussarna tuktas lite lätt lagom att få lättorkade ben till nästa plusperiod (ja, jag ska ta TID på mig detta året).

*kl*

Min dräktiga swbdam går ute på lösdrift och här har varit ner mot -25 i dagarna. Då har hon haft Amigo insulator heavy+Amigo turnout heavy. Allteftersom täcken blir blöta blir det lite olika kombinationer. Nu ikväll fick hon ha på sig ett shires 100gr+insulator heavy+hööks fleecefodrade utetäcke. Är väl neråt -20 och klart ikväll. Är så j-la meckigt när man inte kan torka täckena ordentligt.

Är -9 konvalecent på lösdrift, oklippt.
Har ett vintertäcke, 300 g.
Det är för varmt, men täcket han hade på sig innan, Bucas Smartex Medium var isigt och blött efter 24 timmars snöande, det fleecefodrade regntäcket hade räckt värmemässigt, men då det har flera stora hål i sig och inte håller tätt fryser han pga det, pest eller kolera. Det optimala täcket nu, Bucas Smartex Rain är inne på lagning :(

Mitt fullblod har gått med fleecefodrat nu fram tills det blev -15 ute. Nu i veckan vankas det bara -1 så då byts det tillbaka från 220 grams täcket han har nu.

knapplån

Idag har det varit ganska klart väder, vindstilla och pendlat mellan 5 och 10 minusgrader. I princip helklippta nordisen (sparat bakben, halva frambenen och huvudet) har ett fleecefodrat regntäcke utan hals och klarar sig utmärkt.

Efter senaste veckans temperatursänkning är jag inne på att leta upp och kopiera en studie om hästars tålighet och lämna i stallet :angel: Tror det är nyttigt för alla att läsa om hur hästar hanterar och uppfattar kyla. Jag fryser mycket mer om det är -5 istället för +5. Hästen bryr sig i regel inte ett dugg.

Eg klarar sig ju alla hästar utan täcke om man aldrig lade på dem ett från första början eller var där med klippmaskinen.

Jag är lite elak mot min ena häst och slänger på lite för varmt täcke redan när det vankas kyla för att förhindra vinterpälsen. Han är nämligen rabiat att klippa så jag håller hellre pälsväxten nere och slipper självmordsförsöket. Det har fungerat fint iår och han har aldrig utvecklat någon tjock päls.

När den andra stackaren i sjukhagen faktiskt var kall (eller i alla fall inte så varm som han brukar vara under betydligt tunnare täcken) så trodde jag inte mina ögon, men hur tusan gör man om hästen står stilla och inte har intresse av att äta med hö än han gör? Jag tycker fortfarande att det känns mer humant att släppa ut med många täcken än att låta stå inne själv. Hur ska han då lyckas behålla livsgnistan?

Jag kan ju bara svara för min häst men han är faktiskt inte alls varm under sina täcken, men jag tror det kan ligga något i hur de är som individer, han använder så mycket av sin energi (=värme) till att bara vara och blir inte så varm av sig, han är så nervös och hattig. Sen får han stå och lufta i stallet, vi har ofta en fläkt på i stallet och då är det perfekt att låta honom stå och lufta och bli fräsch i pälsen! Och så är han jättekänslig för att bli sval för då går han o spänner sig och blir han spänd så blir han stressad och sen får vi börja om...
Men han kanske är en lite mer fryslort, inte så vanligt att de är svala under två täcken så här års tror jag! Däremot vet jag folk som har en tre täcken på nu och två med hals. Känns kanske lite väl, jag försöker iaf läsa av individen. Har faktiskt oftast bara utetäcken på, ev om de är stora något tunnt under för att det ska ligga bra!
Min tävlingsponny hade som mest termotäcke + regntäcke om vintrarna, om ens det, oftast bara ett lite tjockare utetäcke. Men han var ingen fryslort alls, samma sak med hbl-ponnyn, han krävde inte så mycket. Storhästarna som blivit känsliga från början däremot. Och så den här som vi själva "täckat in", men som sagt, sval o fin under täckena :d
Om han inte tränades så hårt och inte var klippt hade jag antagligen bara haft ett tunnare utetäcke på dygnet runt men han tränas ganska hårt just nu, t.ex. förra veckan gick han fyra träningar så det är inte tal om att han inte arbetar massor heller.

Det är -12 här o han står ju i ett blåshål (öppet överallt + vatten) så det känns jävligt kyligt, helt annan luft där nere, han har ett tunnt täcke + Agria utetäcke med hals hela tiden. Ligger askalas.

Senast ändrad:

KL

-15 här i stan, säkert ner mot -20 vid stallet (9 km utanför stan)
antagligen ute i hagen nu
tunt vintertäcke, ska byta i em till tjockare med hals
om det är kallt i kväll får han behålla täcket på
frusen äldre kblsherre, svårfödd hagpensionär med mammutpäls
tyvärr ingen mat i hagen...:devil:

Liknande trådar

Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 971
Senast: Camigween
·
Utrustning Jajamen, hösten börjar närma sig. Skolorna har/ska börja, vädret har slagit om och fler och fler börjar fundera på det där med täcken...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
50 516
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 036
Senast: lomuxx
·
Utrustning Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite...
Svar
19
· Visningar
2 925
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25