Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT 09/10
Jag kan ju bara svara för min häst men han är faktiskt inte alls varm under sina täcken, men jag tror det kan ligga något i hur de är som individer, han använder så mycket av sin energi (=värme) till att bara vara och blir inte så varm av sig, han är så nervös och hattig. Sen får han stå och lufta i stallet, vi har ofta en fläkt på i stallet och då är det perfekt att låta honom stå och lufta och bli fräsch i pälsen! Och så är han jättekänslig för att bli sval för då går han o spänner sig och blir han spänd så blir han stressad och sen får vi börja om...
Men han kanske är en lite mer fryslort, inte så vanligt att de är svala under två täcken så här års tror jag! Däremot vet jag folk som har en tre täcken på nu och två med hals. Känns kanske lite väl, jag försöker iaf läsa av individen. Har faktiskt oftast bara utetäcken på, ev om de är stora något tunnt under för att det ska ligga bra!
Min tävlingsponny hade som mest termotäcke + regntäcke om vintrarna, om ens det, oftast bara ett lite tjockare utetäcke. Men han var ingen fryslort alls, samma sak med hbl-ponnyn, han krävde inte så mycket. Storhästarna som blivit känsliga från början däremot. Och så den här som vi själva "täckat in", men som sagt, sval o fin under täckena
Om han inte tränades så hårt och inte var klippt hade jag antagligen bara haft ett tunnare utetäcke på dygnet runt men han tränas ganska hårt just nu, t.ex. förra veckan gick han fyra träningar så det är inte tal om att han inte arbetar massor heller.
Det är -12 här o han står ju i ett blåshål (öppet överallt + vatten) så det känns jävligt kyligt, helt annan luft där nere, han har ett tunnt täcke + Agria utetäcke med hals hela tiden. Ligger askalas.