Vad händer...

Safira

Trådstartare
... om man åker av hästen för att en hund jagar den? Låt säga att man skadar sig, blir det då hundägarens fel eftersom den har jagat eller hur blir det?

Tanken kom upp nu eftersom jag idag har blivit jagad av en hund men åkte inte av som tur var. Hunden blev inte sparkad heller även om det kan hända. Hundägaren verkar inte förstå problemet heller med att hunden jagar oss när vi rider runt gården för att komma till/från skogen. Vi har tillåtelse att rida på den lilla vägen runt gården men ägaren menar att det är ju en unghund som ska vakta gården och då verkar det vara ok enligt henne?! Hade nämligen en diskussion med henne idag då hon kom samtidigt som hunden höll på runt våra hästar. Hunden lyssnar inte heller på inkallning då hon försökte kalla in den när den for efter mig då jag red ut från gården :mad:

Sv: Vad händer...

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som gäller i detta fall men som regel har hundägaren ansvar för vad hunden ställer till med. Att ha en hund som inte lyssnar på inkallning lös utanför sin egen tomt låter inget vidare tycker jag :crazy:

En hundägare har alltid ansvar för sin hund och skador den gör på annat och andra.
Som hundägare själv måste jag ha koll på att hon inte jagar andra, biter andra och annat en hund kan hitta på.
Man får heller inte ha sin hund lös på annat än sina egna marker om man inte har pli och koll på den. Vilket man ju aldrig kan garantera.
Men i det här fallet verkar det som att ni rider på hennes marker och då tror jag tyvärr inte att hon måste göra något. Så länge inte hunden springer utanför gården och jagar er. Då är det en annan sak.
Sen kan man ju tycka att ägaren kunde gott ha lite mer ordning på sin hund och lära den att man låter bli hästar. Speciellt när hon har gett er tillåtelse att rida där.
Men det är ju klart att blir någon skadad så borde det ju ändå ligga på ägaren till djuret som skadar.
Vet att min ponny blev biten i hasorna för många år sen av hunden på gården jag hade honom installad i. Blev att han sparkade hunden på benet så det bröts. Men jag blev inte ansvarig för det eftersom den hade bitit min häst först. Kan kanske vara lite skillnad eftersom jag hade hästen installad på gården me.
Men borde inte polisen veta det här? Det går ju att ringa och fråga dom. Har jag gjort innan med saker jag undrat. :P

Hundägaren har alltid ansvar om hunden ställer till något.
Jag förstår inte folk som inte kan ha koll på sina hundar:mad: En hund vaktar inte bättre för att den är olydig, hälsa henne det:devil:

En hund vaktar inte bättre för att den är olydig, hälsa henne det:devil:

:bow::bow:

även om det är på hennes tomt, har hon alltid strikt hundägaransvar. jag är dessutom tveksam till att ni skulle bli ersättningsskyldiga för eventuella skador om era hästar skulle sparka hunden, eftersom hon har den lös. men det är bara mina egna spekulationer :)

Jo men hur funkar det om man är på någon annans tomt?? Tänkte mer att man ger sig in på andras tomter på eget bevåg? Kanske inte fullt ut men ändå.. Eller jag vet inte. Intressant fråga iallafall.
Men det känns ju som att skulle något hända och någon skadas så borde ju ägaren till hunden vara den ansvarige.

så vitt jag vet (men det är långt ifrån säkert att det är rätt) är det alltid alltid alltid ägarens ansvar, oavsett om någon i princip gör inbrott och blir biten!
om en väktare med hund stöter på en inbrottstjuv på ett bevakat företag, personen går på väktare och hunden biter, är väktaren skyldig att betala skadestånd tills det är bevisat att hunden bet i "rätt" syfte - då ska pengarna i så fall återbetalas. min sambo är väktare, jag har för mig att det var på det här viset i alla fall. sen är det ju långt ifrån alla inbrottstjuvar som kommer med skadeståndsanspråk så ofta blir det ju inget ändå.

Tack för svaren även om jag inte blev så jättemycket klokare. Just nu är jag inte så sugen på att rida förbi där igen men det är förmodligen ända sättet att ta sig upp i skogen där våra ridvägar finns och jag ska bara rida ut på min medishäst så förmodligen måste jag rida förbi ändå.

Hundägaren har alltid strikt hundägaransvar. Det innebär att allt hunden gör som skadar någon annan är ägaren skyldig till. Om någon bryter sig in hos mej och min hund biter denne så blir jag ersättningsskyldig.
Om du eller din häst skulle skadas av hennes hund så är hon alltså ersättningsskyldig.

Min häst blev allvarligt biten av en hund, på hundägarens mark. Hundägaren hölls ansvarig (och tog också på sig ansvaret och samarbetade) och deras egen försäkring täckte.

Antar att det skulle vara samma sak om hunden skrämmer en häst så att ryttaren blir skadad. Hundägaren ansvarar för hunden gärningar helt enkelt.

+ TinyWiny

Bra då har jag lite mer kött på benen om det skulle hända något eller om jag skulle råka hamna i en diskussion med henne igen.

Det kan vara bra att veta att det är hundägarens hemförsäkringen som går in om ens hund orsakar en olycka eller skada.

delvis kl

En tanke som slog mig. Om vägen ts rider på är "privat väg" så kan väl ägaren hindra denne från att rida där? Eller hur fungerar det?

Om så är fallet skulle jag hålla mig väl med ägaren.. Så det inte slutar med att man inte får rida där alls.

Hmm... Funderar på att det faktiskt kan hända ännu värre saker än att det bara är vems försäkring det gäller. Händer en allvarlig olycka så blir ju polisen indragen.

Sen tycker jag ju inte att man ska tåla vad som helst heller bara för att man måste håla sig väl med någon. Speciellt inte när det kan hända riktigt allvarliga olyckor...

Nej absolut inte, men samtidigt tror jag att man nog ska välja sina ord så att man samtidigt inte förstör för sig - får inte ts rida där mer så är visserligen problemet löst för hennes del men det var ju inte just den lösningen hon var ute efter.

Jo det är klart. Det finns ju rätt sätt och fel sätt att lösa situationer på.
Det här är ju en lite krångligt situation helt klart. Det är inte lätt. Vet faktiskt inte själv hur jag skulle göra i den situationen mer än att verkligen säga till ägaren ordentligt att det är hon som är ansvarig. På ett väldigt snällt och trevligt sätt då så klart så man inte stöter sig för mycket.

Jag hade gjort samma sak, och blir det inget vettigt av det hade jag nog inte ridit där mer. Av den enkla anledningen att det kan förstöra för många fler än en själv om en markägare hamnar i bråk med "hästfolk". Man dras lätt över en kam har jag märkt.
Finns en urgullig gammal gubbe vid vårt stall men vi får absolut inte rida över hans gård för att komma till hans skog där det finns fina vägar. Anledning: Han vill inte ha hästfolk där då han hamnat i bråk med "sådana" tidigare och det har inte vart trevligt. Synd, för gubben är väldigt snäll och hjälpsam i övrigt - han vill bara inte ha hästmänniskor "hos sig". Han kommer gärna bort till oss och hjälper till med diverse saker så det är ju inte så att han är allmänt omöjlig :)

Mynta - Men borde han inte då kunna ge bara er tillåtelse att rida där? Det är ju fullt möjligt att man faktiskt får välja exakt vem eller vilka som får vara på ens mark.

Jag hoppas inte att någon kommer till skada för att hunden är lös. Men springer den utanför gården eller håller den sig där?

När jag har ridit där har den hållt sig på tomten men när den var liten så har den tydligen sprungit ut på vägen efter hästarna.

Mynta: Jo hon kan ju hindra oss så därför vill jag helst inte bråka för mycket eftersom vi är beroende av den vägen. Men förhoppningsvis så har hon fått sig en liten tankeställare nu och kanske börjar kontrollera hunden bättre och då kan ju problemet vara löst. Jag hoppas på det iaf. Hursomhelst så kommer jag inte att bråka mer med henne utan att ha pratat med stallägaren. Jag är ju bara medis i detta stallet och är där bara 1 gång i veckan så det stör mig inte lika mycket som andra i stallet förmodligen.

delvis kl

En tanke som slog mig. Om vägen ts rider på är "privat väg" så kan väl ägaren hindra denne från att rida där? Eller hur fungerar det?

Om så är fallet skulle jag hålla mig väl med ägaren.. Så det inte slutar med att man inte får rida där alls.

Mynta - Men borde han inte då kunna ge bara er tillåtelse att rida där? Det är ju fullt möjligt att man faktiskt får välja exakt vem eller vilka som får vara på ens mark.
Fetmark: Det känns lite skrämmande att du tror så, känner du inte till allemansrätten? :crazy:

Allemansrätten gäller även ryttare som rider enskilt (alltså inte organiserad turridning och ridskolegrupper). Vägar som är skyltade "Privat väg" går under allemansrätten så man får rida där om inte vägen/marken tar skada. Markägaren har rätt att få ekonomisk ersättning för ev skador på vägar. (Om jag inte minns fel).
Tomtmark går inte under allemansrätten.

Här finns en broschyr om allemansrätten och hästar
http://www2.ridsport.se/files/{4DA3BB3F-D17D-4320-BDC7-3BC7FF1B1C3E}.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 855
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30