Vad händer...

Sv: Vad händer...

Visst får man rida på andras mark enligt allemansrätten MEN man får inte skada mark eller växtligheter.
Och skulle det vara stängslat till exempel så har man inte rätt att gå in hur som helst. Och man får inte störa djur på marken. Vilket indirekt skulle kunna gälla här eftersom hon skulle kunna säga att hästarna stör hunden. Inte direkt troligt egentligen men hade jag haft någon som hade ridit genom min gård eller på min väg som ligger i direkt anslutning till min gård och jag inte hade velat det, så hade jag kunnat säga att dom stör min hund som får springa lös på min gård.
Nu blev det lite krångligt men jag hoppas ni fattar.

Sen sökte jag på allemansrätten precis och där står klart och tydligt att man inte alls har rätt att rida överallt.

https://www.naturvardsverket.se:4545/sv/Friluftsliv/Allemansratten-/Vad-galler/Ridning/

Här står klart och tydligt att man inte får rida över tomter om det stör.
Och man får inte rida någonstans där det gör någon sorts skada.
Så frågan i det här fallet är om vägen tillhör tomten, vilket den skulle kunna göra. Efter vad jag har förstått nu så springer inte hunden utanför gården men den springer till hästarna. Räknas det då som att vägen går genom gården?? Eller hör ihop med gården??

Man kan både köra genom gårdsplanen men den vägen vi rider på går utanför byggnaderna, runt gården liksom. Vi har som sagt tillåtelse av markägaren att rida på vägen där så just det är inget problem. Det är just bara det att det är otrevligt att hunden jagar hästarna när man rider där även om den håller sig på tomten. Vägen vi rider på går ju även den på tomten.

Alltså, egentligen borde du kanske ringa och fråga polisen om vad som gäller.
Det här är ju ett lite krångligt fall.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 856
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 913
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30