Sv: Vad händer nu då??
Har inget råd att ge, bara uppmuntran! Jag blir såååå förbannad när det går ut över ungarna!
Har inget råd att ge, bara uppmuntran! Jag blir såååå förbannad när det går ut över ungarna!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att få börja i nya skolan måste BÅDA vårdnadhavarna skriva på, skolan får enligt lag INTE skriva in sonen i skolan om inte mamman också skrivit på papperna. Så då kan inte skolplikten uppfyllas.
Är du helt hundra på detta?
Låter ju som att pappan isf gör en dundertabbe (och ändå är hans sambo lärare, så hon borde ju vara insatt i sådana lagar...)
Innan skolan i en annan kommun tar emot eleven skall skolan
inhämta ett yttrande från elevens hemkommun om inte detta bedöms som onödigt
kontrollera vem, eller vilka, som är barnets vårdnadshavare
och om det finns två vårdnadshavare, klargöra deras inställning till inskrivning i skolan
För att få börja i nya skolan måste BÅDA vårdnadhavarna skriva på, skolan får enligt lag INTE skriva in sonen i skolan om inte mamman också skrivit på papperna. Så då kan inte skolplikten uppfyllas.
När min dotter bytte skola skrev varken jag eller hennes pappa på något papper om det!?
Hur ska kommunen agera vid inskrivning av barn när vårdnadshavarna inte är överens?
Barnets vårdnadshavare har rätt och skyldighet att bestämma
i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Om barnet har två vårdnadshavare ska de enligt 6 kap. 13 § föräldrabalken tillsammans utöva beslutanderätten. Grundläggande bestämmelser om vårdnadshavarens ansvar finns i 6 kap. 2 § andra stycket föräldrabalken.
Det krävs att vårdnadshavarna är överrens i frågor om inskrivning av barn i viss skola eller byte.
en skola är alltid skyldig att kontrollera vem som har vårdnaden om ett barn. Skolan måste således kontrollera uppgifterna i folkbokföringen om vem eller vilka som är vårdnadshavare för barnet och klarlägga vårdnadshavaren resp. vårdnadshavarnas inställning till exempelvis inskrivning i skolan.
Nej jag tror inte att det räknas som egenmäktighet med barn så till vida att mamman och pappan har gemensam vårdnad.