Vad händer när man lagt ett bud (hus)??

bettysmatte

Trådstartare
Jaha, vi har lagt ett bud på ett hus... :) Mejlade in det igår eftermiddag, så rimligtvis såg mäklaren det i morse. Än så länge har jag inte hört vare sig "ja"/"nej"/"tack för ditt bud"/eller dylikt. Hur brukar gången vara? Vi har lagt vårt bud något lite lägre än utgångspriset, men absolut inte ett skambud på något sätt. Mig veterligen finns det inga andra spekulanter. Hur brukar buden bemötas, och hur brukar "proceduren" gå till? Brukar det ta lång tid innan man hör något?

Jag tror inte att det finns något "brukar". Det beror nog helt på hur situationen ser ut. Men oftast har ju mäklaren något system för att hålla alla potentiella köpare uppdaterade om budgivningen.

När vi köpte vårt hus fick vi inte heller någon direkt reaktion på budet. Vi ringde mäklaren och satte oss sen ner och förhandlade med säljarna.

Om det är den där danska mäklaren så tänk på att de har en "röd dag" idag. :) Annars tror jag nog att det vanligaste är att mäklarna reagerar rätt snabbt på bud...

Budet mottogs igår. Fick mejl "tack för budet" som nu har skickats vidare till säljaren igår på förmiddagen. Och nu då? Hur länge "brukar" folk tänka innan de svarar på budet? Priset har sänkts i ett par omgångar och nu lade vi oss 7-8% under det senaste priset. Det kan väl ändå inte betraktas som ett skambud, eller? Jag förväntar mig att de kanske ska komma tillbaks med ett motbud - men när??

/bettysmatte - otålig... ;)

Budet mottogs igår. Fick mejl "tack för budet" som nu har skickats vidare till säljaren igår på förmiddagen. Och nu då? Hur länge "brukar" folk tänka innan de svarar på budet? Priset har sänkts i ett par omgångar och nu lade vi oss 7-8% under det senaste priset. Det kan väl ändå inte betraktas som ett skambud, eller? Jag förväntar mig att de kanske ska komma tillbaks med ett motbud - men när??

/bettysmatte - otålig... ;)
Är väldigt olika. Jag har varit med om 5 minuter eller en vecka

Om mäklaren jobbar och ni är det enda budet så lär han nog vidarebefodra ditt bud till säljaren som får överväga om de vill acceptera budet. Det kan ju vara så att säljaren vill avvakta och se om det kommer in flera bud. I sverige är mäklaren skyldig att redovisa alla bud till säljaren. Säljaren får sen välja vilket bud den vill acceptera. Om du undrar så fråga mäklaren. om ni nu lagt bud under utgångspriset så kanske ni kan försöka ge sken av att ni tittar på andra hus oxå och att säljaren kanske inte bör vänta för länge med att bestämma sig ;)

De kom tillbaks med ett pris och vi har accepterat :) ! Nu ska de börja på köpekontraktet och vill bland annat ha uppgifter om vårt lån, bank och kontaktperson. Vi har ett lånelöfte, men håller på att diskutera med andra banker. Är det vanligt att mäklaren kräver uppgifter om hur man ska finansiera köpet? Ska det stå med i köpekontraktet?

Det här är en mindre gård (torp ;) ) och jag har förstått att förvärvstillstånd krävs. Är det mäklaren som fixar sådant?

De kom tillbaks med ett pris och vi har accepterat :) ! Nu ska de börja på köpekontraktet och vill bland annat ha uppgifter om vårt lån, bank och kontaktperson. Vi har ett lånelöfte, men håller på att diskutera med andra banker. Är det vanligt att mäklaren kräver uppgifter om hur man ska finansiera köpet? Ska det stå med i köpekontraktet?

Det här är en mindre gård (torp ;) ) och jag har förstått att förvärvstillstånd krävs. Är det mäklaren som fixar sådant?
De vill ha kontaktuppgifterna till banken för att de ringer upp er kontaktperson för pengaöverföringen, lösen av lån osv, på tillträdesdagen. Vad vill de ha för information om själva lånet?

Grattis till köpet!!

Det är ni som ansöker om förvärvstillstånd. Inom tre månader efter att ni köpt ska det ansökas om. Men är du säker på att det behövs? Ring länsstyrelsen och fråga, för oftast är det bara juridiska personer som behöver ansöka. Vanligt folk behöver oftast inte, om det inte handlar om någon släktgård som är undanstoppad arvsrätt mm, men det brukar inte handla om torp utan om större gods.

Grattis till köpet!!

Det är ni som ansöker om förvärvstillstånd. Inom tre månader efter att ni köpt ska det ansökas om. Men är du säker på att det behövs? Ring länsstyrelsen och fråga, för oftast är det bara juridiska personer som behöver ansöka. Vanligt folk behöver oftast inte, om det inte handlar om någon släktgård som är undanstoppad arvsrätt mm, men det brukar inte handla om torp utan om större gods.

Tycker att det verkar som om det behövs?

http://www.lansstyrelsen.se/kronobe...k/jordbruksfastigheter/Pages/jordforvarv.aspx

Torpet vi ska köpa ligger inom ett av de listade områdena. Kan man få avslag, och vad händer då?

Nä, jag tror inte att någon får avslag. Ska ni flytta dit eller ska ni ha det som sommarstuga? Säg att ni ska flytta dit oavsett så kommer det ju att beviljas. Poängen med det är ju att skapa en levande landsbygd.
Vi ska bo där. Nuvarande ägare har haft det som fritidshus dock.

Försökte hitta det på mäklarens hemsida, men hittade inte det. Du får gärna pma om vilken kommun/ort det är, såg att de hade en del objekt på min ort :) (om du vill förstås!)

Kontakt hos banken där ni ska låna är troligen för att mäklaren vill kunna kontrollera att ni kommer få låna. Det ingår i dennes arbete att säkerställa att ni har tillgång till pengarna på tillträdesdagen.

Kan uppdatera med att allt nu är klart :) . Vi har skrivit på köpekontraktet, betalat handpenning, sökt och fått förvärvstillstånd, osv. Men den här affären fortsätter att vara, i mina ögon, lite...ovanlig.... Säljaren visade huset, alla dokument har mejlats/postats mellan mig och mäklaren, och nu visar det sig att vi ska göra ett "distanstillträde" på banken. Det vill säga vare sig säljaren eller mäklaren ska vara med. Mäklaren har jag alltså aldrig träffat irl under hela affären. Så på tillträdesdagen oå fredag är det bara vi och banken. Är det någon som varit med om den här situationen förut???

Försökte hitta det på mäklarens hemsida, men hittade inte det. Du får gärna pma om vilken kommun/ort det är, såg att de hade en del objekt på min ort :) (om du vill förstås!)
Sorry... Har helt glömt! Nu är ju huset borta från hemnet, men ska se om jag kan pma objektsbeskrivningen :) .

Grattis till köpet!!

Här handlade det inte om att man fick köpa och SEDAN söka, utan jag var tvungen att söka tillståndet som villkor för köpet.

Liknande trådar

Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama