Vad händer när man lagt ett bud (hus)??

Kan uppdatera med att allt nu är klart :) . Vi har skrivit på köpekontraktet, betalat handpenning, sökt och fått förvärvstillstånd, osv. Men den här affären fortsätter att vara, i mina ögon, lite...ovanlig.... Säljaren visade huset, alla dokument har mejlats/postats mellan mig och mäklaren, och nu visar det sig att vi ska göra ett "distanstillträde" på banken. Det vill säga vare sig säljaren eller mäklaren ska vara med. Mäklaren har jag alltså aldrig träffat irl under hela affären. Så på tillträdesdagen oå fredag är det bara vi och banken. Är det någon som varit med om den här situationen förut???

Är det Hemverket som säljaren har anlitat som mäklare?

...och nu visar det sig att vi ska göra ett "distanstillträde" på banken. Det vill säga vare sig säljaren eller mäklaren ska vara med. Mäklaren har jag alltså aldrig träffat irl under hela affären. Så på tillträdesdagen oå fredag är det bara vi och banken. Är det någon som varit med om den här situationen förut???
Det låter väl rimligt att mäklaren sköter det hela via distans, om denne finns i Köpenhamn medan huset ligger i Småland.

Köpte hus nyss av en lokal mäklare. Inte heller denne var med vid nyckelbytesdags, utan var ersatt med ett skrivbiträde från mäklarfirman.

Det låter väl rimligt att mäklaren sköter det hela via distans, om denne finns i Köpenhamn medan huset ligger i Småland.

Köpte hus nyss av en lokal mäklare. Inte heller denne var med vid nyckelbytesdags, utan var ersatt med ett skrivbiträde från mäklarfirman.
Rimligt är det kanske, men det känns ovanligt att lägga allt ansvar på banken? Säljaren kommer inte heller hit. Just nu har jag mejlat för att förvissa mig om att även nycklarna kommer att skickas!

Liknande trådar

Hemmet Sambons hus ligger ute för försäljning. Innan det hamnade hos mäklaren så fanns det 3 privata spekulanter som prutade en hel del, sista...
Svar
18
· Visningar
4 892
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama