Vad händer med våra kroppar när vi rider?

Koriander

Trådstartare
Många av oss rider väldigt mycket och tränar seriöst på hög nivå och alla vi som har stall hemma vet hur mycket jobb det är att sköta ett stall. Vi beundrar våra välridna hästar vilka ser ut som riktiga atleter med svällande muskler och vi räknar noga ut deras foderstater mm.
MEN! Vi själva då? Nåt måste väl ske med våra kroppar också? Har vi svällande muskler likt en atlet? Det kan ju inte passera obemärkt att vi ryttare faktiskt tränar flera gånger i veckan!
Vad har ni märkt för positiva (eller negativa) effekter av ridning och hästeri i allmänhet?
Själv har jag blivit av med min hängrumpa och fått riktigt starka och muskliga ben :)

Sv: Vad händer med våra kroppar när vi rider?

Jag märker ingenting...

Har egen gård med allt vad det innebär, och tre hästar. Rider oftast bara en om dagen dock.

Det enda jag har är ridbyxlår :D Negativt alltså...

Mer negativt är att min tennisarmbåge(inflammation i senfäste i armbågen) inte direkt blir bättre av ridning eller kringarbetet...

Men jag skulle aldrig vilja byta ut det ändå. Jag får väl börja springa med hästarna istället för att rida :angel:

Jag har alltid varit seg-stark, mycket starkare än andra tjejer utan att det egentligen syns, det tackar jag stalljobbet för. :D Starka benmuskler, snygg rumpa (;)) och lätt att känna takten i dans har jag nog ridningen att tacka för!

Positivt
Styrkan, mest i rygg och ben
Kroppskontroll, att kunna arbeta koncentrerat med kroppen, slappna av här, spänna där
Psykiskt, jag har fått öva både min självkänsla och mitt tålamod i samarbetet med hästarna

Negativt
Jag är kort i musklerna i benen, kan inte nå mina tår om jag böjer mig fram. Har stretchat för dåligt genom åren.
En del värk på ställen som fått sig hårda smällar, bäckenet bla

När jag var kring 18 tränade jag rätt seriös styrketräning, efter rätt många år med bara stall och hästar som träning. Det jag märkte då var att jag hade ett starkt bålparti och var väldigt grundstark och det tackar jag stallet för. Jag har väldigt lätt att lägga på muskelmassa och märker stor skillnad när jag rider ofta. Har slutat styrketräna sen jag fick barn och håller nu igång med ridningen. Vissa muskelgrupper skulle jag nog behöva träna på något annat sätt och antagligen kondisen med men i stort känns kroppen stark och pigg.

Men jag skulle aldrig vilja byta ut det ändå. Jag får väl börja springa med hästarna istället för att rida :angel:

Det gör jag minst en gång per vecka! Hinner inte både träna och rida så då slår jag ihop det.

När jag red sju hästar om dagen så blev jag smal och fick riktigt platt mage med magrutor. :D Det var tider det!

Samma här. Hade 8 hästar att rida per dag och skötte även stall och fodringar. Då var jag snyggt smal/vältränad med magrutor ;) Nu är den snygga kroppen borta och jag börjar bli lite väl rund! Får börja rida mer!

Negativt är att jag stretchat för dåligt och har väldigt korta och stela muskler.

kl

Jag har helt klart märkt många positiva saker pga ridningen, tex så har jag en bra grundfysik och stark rygg. Benmusklerna är det heller inget fel på och tar till och med sambon i benpress (han är 180 cm mot mina 156 cm ;))

Negatvit är det som fler skriver, mina benmuskler är alldeles för korta och det beror nog en hel del på dålig stretching.

Nu är jag gravid och slutade rida för ca två veckor sedan pga sammandragningar, och herregud vad snabbt det går att tappa. Känner redan att ryggen är mycket svagare och pulsen går upp snabbt vid hundpromenaderna ;)

Föresten, har en fråga som kanske passar in i den här tråden. Ni som ridit långt in i graviditeten, vilka fördelar/nackdelar har ni märkt av vid tex förlossningen? Kanske borde gör en egen tråd om detta, men testar här först ;)

Jag har inga korta stela muskler, aldrig haft, men å andra sidan så har jag dansat balett så det kanske sitter kvar en del därifrån?

Jag red till ca 4 veckor innan förlossning. Blev dock mest skritt de sista 2 veckorna. magen var liksom lite i vägen! hade en jätte lätt förlossning. Vart klart på ca 4 timmar med enbart lustgas. Men om ridningen påverkade det vet jag inte, men att hålla igång muskler och kondis lite hjälpte troligen.!

När jag efter en läkarmiss hamnade hos sjukgymnast istället för på röntgen (av ryggen som jag hade en fraktur i) så blev sjukgymnasten helt ställd och hämtade sina kollegor. Alla stod med hakan hängande i knävecken och sa att de aldrig sett en så perfekt musklad kropp. De undrade också vad skulle göra där för det fanns inget de kunde rätta till.

Jag hoppas också på att det kan göra något gott att man har hållt igång kroppen. Känns som om det borde vara lite lättare att orka iaf! :laugh:

Har en bra gundstyrka, vilket jag tackar alla stallsysslorna för jag pysslat med genom åren. Började hjälpa till i stallet med både hästar, kor och får när jag var 5 år. Var mycket släpande av vattenslangar, lassande av hö och halm, mockningar osv. Var riktigt vältränad med magrutor redan i unga år. Numera är jag inte lika vältränad, men sviterna efter en aktiv uppväxt sitter fortfarande i. Har en bra grundkondition, som sagt en bra grund-styrka i kroppen. Har lätt för att bygga upp musklerna.

Dock har jag alltid varit dålig på att stretcha, så når inte mina tår, är också ojämnt vig i mina ben, det vänstra är mycket mer flexibelt i höftleden än det högra.

Skulle nog må bra av att få en omgång av en kotknackare eller nått som kan trycka till och dra ut här och var. Är grymt stel i nacken, får ofta ont i axlar och rygg samt är allmänt spänd i kroppen.

Stark rygg som jag inte har ont i!!!!
Hade uppehåll på ridningen i nästan 3 år och har den sista av det året haft väldigt ont i korsryggen, jobbigt att stå längre stunder utan att det låst sig osv, men köpte häst igen och vips så är jag kanonbra i ryggen igen!! :laugh:

När jag red flera hästar om dagen fick jag bättre kondition. Nu har jag bara 1 och tränar på gymmet 3 dagar i veckan istället, nästan bara bodypump. Har problem med ryggen pga ridning, men den är bättre pga träning på gymmet :D

Skulle också vilja springa med hästen, har perfekta grusvägar för det men hur sjutton gör ni? Har testat några gånger och så fort jag börjar springa så sätter hästen igång i ett riktigt snabbt tempo. Ser mer eller mindre ut som att han släpar runt mig..

KL
Att ha häst har gett mig bra grundkondition och sega muskler. Sedan jag skaffade häst nu igen har jag inte haft de klassiska ryggproblemen som man annars lätt får av stillasittande arbete.

De positiva effekter som jag märker av är bl.a. snygg rumpa, stark mage och bra kondition. Mina ben är också starka. Jag har iofs "alltid" sprungit samt styrketränat på sidan av ridningen ett antal gånger/vecka.

Negativt? Som några andra sagt så är mina muskler överlag korta; något jag uppmärksammat och börjat stretcha bättre. Märks skillnad!

När jag jobbade med hästar på heltid så fick jag emellanåt ont i ryggen också av stallarbetet, inte ridningen. Nu när jag bara har en egen häst och mer "normal" mängd slit så känns den dock jättebra. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka