Vad händer med våra kroppar när vi rider?

Sv: Vad händer med våra kroppar när vi rider?

Nog märks det av att jag håller på med ridning flera ggr i veckan (har två hästar :) ) . Grunden lades nog när jag var ung och simtävlade, spelade fotboll, handboll och basket samt red regelbundet. Undrar hur dagarna räckte till egentligen :o ...nu har jag bara ridningen kvar och min naprapat samt läkare har förbjudit mig att sluta rida :D .

Har farit fram rätt hårt med kroppen och skador har dykt upp men värst var bilolyckan som kvaddade ryggen och jag riskerade att bli rullstolsbunden men intresset och moralen att åka och ta hand om hästen gjorde att jag på nåt sätt tvingade mig att komma tillbaka. Naprapaten sa rakt ut att han aldrig trott att det skulle gå...idag är jag 100% återställd (ryggskadan finns där men musklerna håller den på plats). Jag har ett fysiskt och psykiskt påfrestande arbete och räknas som en av de starkare kvinnorna på jobbet. Jag är segstark, reaktionssnabb och stadig på fötterna. Ridning är ju balansträning om nåt ;) .

*KL*

Fick en kommentar av en kompis att jag hade Madonna-armar :D
Har inte sett det själv, men det stämmer nog.
Hade linne på mig och hon såg ut såhär :eek: fast på ett positivt sätt. Hon hade själv försökt få sådana där armar på gymmet, utan att lyckas.
Bara o komma o hjälpa till i stallet.. Gratis ;)

Föresten, har en fråga som kanske passar in i den här tråden. Ni som ridit långt in i graviditeten, vilka fördelar/nackdelar har ni märkt av vid tex förlossningen? Kanske borde gör en egen tråd om detta, men testar här först ;)

Inga fördelar och inga nackdelar. red till v 20 med första och v 30 med andra.
Inte vad jag vet iaf!

Kl
Flera som skrivit att de har korta muskler, är det verkligen pga ridningen? Jag har ridit sen jag var 6-7 men har inte märkt några korta muskler. Kan gå ner både i spagat och split och stå med raka ben och nudda golvet med huvudet haha :p aja kanske är överrörlig och vig som kompisarna hävdar ;)

Just nu är jag väldigt otränad tycker jag. Jag har varit borta lite halvt från ridningen pga skada i vristen i flera månader. Har ridit betydligt mindre.
Annars är jag väldigt vältränad pga ridningen och lite annat stalljobb som kommer till av två egna hästar och att rida en del andras.
Jag har en whiplash-skada(av ridning;)). Så jag måste gå i behandling för det. När min ordinarie är på semester har jag varit hos andra. De tycker jag har fysik som en elitidrottare.
Tom idag fick jag höra att jag var vältränad och rörlig. Jag känner mig som en jäst bulldeg ungefär.;)

Man får inte korta muskler som dressyrryttare om man sitter rätt och inte spänner fel muskler(kniper). Är man sån som kommer ner bra i sadeln och släpper igenom hästens rörelser bra i höfterna kan man inte vara riktigt stel. Då kommer du inte ner och du kan inte släppa genom tillräckligt bra.
Dock kan man få lite spända magmuskler om man rider mycket.

Men som med alla som tränar så ska man ju stretcha. Det tror jag de flesta hobbyryttare slarvar med. Därav är väldigt många ryttare lite korta i höftböjare, innersida lår, baksida lår och rumpmuskulaturen. Många är ju lite för svaga i bålen och sitter då och kniper med dessa muskler i sadeln. Sen stretchar man inte.

Positivt för ridningen kan jag bara svara för dressyren. jag kan för lite om hoppning. Men i dressyren får man träna bålstyrkan, koordinationen och balansen framför allt. Det är suveränt för hållningen.
Dessutom så mår många med låsningsproblematik bra av att rida. Just i skritten är det någon liten rörelse som anses skaka loss lite.
Jag upplever att och sitta ned i trav är bra för min låsningsproblematik. Ju mer jag sitter så desto mindre låsningar får jag. Ju större gång hästen har, ju bättre.

Däremot måste jag komplettera med annan träning för att orka rida optimalt. Och det borde de flesta andra göra med.;)

Starka ben, rumpa och stark bål är ett plus. En bra hållning är också positivt. Det som är sämre är överkroppen/armar och axlar. Jag försöker ta mig tid till att träna med hantlar hemma för att öka styrkan där. Det känns som om kroppen inte är i harmoni. Stark från midjan och ner, men betydligt klenare upptill liksom. Jag har också stretchat för dåligt genom åren, men har nu fått övningar av sjukgymnasten för att komma tillrätta med detta. Ont i handled till och från, irriterade fästen i armbågarna (förstadie till tennisarmbåge) och ont i ett knä dras jag med. Vet inte om det kommer av hästeriet eller inte. Det kan ju vara åldern också. När jag var hos sjukgymnsten förra veckan sa hon att mitt stora problem nog är att jag inte vill acceptera att jag inte är 17 år längre. Oj, vad hon träffade mit i prick. Jag vill inte att min kropp ska förfalla. Jag vill orka det jag alltid orkat (envis som en åsna) På hennes fråga om hur jag tränar berättade jag vad jag gör som har med hästarna och egna stallet att göra. Det är ju ingen träning som att gå till gymet. Hennes kommentar var att "det är just vad jag kallar riktigt funktionell träning" Hon tyckte att stallarbete och ridning var jättebra och att jag skulle skaffa ett par tyngre hantlar samt stretcha mera, framförallt själva ridmuskulaturen. Den från rumpan som fäster på knäts yttersida.

Har haft ett uppehåll i hästägande, och nu när jag åter igen äger (sköter de sysslor som behövs göras i stallet) så upplever jag min kropp som mera smidig. Att nästan varje dag röra mig, bära saker, flytta stenar som irriterar mig i hagen, mockar, vattenhinkar som ska ställa sin i boxen, ja ni vet ju själva vad vi hästägare gör, så har min kropp blivit mjukare. Jag korkar liksom inte igen som jag gjorde förut när jag fuskade lite med träningen.

Possitiva:Mer muskler,snygg rumpa,starkare ben och handleder,plattmage.Det har jag i för sig alltid haft men tack vare ridning så håller den sig i många år nu :) Å så ha rjag bättre balans,kontroll på kroppen,bättre självförtroende.

Neggativa: Ont i ryggen jämt(jag har problem med ryggen som skulle ta för långt tid å skriva här nästan allt man kan ha.Så när jag jobbar i stallet så blir det ännu värre men jag älskar det!) ,svagare knän och kortare muskler som typ alla har nämnt,lite slitna händer.

Men ridning är det bästa som finns kommer alltid att älska dessa stora djur <3

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 363
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka