Sv: Vad händer med min gamling?
Nyss hemkommen och jätteförvirrad....
Vovven lever ska jag säga till att börja med.
Vi kom in,jag bröt ihop innan och grät som ett litet barn ute på parkeringen. Väl inne så fick vi komma in nästan direkt på ett rum,vovven undersöktes och klämdes på överallt. Han brukar vara jätteorolig när dom har han uppe på undersökningsbordet,så jag hade bett om att ge han lite lugnande för jag trodde som sagt inte att han skulle komma ut därifrån levandes igen,men veterinären ville inte ge det då det påverkar hjärtat mycket.
Vovve skötte sig utmärkt,stressad och uppspärrade ögon,men han stog kvar. Blodprov togs,sen vart vi inskickade på UL. Hon kollade med aparaten och gick igenom organ fr organ,sen kom hon till levern och jag vart alldeles kallsvettig,hon kollade och kollade MEN KUNDE INTE HITTA NÅGOT!
Hon var verkligen supernoga,och kollade en evighet,men det fanns inget. Det enda som var lite avvikande var att mjälten var lite större än vad den borde vara,men det var inget farligt.
Veterinären kliar sig lika mycket i huvudet som vi,men beslutar sig för att ta nya röntgenbilder för att se om hon kan se där vad dom på andra kliniken sett. Nya bilder tas,men dom ser normala ut,förutom att hjärtat är lite förstorat,men det kollades ju också på UL,och det var oförändrat mot för tre-fyra år sen när det upptäcktes,och hon som gjorde UL sa att det var så pass lite så det kunde knappast vara orsaken till hostan. Vätska i lungorna fanns inte,utan dom lät torra och fina,vilket förklarade varför han knappt hostat i dag. I förrgår natt hostade han som en tok,och hela dagen i går,i natt ingenting,och nån liten host i morse.
Så,varken på UL eller röntgen hittas något konstigt. Dom ber om att få plåtarna från första kliniken vi var till skickade till sig,men det skulle dröja ett tag.
Sen får vi svar från labb. Alla värden såg bra ut,sänkan och allt var bra,FÖRUTOM blodlevervärdet som var förhöjt,men bara lite. Ska vara typ max 1,5,låg på 2,1 har jag för mig. Inge mycke alltså,men endå förhöjt. Då blir ju alla fundersamm igen då veterinär 1 sett något konstigt vid levern,men veterinär 2 ser inget vid levern,men blodprovet visar att något inte stämmer fullt ut med levern...
In på UL igen,med en till veterinär med,dom kollar och kollar,men det finns inget alls. Dom diskuterar hur vi ska göra,men beslutar sig för att vi får åka hem och komma tillbaka om två veckor för att ta nya prover,ev nytt UL igen för att se.
Dom skulle även få plåtarna från veterinär 1 för att dom skulle se vad han hade sett och sen ringa mig,men hela eftermiddagen gick, och sen när jag gav upp att dom skulle ringa och gick in och duschade så hade dom naturligvis ringt!
En gång bara och inte lämnat meddelande,så antar att det inte var något akut,plus att som veterinären sa att ett UL är ju så himla mycket säkrare än en röntgenbild,och där fanns ju inget,samt om man röntgar liggandes så kan organen hamna på varandra på bilden och det kan se lite konstigt ut.
Så dom fick pussla ihop lite,och konstaterade att antagligen är det en lätt sväng av kennelhosta,levern kan ge sämmre värden om man har en liten infektion i kroppen,även kan mjälten bli lite förstorad,därför ska vi ta om värderna igen om 2 veckor,fram tills dess så ska han vila och inte träffa andra hundar.
Så jag är förvirrad,men så klart jätteglad,men nu hoppas vi att värderna ser bättre ut om två veckor,och att hostan försvinner. Sen ska jag ringa dom i morgon och höra vad dom ville när dom ringde. Ska bli intressant att höra vad dom kan utläsa av bilderna eftersom veterinär ett sett en stor knöl vid levern i förrgår,idag fanns det ingenting...
Skulle vara tryggt att få svar på vad det är dom har sett fel..