Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

Mirraya

Trådstartare
Funderade jag på häromdagen... Hur många vet vad som händer med deras hästar/djur ifall de skulle dö?
Jag har en sambo, men vi är ju inte gifta... vet inte om han ärver? Eller blir det min mor/far som "blir med häst"?
Tror jag ska sätta mig och skriva ett litet testamente "in case of"...
Min sambo har ju häst så klara av det skulle han, men jag tror inte han och mitt sto skulle passa varandra så bra... Tror min mamma skulle passa bättre. Det värsta skulle ju vara om hon "auktionerades ut" bara :eek:

Sv: Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

Har sambo men skulle skriva att mina föräldrar skulle bestämma vad de skulle göra med hästarna, vilket skulle vara att sälja dem, skulle även skriva pris som är lämpligt för hästarna så de får ngn slags riktlinje.de är inte helt blåsta när det gäller hästar då jag haft mina hästar hos dem så de vet hur man tar hand om dem, annars skulle jag såklart skriva att de skulle till ngn annan med kunskap.

Jag har efter en tråd här på Buke instruerat min make vad han ska göra med mina hästar. Den ena kan han sälja den andra ska tas bort. Tror inte han eller barnen har nån glädje av hästarna så min vilja är att de använder pengarna till att göra något roligt, helst en resa till Grekland (vi har varit där tillsammans hela familjen), har roligt, badar o låter livet gå vidare.

Har försökt ha grundkurs i hästskötsel med honom, något kan ju hända mig utom döden.

jag har ju en travhäst, och jag skule nog vilja att min syster tog över henne och tränade henne vidare. (hon har egna travisar)
Då skulle iallafall en av mina högsta önskningar i livet slå in, att hon fick visa sin kapacitet och springa till minne av sin ägare :D

Eftersom jag håller på med fälttävlan och det hänt många olyckor med dödlig utgång så har jag och min mor pratat mkt om vad skulle hända om olyckan skulle vara framme. Hur jag vill bli begravd (kremerad) och vad som ska hända med hästarna. Mest kom det väl upp när en klasskompis dog plötsligt när jag gick i gymnasiet, då insåg man att det inte är självklart att man överlever sina föräldrar och att man inte är odödlig.

Gamlingen ska skänkas till en vän, har namngett 2 lämpliga. Om dom inte har möjlighet att ta han så ska han stanna hos mamma eller avlivas. Dom två yngre hästarna ska säljas med hjälp av min tränare (som har försäljningsstall och känner hästarna väl).

Tycker det är viktigt att man pratar om sånt här då man aldrig vet när man går vidare. Och att man funderar på vad man vill ska hända med kroppen, vill jag donera mina organ? Vad ska hända mina djur? Hur vill jag bli begravd? m.m. Finns säkert 100 tals som kan tänka sig donera men aldrig sagt det till någon eller fyllt i donationsregistret och då går organ i spillo som kunde räddat en annan människas liv :( (respekterar fullt dom som inte vill donera, men ta ställning!)

mm, jga håller med, jag är en sån. tror inte att jag har pratat med nån om vad min organ ska ta vägen...

fast jag tror faktiskt mer det handlar om 1000 tals :angel:

skulle min häst säljas skulle pengarna doneras, helt klart. Gärna till en djurrättsorganisation, mot vanvård och så.

Eller bröstcancerfonden, den hemska sjukdom som tog min mammas liv.

Rent juridiskt sett så är det mina barn som ärver mina hästar.

Men rent praktiskt så, ponnyn är dotterns så den får ju naturligtvis hon, min egen har jag gett min syster tillåtelse att avliva om jag dör. Det är nog svårt att hitta ett vettigt hem åt honom och jag vill inte att någon ska behöva ha det besväret.

Min systers ponny har jag lovat att ta hand om om hon dör, men det beror mycket på att jag själv har känslomässiga band till honom (det var min första ponny en gång i tiden).

Jag har skrivit ner lite korta medelanden till mina nära och kära, bara förklarat hur mycket jag älskar dem. Där står också hur jag vill ha begravningen etc. Jag har oxå skrivit vad som ska ske med hästarna. Jag vill att en av mina vänner ska se till att hitta nytt hem utefter kriterier jag skrivit ner. Hon har precis samma syn på hästar, så jag vet att hon hittar ett bra hem. Går jag bort så kommer mina närmaste få läsa detta papper, och de vet hur jag vill ha det!

vi hade ett dödsfall i stallet för en tid sedan. tjejen trillade av hästen och dog. han gick 3 månader och bara skrotade, en fd ägare red honom någon gång, men det var minimalt. just nu är han på prov.

men så länge ingen ville ha honom gick han bara i hagen. ingen viste vad som skulle hända, så det är bra att skriva ner

Funderade jag på häromdagen... Hur många vet vad som händer med deras hästar/djur ifall de skulle dö?
Jag har en sambo, men vi är ju inte gifta... vet inte om han ärver? Eller blir det min mor/far som "blir med häst"?
Tror jag ska sätta mig och skriva ett litet testamente "in case of"...
Min sambo har ju häst så klara av det skulle han, men jag tror inte han och mitt sto skulle passa varandra så bra... Tror min mamma skulle passa bättre. Det värsta skulle ju vara om hon "auktionerades ut" bara :eek:

Sambos ärver inte varandra utan testamente, så om du inte har några barn är det dina föräldrar som ärver dig.

Rent juridiskt så kanske han skulle hamna hos min sambo? Eller nja, vi är ju inte gifta iof. Jag står skriven som hästens ägare till 100% dock. Vet ej hur det skulle bli juridiskt men det är ingen tvekan om hur min familj skulle lösa detta mellan sig.

Min häst har jag delat med min syster sen jag fick honom. Hon rider nästan lika mycket som jag, och betalar halva hästens underhåll, så det blir ju naturligtvis hon som får ansvar för honom.

Sen vet jag inte om hon skulle ha tid och pengar att ha honom själv så kanske hade hon fått skaffa en delfodervärd eller liknande eller slutligen ev sälja honom. Men det tror jag kanppast att hon skulle göra faktiskt. Hon skulle ha honom kvar på ett eller annat sätt, med fodervärd eller annat om det krävdes. Hela min familj är stora djurvänner så de skulle hjälpas åt tills de hittade en bra lösning för honom.

Han är i säkra händer. :bow:

Rent juridiskt sett så är det mina barn som ärver mina hästar.

Men rent praktiskt så, ponnyn är dotterns så den får ju naturligtvis hon, min egen har jag gett min syster tillåtelse att avliva om jag dör. Det är nog svårt att hitta ett vettigt hem åt honom och jag vill inte att någon ska behöva ha det besväret.

Min systers ponny har jag lovat att ta hand om om hon dör, men det beror mycket på att jag själv har känslomässiga band till honom (det var min första ponny en gång i tiden).

Det är skitviktigt att skriva upp så´nt här och förvara det på ett säkert ställe. Bäst är att göra ett testamente och få det underskrivet av vittnen. En sambo ärver inte ett jota om det inte finns skriftligt på det. Om inte familjesammanhållningen är supertajt (och man vet att den kommer att fortsätta vara det efter ett dödsfall) är det bäst att skriva något som har laga kraft.

Små, gulliga lappar, dagboksanteckningar och självmordsbrev gäller inte! Vänta inte tills det är för sent.

Tänk på det också ni som separerar/skiljer er; ta reda på era rättigheter. Inte kul om exet säljer ditt djur.

Senast ändrad av en moderator:

En häst kommer att avlivas, de andra kommer att säljas.

Min föräldrar skulle ärva min häst eftersom jag inte är gift och inte har barn. De har fått en lapp med anvisningar om vad de ska göra och vilka de kan kontakta om jag inte kan ta hand om hästen längre pga sjukdom, olycka eller dödsfall.

Jag har sagt till mina föräldrar att min bästa vän får S (+föl som kommer i maj) och göra vad hon tycker är bäst. De andra kan de sälja eller ge till samma vän om hon vill ha dem.

För ett tag sedan frågade en stallkompis (vi rider ihop nästan varje dag) om jag kunde ta över hennes häst om hon skulle dö. Blev ganska ställd! Men hon har såklart rätt i att man borde skriva ett testamente eller iaf se till att man ordnat det på något vis. Mina föräldrar (som jag antar skulle ärva mig per default) bor i ett annat land, så skulle nog vara ganska komplicerat för dem att sälja hästen etc. Hmm, borde ta tag i detta...

Min bästa vän kommer få alla mina hästar, sen avgör hon om och när de ska till Trappalanda:crazy:
Jag å andra sidan ska få hennes hästar om hon dör... hoppas vi inte dör ihop...

kl.

jag och min bästa vännina har skrivit lika. om jag dör går mina pållar till henne och dör hon så ska jag ha hennes. vi har ju pållarna "ihop" sedan många år ändå. har även skrivit in att om inte den som "övertar" kan/vill/har möjlighet så ska pållen/pållarna avlivas. annars skulle mina hästar "förvaltas" av min ex. man eftersom han då kommer att bli ensam vårdnadshavare för våra barn och det ser inte jag som någon lysande ide :crazy:

Jag har inte skrivit nåt testamente, men jag har uttryckt min vilja till mina föräldrar om det skulle hända mig något (usch vad hemskt det låter :crazy:) Mamma ska ta hand om hästarna och sälja till någon som kan ta tillvara på deras kapacitet och att dom får ett bra hem om det är ekonomiskt omöjligt att ha dem kvar. Helst av allt skulle jag vilja att hon har kvar dom och att min tränare tar över dom och tävlar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 537
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar