Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

Sv: Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

*kl*

Var på god väg att skriva testamente när jag var 18 (min pojkvän dog, lång historia) men det blev inte av, mycket pga att jag inte hade några saker som det var direkt nödvändigt att just den och den personen fick osv. Hade inte tänkt på det på länge men nu när jag är hästägare så kanske det vore lämpligt att skriva ett.

Antar att mina föräldrar ärver mig, men helst skulle jag nog vilja att min syster och/eller min mamma fick hästen, de vet hur mycket jag älskar honom och de skulle kunna ha honom själva om de ville. Annars skulle de få lämna ut honom på foder eller sälja, jag vet att de skulle göra det de trodde var bäst för honom, de skulle vara minst lika lämpade som jag att placera om honom om det var nödvändigt.
Det bästa vore om min syster ville ha honom, men nu är hon på god väg att köpa egen så hon kanske inte skulle ha tid och råd.

Tänk på förresten om ni skriver testamenten att det ska vara undertecknat av två vittnen (som ej är förmånstagare av testamentet) och att de ska vara där samtidigt och skriva på, annars gäller det inte juridiskt om någon skulle bestrida det. (lite kommer jag ihåg från skolan iallafall :angel: )

Bra tråd!

Om jag skulle dö så skulle min häst avlivas.

jag har 3 hästar

1 hade jag vetat att dom ska avliva om inte mamma vill ha kvar henne som sällskaps häst (23 år)

1 lämna till ridskola i närheten som har extemt bra häst hållning (3 år)

1 lämna till den blivande halv foder värden och om hon ej vill så avlivas den med. (28 år)

Senast ändrad:

Det är bestämmt sedan länge att min "syster" skulle ta hand om en försäljning på mina hästar om jag förolyckas.
Hon har en egen gård som hon kan stalla upp dem på så länge innan hon hittat den perfekta nya ägaren till dem. Jag skulle inte vilja att tex min sambo eller min mamma (som ingen av dem är "hästmänniskor") behöll dem bara för att de var mina. Bättre att de skulle få komma till någon ny ägare som skulle använda dem, istället för att det skulle stå o skrota i en hage bara. Min "syster" har samma åsikter som mig när det gäller hästhantering och jag vet att hon inte skulle sälja dem till den första som kommer, utan hon skulle hitta det BÄSTA hemmet som går att få... :)
De övriga djuren (i dags läget 2 st katter) tillfaller sambon.

jag är skiträdd för döden, så vågar inte skriva något testamente, då känns det så verkligt, fast jag vet ju att jag lär dö någon gång.

Min ena hund ska avlivasom jag dör före henne, mina två andra hundar får sambon då det är våra gemnsamma alla tre.

Min häst får åka tillbaka till hans förra ägare.

För mig är ett juridiskt korrekt testamente en självklarhet.
Mitt är skrivet av en jurist och förvaras hos Fonus.
Skiter egentligen i allt jag äger inklusive pengar, bara mina djur får det som jag vill om jag trillar av pinn.
Men juristen tyckte jag ändå "när vi höll på" skulle skriva i testamentet om allt utöver djuren också. Så nu står det vem som ska ärva mina prylar om mamma och pappa inte finns längre, och även om de finns kvar så står det i mitt testamente vart mina hästar ska.

Juristen skrev också testamentet på ett sådant sätt att jag om jag säljer min häst och köper en ny slipper ändra i testamentet.
Dessutom står det att kompisen som ska ärva min häst ärver hästen som "egen" oavsett om hon är gift, sambo eller ngt.

Jopp jag har koll. Mina hästar illfaller syrran som också har hästar och bor granne med mig.- Vad hon sen väljr att göra med dem är upp till henne. Troligtvis sparar hon hingsten samt ett av avelsstona och säljer resten. Helt ok med mig.

Jag är rätt säker att MIN häst inte kommer lämna familjens ägor om jag är bort. Även om ingen i familjen är direkt Ridkunning så betyder Beauty grymt mycket för dom.

Tror dom skulle hitta någon duktigt ryttaren som skulle ha henne men hon skulle nog aldrig lämna oss.

Min syster kommer att ta hand om honom tills han dör
det är samma om min syster dör så får jag ta hand om hennes hästar

kom och tänka på den här tråden. så sitter faktiskt nu och skriver ett brev om mina önskemål ifall jag antingen förolyckas, eller av något skäl inte kommer kunna vara på plats ifall det händer min häst någonting.
men usch vad jobbigt det var att skriva ner det, han är ju det viktigaste jag har :crazy:

Funderade jag på häromdagen... Hur många vet vad som händer med deras hästar/djur ifall de skulle dö?
Jag har en sambo, men vi är ju inte gifta... vet inte om han ärver? Eller blir det min mor/far som "blir med häst"?
Tror jag ska sätta mig och skriva ett litet testamente "in case of"...
Min sambo har ju häst så klara av det skulle han, men jag tror inte han och mitt sto skulle passa varandra så bra... Tror min mamma skulle passa bättre. Det värsta skulle ju vara om hon "auktionerades ut" bara :eek:

Ska skriva ett testamente där min häst ska testamenteras/ärvas till min blivande man ifall om att det skulle hända mig något.
Hästen i fråga är 17 år och ska i sina sista levnadsår få leva hos min blivande man.
Har även pratat med min bästa kompis om och ifall det skulle hända mig något så ska hon bistå den hjälp min sambo behöver med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 537
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar