Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

Sv: Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?

Det är skitviktigt att skriva upp så´nt här och förvara det på ett säkert ställe. Bäst är att göra ett testamente och få det underskrivet av vittnen. En sambo ärver inte ett jota om det inte finns skriftligt på det. Om inte familjesammanhållningen är supertajt (och man vet att den kommer att fortsätta vara det efter ett dödsfall) är det bäst att skriva något som har laga kraft.

Små, gulliga lappar, dagboksanteckningar och självmordsbrev gäller inte! Vänta inte tills det är för sent.

Tänk på det också ni som separerar/skiljer er; ta reda på era rättigheter. Inte kul om exet säljer ditt djur.

Känner inte att jag behöver ha något skriftligt ...

Jag har tre barn och är inte gift. Alltså ärver mina barn om jag dör. Därmed går alla hästarna till barnen. Ingen av de tre hästar jag äger har något egentligt värde (det är två ponnier över 20 års ålder och en halv"galen" SWB-valack med gammal skada). Därmed är risken ganska liten att de behöver bråka om dem.

Det är i så fall min syster som borde vilja ha skriftligt, eftersom jag står som ägare på en ponny som faktiskt egentligen är hennes.

Om min sambo vill sälja mina djur om vi separera ... ja det blir värst för honom. Försök sälja en halvgalen häst, två gamla ponnier och två gamla hundar. Blir garanterat mer jobb än vad han får ut.:p

(Fast egentligen håller jag med dig, man ska ha papper på allt.)

Om jag dör så får min mamma och bror behålla hästen, de vet hur han ska hanteras och hur han trivs. Kan de inte ha kvar honom eller han visar att han inte trivs utan börjar tjura (extremt mammig, får stressexem och blir bråkig om jag är borta från stallet mer än två dagar) och inte blir sitt vanliga jag så ska han avlivas, han får inte säljas. Hellre det än att ens riskera att han hamnar fel.

Har inte skrivit något testamente (och kommer inte att göra det heller, inte när jag är såhär ung (18 år)), men jag vill att min yngsta syster ska få min häst om jag dör.

Ägarskapet går över till min bästa kompis. Sen har jag pratat med mina vänner i 'ridtravarsekten', ett litet gäng som alla har ridtravare och bla tränar ihop, att de ska hjälpas åt att hitta ett nytt bra hem åt henne om något skulle hända mig. Det kan ju vara lite knepigt just med ridtravare att hitta ett seriöst hem, men dem litar jag fullt på :love:

Min mamma kommer ta över min häst och den kommande foderhästen lämnas till sin ägare.

Mamma vet att jag vill att Pepsi är kvar inom familjen och hon skulle inte ha hjärta att sälja henne om något hände. Att veta det känns otroligt skönt!

Tja det blir väl mina föräldrar som får ta hand om honom då.

kl

Hunden har jag ordnat det för. Hästen är lite svårare att hitta rätt person för. Därför har jag instruerat min föräldrar (som har stall och egna hästar) att de får ta hand om honom så länge och sedan låna ut/ge bort honom till rätt person när denna dyker upp.

I övrigt har jag ordnat det rätt bra. Jag har ingenting utom organdonation skriftligt (har alltid mitt donationskort i plånboken så att livsviktig tid kan sparas för mottagaren av organen), men jag har gjort upp allt med min famlij så de vet hur jag vill ha det. Tror att det är viktigt att våga prata om döden inom familjen, så man känner att man kan uppfylla den dödes önskningar om olyckan skulle vara framme.

*Kl*

Har klart och tydligt redogjort för mina föräldrar att mina hästar ska avlivas. Dom får under inga omständigheter hamna hos ny ägare eller stanna kvar och bara "skrota".

Mina föräldrar får ta över den största delen i hästen, men skänka några procent i henne till en person jag litar väldigt mycket på, som även kan träna henne vidare.

Om denne inte har möjlighet att ta hästen, och om föräldrarna inte har råd/tid/ork att själva rå om henne, ska hon avlivas. Hon är en speciell enmanshäst som blir aggressiv och farlig i fel händer, och jag tänker inte riskera att utsätta henne för en massa skit.

Alla mina viljor är för övrigt både muntligt berättade och nedskrivna om det skulle hända något.

Jag sa till min Mor att jag vill att hon tar över Bääs om jag sulle vara med om något.. Hon är den enda jag litar på till 100%.. Sen om hon fodrar ut Bääs o har henne hos folk hon litar på så får det vara så..

Men min Mor ska vara den som Äger henne! Och jag skulle nog bli glad om min medryttare tog henne på foder..

Fast gladast blev jag juh om mor själv red o tävlade henne.!

Ja då tar ju maken över hela ansvaret och vad han gör med dem är upp till honom. Jag kan inte tänka mig att han säljer dem, inte så länge barnen är intresserade iaf. Han håller på med dem mycket nu och har ansvar över dem på samma sätt som jag.:D Men med skillnaden att det är jag som rider dem, han är bara ute någon gång väldigt sporadiskt.

Hej

Min hund ska aldrig lämna familjen, det är redan diskuterat och klart.
Kan inte min sambo inte kan ha kvar hunden så går han till pappa/mamma. Han och pappsen är redan bästa kompisar.

När det gäller min bebis i stallet...Min sambo kommer aldrig klara av henne om han inte utvecklas ordentligt i sin ridning och hans intresse ökar i takt med att han lär sig mer.

Jag tror att Corona skulle få det väldigt bra om mina två ridkompisar tog över henne gemensamt. Sara skriven som ägare. I dagsläget har ingen av dom tid att ha häst på heltid så dom är båda medryttare på andras hästar. Två väldigt duktiga och noggranna tjejer som jag litar fullt ut på.

Sista alternativet är att mina föräldrar blir ägare. De rider båda två, vill de inte ha henne ska hon säljas till ett mycket bra hem! :cool:

*kl*

när jag hade häst, är hästlös för tillfället.

då hade jag skrivet papper.. även fått de underskrivet av vittnen så att de var lagligt.

där skrevs in vem som skulle få hästen och allt som hör hästen till.

sen skrev jag även in att hon även skulle få XXXX tusen kronor som finns på konto med nummer*********.

för de är juh som sagt inte gratis att ha häst.. detta "testamente" är idag rivet då hästen tyvärr är död..

Min man är instruerad vad han skulle göra i en sådan situation.

En av dem ska isf avlivas, om inte förra ägaren vill ta tillbaka henne. Medryttaren får välja en häst. En av mina vänner får tillbaka hästen jag köpt av henne, samt även avkomman till en jag lånat av henne. Det blir antagligen även hon som får hjälpa till att sälja övriga.

Men vi hoppas att vi slipper den situationen.

Det har jag tänkt på och skrivit ett testamente.

Mina systrar kommer att ärva mina hästar, mest pga att min man är helt ointresserad och helt enkelt skulle få besvär med att sälja dem om något händer. Mina systrar kan hästar någorlunda och skulle lättare kunna sälja dem, alternativt behålla dem om de vill det.

Jag har alltså inte ställt några krav i testamentet, de får göra vad de vill med dem om jag skulle gå bort.

Min dotter ärver mig... Men då hon är totalt ointresserad av hästar så inbillar jag mig att min syster skulle ta hand om hästen... Om hon skulle lyckas sälja henne så går ju de pengarna till dottern... minus uppstallningskostnad hos systern... Eftersom hästen har stort varmblodstravarinslag skulle det inte bli många kronor. Det bästa vore att de tar bort henne... Hur de gör är upp till dem...

HUndarna tillfaller sambon... Efter som vi har kennel i hop och hundarna ägs av kenneln så är det inte några frågetecken där.

Vi har haft samma samtal här ang djuren.
Båda har arbeten som innebär risker.

Gammelhästen 20 år iår (beror på hans ålder när/om jag förolyckas) Är han väldigt gammal så skall han avlivas om inte sambon låter han gå kvar som gårdshäst tills hans död.
Blir det ganska snart så kommer han antagligen bli livstidsfoder hos sin medryttare & sen avlivas när hon inte längre kan eller har tid. Men han lämnar inte gården.

Den andra hästen (skall besikta en i veckan) kommer antagligen säljas eller avlivas beroende på omständigheterna. 11 årigt avelsto. Beslut är inte tagna på det ännu.

Katterna kommer stanna kvar på gården. Dom är födda här & är steriliserade alt kastrerade.

*KL*

Vad intressant att läsa om detta! Har tidigare tänkt på detta men inte aktivt skrivit ner det jag vill så nu gjorde jag slag i saken.

Unghästen skulle tidigare gå till min vän. Nu är ju hon utdömd så det blir inget av med det.

Gammelhästen har jag själv ärvt & han ska definitivt slaktas. Han är VÄLDIGT speciell & har inte haft det lätt så slakt vore humanast.

Hundarna blir väl makens. ev. får han omplacera den lille men den större avlivas hellre än omplaceras.

Resterande djur blir makens att råda över..

Jag har en sambo som är totalt ointresserad av hästar, en mor som är dunderallergisk mot allt som har päls, så ingen av mina hästar skulle bli kvar tror jag, om inte mina föräldrar är snälla mot min lillasyster som älskar hästar och inackorderar en av dom hos någon.

Men jag har iaf pratat med min väninna (som känner hästarna lika väl som jag) och hon har lovat att hjälpa min sambo och föräldrar att sälja hästarna. Pengarna går nog till att lösa lånen och sedan till själva bergravningen, för Den är inte billig! En helt vanlig bregravning kostar ju hur mycket som helst. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 762
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 537
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar