Sv: Vad händer med hästen om ni "förolyckas"?
Känner inte att jag behöver ha något skriftligt ...
Jag har tre barn och är inte gift. Alltså ärver mina barn om jag dör. Därmed går alla hästarna till barnen. Ingen av de tre hästar jag äger har något egentligt värde (det är två ponnier över 20 års ålder och en halv"galen" SWB-valack med gammal skada). Därmed är risken ganska liten att de behöver bråka om dem.
Det är i så fall min syster som borde vilja ha skriftligt, eftersom jag står som ägare på en ponny som faktiskt egentligen är hennes.
Om min sambo vill sälja mina djur om vi separera ... ja det blir värst för honom. Försök sälja en halvgalen häst, två gamla ponnier och två gamla hundar. Blir garanterat mer jobb än vad han får ut.
(Fast egentligen håller jag med dig, man ska ha papper på allt.)
Det är skitviktigt att skriva upp så´nt här och förvara det på ett säkert ställe. Bäst är att göra ett testamente och få det underskrivet av vittnen. En sambo ärver inte ett jota om det inte finns skriftligt på det. Om inte familjesammanhållningen är supertajt (och man vet att den kommer att fortsätta vara det efter ett dödsfall) är det bäst att skriva något som har laga kraft.
Små, gulliga lappar, dagboksanteckningar och självmordsbrev gäller inte! Vänta inte tills det är för sent.
Tänk på det också ni som separerar/skiljer er; ta reda på era rättigheter. Inte kul om exet säljer ditt djur.
Känner inte att jag behöver ha något skriftligt ...
Jag har tre barn och är inte gift. Alltså ärver mina barn om jag dör. Därmed går alla hästarna till barnen. Ingen av de tre hästar jag äger har något egentligt värde (det är två ponnier över 20 års ålder och en halv"galen" SWB-valack med gammal skada). Därmed är risken ganska liten att de behöver bråka om dem.
Det är i så fall min syster som borde vilja ha skriftligt, eftersom jag står som ägare på en ponny som faktiskt egentligen är hennes.
Om min sambo vill sälja mina djur om vi separera ... ja det blir värst för honom. Försök sälja en halvgalen häst, två gamla ponnier och två gamla hundar. Blir garanterat mer jobb än vad han får ut.
(Fast egentligen håller jag med dig, man ska ha papper på allt.)