Vad händer inom svensk avel?

Sv: Vad händer inom svensk avel?

Ja din åsikt skiljer sej också från rasdefinitionen för en islandshäst.
Ha du din fyrgångare och var glad åt den :grin:

Om fyrgångshästarna skiljer sig från rasdefinitionen så undrar jag varför en fyrgångare ens får lov att bli godkänd för avel?
Bättre då att säga att man måste visa pass, annars räknas inte poängen.
Lätt ordnat :grin:

Och jag håller med Kiickan.
Personligen vill jag inte ens ha femgångare. Och om jag skulle ha en femgångare ska den vara precis lika bra som en bra fyrgångare- men PLUS pass.
Och så är det inte nu. En medelmåttig femgångare har oftare mycket fler brister än en fyrgångare vad gäller takt och kvalitet på grundgångarter.

Mamma var på landsmót och tittade- hon var förvånad över att hästarna där såg ut som fyrgångare (jättebra, rena grundgångarter, bra tölt, ren öjkad tölt) ända fram tills de lades i en hejdundrandes pass.
Det finns inte många sådana i Sverige, och det tycker jag är synd. Jag vill inte kunna se på en häst att den är femgångare redan innan den visat pass, för att den brister i någon annan gångart.

Självklart ska man främja islandshästens alla gångarter, men att ha en passkanon som är ojämn trav och fyrtaktig galopp är inget jag önskar mig.
Då har jag hellre en häst med fyra stora, rena gångarter.

Om femgångarna ska premieras högre än fyrgångare tycker jag snarare att man ska höja godkäntgränsen för alla. Då får fyrgångarna mycket svårare att bli godkända och de femgångarna som blir godkända håller en högre kvalitet.
Men jag kanske bara har orimliga krav?
Jag pratar inte om medelmåttiga femgångare. Lika lite som ni pratar om medelmåttiga fyrgångare. En bra femgångare är en häst med FEM bra gångarter. Kom inte dragandes med grisepassare för att försvara att en bra femgångshäst inte ska få full utdelning vid en visning. En grisepassare är ingen femgångare. Och en passkanon utan andra gångarter är inte heller en femgångare men bättre än en grisepassare.

Ojdå.
Så fyrgångare är någon sort rasdefekt?

Fö. så håller jag med Muninn. Om en femgångare ska falla mig i smaken ska det vara en fyrgångare med pass för fyrtaktig trav eller galopp är i mina ögon inte OK (förutsatt att vi pratar om godkända hingstar som gått på nationell nivå)

Jag pratar inte om medelmåttiga femgångare. Lika lite som ni pratar om medelmåttiga fyrgångare. En bra femgångare är en häst med FEM bra gångarter. Kom inte dragandes med grisepassare för att försvara att en bra femgångshäst inte ska få full utdelning vid en visning. En grisepassare är ingen femgångare. Och en passkanon utan andra gångarter är inte heller en femgångare men bättre än en grisepassare.

Fast jag var på hingstfestivalen i våras och det var en hingst som utmärkte sig. Det var bland den värsta traven jag sett på en godkänd hingst, och denne har ändå över 8.40 för ridegenskaper. Den var fyrtaktig, på bogarna m.m.

Om fyrgångshästarna skiljer sig från rasdefinitionen så undrar jag varför en fyrgångare ens får lov att bli godkänd för avel?
Bättre då att säga att man måste visa pass, annars räknas inte poängen.
Lätt ordnat :grin:
Ja för min del skulle det inte göra nåt om fyrgångare inte blev godkända eller att medelmåttiga femgångare inte heller blev godkända.
En fyrgångare är en islandshäst som saknar pass.

Att man lagt till ett "eller" i rasdefinitionen är säkert en anpassning till ryttare som inte klarar av riktiga islandshästar ;)

Fast jag var på hingstfestivalen i våras och det var en hingst som utmärkte sig. Det var bland den värsta traven jag sett på en godkänd hingst, och denne har ändå över 8.40 för ridegenskaper. Den var fyrtaktig, på bogarna m.m.
Varför tar du upp en häst som inte har FEM bra gångarter? Kan du inte läsa vad jag skriver?

Ojdå.
Så fyrgångare är någon sort rasdefekt?

Fö. så håller jag med Muninn. Om en femgångare ska falla mig i smaken ska det vara en fyrgångare med pass för fyrtaktig trav eller galopp är i mina ögon inte OK (förutsatt att vi pratar om godkända hingstar som gått på nationell nivå)

Nej en biprodukt.
Vadå fyrtaktig trav och galopp ... Fattar du fortfarande inte vad jag skriver om fem bra gångarter.
Talet fem vet du väl hur mycket det är?

En fyrgångare med bra pass är detsamma som en femgångare. Dråplig omskrivning. Lika bra att du inser fakta ;-) Det ÄR en femgångare du vill ha.

Senast ändrad av en moderator:

Du verkar faktiskt vara en person som har mycket kunskap men nu är du bara barnslig och jag förstår mycket väl vad du menar.

Så hejdå, nu ska jag ut och rida min biprodukt.

Du verkar faktiskt vara en person som har mycket kunskap men nu är du bara barnslig och jag förstår mycket väl vad du menar.

Så hejdå, nu ska jag ut och rida min biprodukt.

Då är vi väl två då :D

Ha det så roligt med biprodukten.:) Den kan vara lika rolig att rida fastän den bara har fyra gångarter.
Man ska skilja mellan avelsmål och åsikter om vilken häst man föredrar att rida. Både fyr- och femgångare finns det plats för som brukshästar.

------------
och sen hade jag lite tråkigt också och ville få lite fart på tråden. Klart jag vet att du inte är trög. Är bara lite trött på att så många slarvigt klassar grisepassare som femgångare. Och att bra femgångare kallas fyrgångare.

Nejdå, jag kommer inte dragandes med några grisepassare ;)

Jag gillar femgångarna, lika mycket som jag gillar fyrgångarna. Så länge hästen är bra så är jag nöjd.

Det jag vänder mig emot är att en femgångare kan bli godkänd utan att se speciellt rolig ut alls, och då ändå räknas som "lika bra" som en fyrgångare med samma poäng- bara för att den ena ju faktiskt har pass?
Jag menar verkligen inte att man ska sänka kraven för fyrgångare- jag är redan kräsen så det räcker! :D
Däremot isf höja kraven för femgångare (eller, rättare sagt: alla. Då får vi in finare femgångare i stamboken och stänger ute fler fyrgångare, eller hur?)- för jag vill inte att det ska verka hingstar i aveln som har tre orena grundgångarter, en ganska trevlig tölt och en bra pass, och så såg faktiskt majoriteten av de som jag såg på hingstvideon för något år sedan ut! :eek:

Så visst kan man tolka det som att jag egentligen vill ha en bra femgångare- vad jag INTE vill ha är iaf orena blandgångarter- och när inte ens toppryttarna kan rida fram ren galopp på många godkända hingstar så blir jag verkligen rädd att lilla jag inte ska klara av det!
Därför håller jag mig gärna till min biprodukt sålänge, tills jag hittar ett lika trevligt djur som man dessutom kan råka rida pass på, utan otrevliga bieffekter :angel:

Nejdå, jag kommer inte dragandes med några grisepassare ;)

Jag gillar femgångarna, lika mycket som jag gillar fyrgångarna. Så länge hästen är bra så är jag nöjd.

Det jag vänder mig emot är att en femgångare kan bli godkänd utan att se speciellt rolig ut alls, och då ändå räknas som "lika bra" som en fyrgångare med samma poäng- bara för att den ena ju faktiskt har pass?
Jag menar verkligen inte att man ska sänka kraven för fyrgångare- jag är redan kräsen så det räcker! :D
Däremot isf höja kraven för femgångare (eller, rättare sagt: alla. Då får vi in finare femgångare i stamboken och stänger ute fler fyrgångare, eller hur?)- för jag vill inte att det ska verka hingstar i aveln som har tre orena grundgångarter, en ganska trevlig tölt och en bra pass, och så såg faktiskt majoriteten av de som jag såg på hingstvideon för något år sedan ut! :eek:

Så visst kan man tolka det som att jag egentligen vill ha en bra femgångare- vad jag INTE vill ha är iaf orena blandgångarter- och när inte ens toppryttarna kan rida fram ren galopp på många godkända hingstar så blir jag verkligen rädd att lilla jag inte ska klara av det!
Därför håller jag mig gärna till min biprodukt sålänge, tills jag hittar ett lika trevligt djur som man dessutom kan råka rida pass på, utan otrevliga bieffekter :angel:
Är du säker på att han är en biprodukt ;)

Den där bedömningen "lika bra som" har med omdöme och kunskap att göra. Förhoppningsvis använder dom som avlar och dom som ska köpa unghästar sitt omdöme och sin kunskap eller ser till att få hjälp med det.

Du skrev om landsmot och femgångarna där. Visst var dom värda varenda poäng... eller hur? Nåt för uppfödare och ryttare i Sverige att sträva efter...

Är du säker på att han är en biprodukt ;)

Den där bedömningen "lika bra som" har med omdöme och kunskap att göra. Förhoppningsvis använder dom som avlar och dom som ska köpa unghästar sitt omdöme och sin kunskap eller ser till att få hjälp med det.

Du skrev om landsmot och femgångarna där. Visst var dom värda varenda poäng... eller hur? Nåt för uppfödare och ryttare i Sverige att sträva efter...

Vad mitt djur är vet jag knappt, han är resultatet av en gammal, gammal gubbes förkärlek för att ha lite luddiga hästar att titta på genom fönstret :D
Men med tanke på att pappa är en av Sveriges bästa fyrgångare så fanns det nog någon tanke bakom som inte handlade om att kreera en femgångare vilket misslyckades. Oh, nu svamlar jag.

Ang. kunskapen- du har så rätt. Själv så skulle jag helt enkelt välja den bästa hästen- och självklart den som passade mig bäst just då. Om den har tre, fyra eller fem gångarter är inget jag riktigt bryr mig om, de tankarna är bara en biprodukt av vad jag är van vid och vad jag tror mig passa med.

Jajamen- ang. landsmót så är det PRECIS det jag menar, så nog tror jag att du och jag förstår varandra. SÅ ska ju en häst se ut!
Sen att jag, personligen, lika gärna har fina fyrgångare som fina femgångare är ju en individuell skillnad bara.
Det viktiga är ju som sagt att hästarna är av en viss kaliber, och det måste jag säga det inte är många av de som godkänns i Sverige varje år som är.

Men vänta lite - har inte människan ett ansvar, och inte minst något att säga till om här?! Trots allt så godkänns hästarna på totalpoängen, och det finns en en hel del fyrgångare med 5,5-6,5 för pass (!) just för att ta sig in i stambok. Och inte minst: bedömningen är i mina ögon "15 minutes of fame" - kanske hade hästen sitt livs ögonblick, för vissa var det som en vanlig dag och i värsta fall underpresterade den rejält. Men ibland läggs för stor tro till just siffrorna, det kanske är något helt annat bakom?

Vilken häst som är bäst, flottast och som föredras av dig eller mig, är ju faktiskt till stor del en smaksak. Och ju fler som bedöms, desto bättre för systemet. Det ger ju faktiskt en mera rättvisande bild.

Ingen är tvingad använda en specifik hingst för betäckning, och att den tas fram för visning får ägaren stå för? Däremot, med den spridning som visas i betäckningsstatistiken, tycks många ha sina skäl för sitt val. Oavsett om det är färg, gångarter, lämplighet (avstånd, hingststation) och vilka skäl som helst. Jag upplever att det finns vissa skillnader på medveten avel och "ta ett föl".

Tja, diplomatiskt (eller diskret) sett ser jag "vissa skillnader" :angel:

Japp.
Och det är ett problem. För dom som "tar ett föl" vill minsann ha lika mycket betalt för ett ordinärt föl som andra tar betalt för ett extraordinärt föl.
Och många av dom som köper föl och unghästar ser inte skillnaden på bra och mindre bra hästar och bryr sej inte heller om det är ett "planerat föl" eller inte. Inte bra för svensk avel eller för islandshästen som ridhäst.

Dom som jag inte tycker är seriösa avlare. Det är hästar som säkert kommer ut på marknaden en vacker dag fast dom ska bara ha den själv, tror dom.
Fast det är bättre att tro. Värre är att "ta föl" och sälja dom så fort som möjligt för att bli av med dom och planerat det från start.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
245
Senast: Badger
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka