Vad händer inom svensk avel?

T

Toga

Skriver en ny eftersom den förra togs bort....
Ni som har läst den intressanta artikeln som är skriven av G.Häggberg och A.Eklund i senaste nummret av islandshästen. Vad tyckte ni?
Jag själv tycker att den var mycket välskriven och innehöll mycket bra frågeställningar och bra resonomang om vår svenska avel.
Egentligen håller jag med dem i allt som står i artiklen.

Sv: Vad händer inom svensk avel?

Jag har också läst. Sysslar personligen inte med avel, men är intresserad ändå, då jag ju som tävlingsryttare är kund hos avlarna såtillvida att jag köper häst av dem.... Plus att jag förstås också är intresserad av rasens framtida utveckling och fortlevnad!

Jag kan inte säga att det som stod i artikeln kändes sådär väldigt nytt, men kan givetvis må väl av att diskuteras ändå... Det där med antalet hingstar som verkar i svensk avel känns ju lite dubbelt, tycker jag. Visst blir det rätt omöjligt att föra någon statistik när en hingst kanske har 4-5 ston per år, men jag tycker också att det är viktigt att värna om den genetiska variationen - avelsbasen får ju inte bli för smal! Tycker man det finns för många "halvbra" hinstar, så kanske man istället skulle föra en diskussion om att höja gränsen för godkänt? Och syftet med aveln är väl inte i första hand att producera statistik?

Det som för min del gjorde att artikeln kändes betydligt mindre seriös än den annars kunnat vara, var faktafelet och "påhoppen" gällande "färgaveln". Albinism förekommer nämligen inte hos hästar, och jag vet inte heller vad artikelförfattarna menade med fysiska problem för cremello och tittighet kopplat till silveranlaget...? Självklart är färgen inte den viktigaste egenskapen hos en häst, vare sig det gäller en ridhäst eller en avelshäst, men jag tycker inte heller det är en egenskap som man helt skall strunta i! Jag tycker att det vore jättetråkigt om t.ex. det utrotningshotade konstantskimmelanlaget försvann, och jag tycker det är bra att det finns avlare som även ser vad hästen har för färg! Det är ju faktiskt fullt möjligt att avla fram hästar som BÅDE har bra gångarter och ovanlig färg!

Beträffande att inte så många islandshästar kommer till bedömning jämfört med ex-vis halvbloden, så har jag en liten känsla av att de "små" avlarna uppfattar det som dyrt, jobbigt och krångligt att få sin häst till bedömning, och att man "måste" ha en professionell ryttare som visar hästen. Vad gäller kvalitetsbedömning av halvblod har jag en känsla av att det är vanligare att den "lilla" uppfödaren visar sin häst själv, och ser det som en bedömning av hästen som individ, oavsett eventuella avelsambitioner. Och bland halvbloden är det MYCKET vanligare att valacker bedöms! Jag tror att de där kurserna som börjat hållas för folk som vill visa sina hästar själva kanske så småningom kan leda till att fler hästar kommer till bedömning.

Jag håller med. En bra häst har ingen färg.. Det är en gammal sanning men rent affärsmässigt så dissar de något som de isländska avlarna inte dissar, enligt samma artikel. På island var avelsmålet även färg men i Sverige är man oseriös om man avlar på färg och har ingen kompetens.

Varför kan man inte bara tänka positiv särbehandling av färg, dvs vid lika resultat väljer man färg...

Saken är ..
att det finns hingstar (och ston) som är bra som även har färg.
Om man då väljer att avla på dessa så får man ofta en stämpel som säger "färgavlare".

Vissa människor gillar en viss färg (jag är t.ex. svag för isabeller och svarta med vita tecken) och då dras såklart ögonen först till hästar av den färgen just för att dessa tilltalar en mer.

Håller fullständigt med Roheryn. De direkta faktafelen gjorde artikeln sjönk i trovärdighet.

:bow:
du har verkligen fångat mina tankar. Bra inlägg!

Mycket bra inlägg Roheryn, håller helt med. I det officiella avelsmålet ingår fortfarande:
Och jag är av den åsikten att färgvariationen inte bibehålls av sig själv. För att det målet skall uppfyllas måste det förekomma en viss del direkt färgavel (=avel för att få fram hästar med bra gångarter och ovanlig färg).

Jag tycker att islandshästens stora charm och styrka är mångfalden! Och jag ser inte hur den främjas av färre hingstar och/eller kraftigare spetsavel...(Jag tycker avelsbedömningen i dag redan till vissa delar är för likriktande...)

Ibland kan jag tycka att man ska höja godkänt-gränsen men mest av allt vill jag att man ska sänka procenten på passen! Just nu ligger den på 15% av den totala ridegenskapen och en femgångshingst behöver ha 8 på alla gångarter för att komma in i "förstaklass" medan en fyrgångshingst isf måste ha 9 på t.ex. tölt, trav och galopp för att nå samma poäng!

Och jag är av den åsikten att färgvariationen inte bibehålls av sig själv. För att det målet skall uppfyllas måste det förekomma en viss del direkt färgavel (=avel för att få fram hästar med bra gångarter och ovanlig färg).

Precis! Så länge som brun, svart och fux är vanligast så kommer det ju alltid att finnas FLEST bra hingstar med de färgerna. Desto viktigare då att även "släppa fram" bra hingstar med andra, ovanligare färger. Kanske är det t.o.m. BRA för aveln att dessa ofta får fler ston pga sin ovanligare färg (förutsatt då att vi pratar BRA hingstar, förstås!)?

Och självklart GÅR det att få fram hästar med både fantastiska gångarter och fräck färg! Se på isabellen Omi från Stav, till exempel....

Sedan kan man fråga sig vad artikelförfattarna menar med "oseriös färgavel"... Är det att välja en högt bedömd musblack (Isar fra Keldudal, kanske...) istället för en bedömningsmässigt likvärdig svart häst? Eller är det att öht tänka tanken att betäcka med en silversvart hingst? Är det "oseriös färgavel" att använda ett medelbra konstantskimmelsto i aveln för att rädda en "utrotningshotad" färg?

Ibland kan jag tycka att man ska höja godkänt-gränsen men mest av allt vill jag att man ska sänka procenten på passen! Just nu ligger den på 15% av den totala ridegenskapen och en femgångshingst behöver ha 8 på alla gångarter för att komma in i "förstaklass" medan en fyrgångshingst isf måste ha 9 på t.ex. tölt, trav och galopp för att nå samma poäng!

Jag tycker absolut att man skall premiera att en islandshäst har FEM gångarter - det är ju en av de saker som gör islandshästen unik! Är verkligen 15% "för mycket"? Vad skulle vara lagom, tycker du?

15% av 7 koefficienter tycker jag är rätt mycket. Det är bra att tölt står på 25% eftersom det är en gångart som alla islandshästar har (eller iaf ska ha). Jag tycker man ska satsa på en mer allsidig bedömning så att alla utgår från nästan samma grund. En femgångare kommer alltid ha en gångart mer än fyrgångare men det kommer alltid att finnas fyrgångare. Jag tycker man ska höja skritten från 2.5% till t.ex. 5% då mååååååånga femgångshästar har stora brister i skritten, såklart att även fyrgångshästar kan ha det också. Galopp borde höjas til 8-9% och att man sänker passen till ~10%. En del satsar på passen och struntar i skritten, visst det ger högre poäng men det är inte en allsidig häst för mig, och det är väl lite det vi vill ha?

Nja, sju koefficienter ger ju en "medelvikt" (dvs om alla anses lika viktiga) på 14,3%, så i det perspektivet är ju 15% varken extremt mycket eller extremt lite. Det är väl snarast så att tölten tillmäts väldigt stor betydelse på "bekostnad" av grundgångarterna, men det tycker jag faktiskt är bra (och det tycker ju du med)!

Jo, jag vill gärna ha en allsidig hästras, och vad kan bli allsidigare än FEM gångarter?

Det finns väl en till sida av skritten; nämligen att om man vill nå de riktigt höga poängen på en ridbedömning (avser avel, men det syns till viss del i sporten också) så brukar hästarna oftast vara så tända att de har svårt att ta det lite piano. Det är alltså inte bara "taktik" att satsa mera på andra gångarter, även om det också förekommer.

Att passen väger tungt är ju också för att den på sitt sätt är positiv för tölten och anses behövas för att tölten över huvud taget skall finnas kvar. Koefficienterna har ju ändrats lite under årens lopp, så detta är nog inte skrivet i sten det heller.

Personligen ser jag inget problem i dagens system, och det är ju bara att kolla på de specifika siffrorna för att få en uppfattning om bedömningen - de totala poängen säger ju inte allt.

Jo, jag vill gärna ha en allsidig hästras, och vad kan bli allsidigare än FEM gångarter?

Ja, det vill ju jag också men jag tycker man ska fördela procenten lite mer. Tölten kan vara kvar på 25% såklart men att pass ska minskas lite och "läggas" över på andra egenskaper :)

Det finns väl en till sida av skritten; nämligen att om man vill nå de riktigt höga poängen på en ridbedömning (avser avel, men det syns till viss del i sporten också) så brukar hästarna oftast vara så tända att de har svårt att ta det lite piano. Det är alltså inte bara "taktik" att satsa mera på andra gångarter, även om det också förekommer.

Nej, absolut! Det förstår jag men det finns även dem som hoppar över skritten helt för att få högre på de andra gångarterna eftersom det ger mer. Fast det kanske var ett annat ämne.

Klart att man ska se till de enskilda poängen om man t.ex. skulle leta hingst till sitt sto men tycker som sagt att passen ska sänkas något.

Klart att man ska se till de enskilda poängen om man t.ex. skulle leta hingst till sitt sto men tycker som sagt att passen ska sänkas något.

Varför då? Fyrgångaren får fortfarande 5.0 för passen.
Skulle det vara "rättvist" skulle fyrgångaren få 7.5 för passen och DET skulle vara orättvist.
Fram för fler BRA femgångare. Klart att dom ska prioriteras.
Hur bra hästen är som fyrgångare visar den med delpoängen. Men den är ändå inte en komplett perfekt islandshäst om den inte har pass.

Och jag håller med Kiickan.
Personligen vill jag inte ens ha femgångare. Och om jag skulle ha en femgångare ska den vara precis lika bra som en bra fyrgångare- men PLUS pass.
Och så är det inte nu. En medelmåttig femgångare har oftare mycket fler brister än en fyrgångare vad gäller takt och kvalitet på grundgångarter.

Mamma var på landsmót och tittade- hon var förvånad över att hästarna där såg ut som fyrgångare (jättebra, rena grundgångarter, bra tölt, ren öjkad tölt) ända fram tills de lades i en hejdundrandes pass.
Det finns inte många sådana i Sverige, och det tycker jag är synd. Jag vill inte kunna se på en häst att den är femgångare redan innan den visat pass, för att den brister i någon annan gångart.

Självklart ska man främja islandshästens alla gångarter, men att ha en passkanon som är ojämn trav och fyrtaktig galopp är inget jag önskar mig.
Då har jag hellre en häst med fyra stora, rena gångarter.

Om femgångarna ska premieras högre än fyrgångare tycker jag snarare att man ska höja godkäntgränsen för alla. Då får fyrgångarna mycket svårare att bli godkända och de femgångarna som blir godkända håller en högre kvalitet.
Men jag kanske bara har orimliga krav?

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
245
Senast: Badger
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka