Vad händer i Sverige om alla invandrare stoppas på sina jobb?

Jag har ställt frågan gång på gång, hur ska man lösa de kommande problemen med bostadsbrist och arbetslöshet.
Ingen här har svarat, så konservativ som jag är så satsar jag nog min röst på M nästa val också ;)

Men M vill ju att alla ska komma hit för vi har ju inte befolkat varenda kvadratmeter ännu.
 
Men M vill ju att alla ska komma hit för vi har ju inte befolkat varenda kvadratmeter ännu.
Nja det är jag inte riktigt säker på, min erfarenhet är nog istället den att man kommer förmodligen att försöka bromsa inflödet av folk en aning.

Ett tänkbart scenario blir då att alliansen tar över igen. SD sitter då i samma situation som V gentemot dagens regering.
Och röstar ungefär som man gjorde förra mandatperioden.
 
Men M vill ju att alla ska komma hit för vi har ju inte befolkat varenda kvadratmeter ännu.

Inte M - Fredrik Reinfeldt.

Migrationspolitiken har varit den främsta källan till interna stridigheter, man kan nog säga att Fredriks vision snarare något han delat och delar med MP, inte med M.
 
Så att efter det att SDanhängare framfört åsikter under flera år så förfaller du till deras terminologi?
Visst, munlädret är fritt, och genom hur man använder det så visar man, i det här fallet vilket människosyn och vilket respekt man har för andras åsikter.

Jag själv exempelvis anser att SD, V och MP framfört åsikter som jag anser som rena stolleprov. Men fördenskull idiotförklarar jag varken dessa partier eller dess medlemmar. Konstaterar bara att jag inte delar dem.
Det lustiga är ju bara att du i dina inlägg både högaktar respekten för olika åsikter samtidigt som du idiotförklarar en del av dem vars åsikter du inte delar.

SD har extremt smalspårigt påpekat ett problem i vårt samhälle.
Man har tagit fram data som man säger backar upp dessa åsikter
och man presenterar (visserligen bristfälligt men ändå) lösningar.

Hur vi som individer agerar står oss naturligtvis fritt.
Men "idioterna" hävdar att vi ska ta emot ca 100 00 asylinvandrare nästa år om inget ändras.
Då migrationsverkets prognoser ligger i paritet med dessa siffror så kan jag ju inte, igen, undra hur du anser att vi praktiskt ska lösa de problem dessa 400 000 skapar under de nästkommande 4 åren.
Vi har redan ca 400 000 arbetslösa, till det kommer de 400 000. Det betyder att vi ska skaffa fram 400 000 nya jobb om inte arbetslösheten ska öka ytterligare.
HUR?
Sedan har vi ju så vitt jag förstår, en viss bostadsbrist i de områden dit dessa 400 000 kommer att flytta.
Hur löser vi det?

Folk skapar jobb. En växande befolkning kräver fler som jobbar, i vården, på ica, i infrastrukturer, som forskare osv i all evighet. En växande ekonomi är en blomstrande ekonomi.

Ja vi har bostadsbrist sett till HR i sthlm men det är inga problem att köpa ett boende. det finns boenden, samma där, marknaden reglerar det (med visst stöd).

Vart hittar du siffror på att 100 000 gäller följande fyra åren?
 
Folk skapar jobb. En växande befolkning kräver fler som jobbar, i vården, på ica, i infrastrukturer, som forskare osv i all evighet. En växande ekonomi är en blomstrande ekonomi.

Ja vi har bostadsbrist sett till HR i sthlm men det är inga problem att köpa ett boende. det finns boenden, samma där, marknaden reglerar det (med visst stöd).

Vart hittar du siffror på att 100 000 gäller följande fyra åren?
migrationsverket man har en beräkning på mellan 80 000 till 105 000 för 2015 och så länge utvecklingen är som den är i mellanöstern så lär det ju inte minska

och hur kan man köpa bostad utan egna eller lånade tillgångar?
 
Ett tänkbart scenario blir då att alliansen tar över igen. SD sitter då i samma situation som V gentemot dagens regering.
Och röstar ungefär som man gjorde förra mandatperioden.
Och det tror du? Jag skulle tro att de hamnar i en svekdebatt och gör bort sig. Nu får de hålla sig till den linje de presenterat.
 
[QUOTE = "landsbygdsbo, post: 16732142, ledamot: 90724"]
Vi har redan ca 400 000 arbetslösa, till det kommer de 400 000. Det betyder att vi ska skaffa fram 400 000 nya jobb om inte arbetslösheten ska öka ytterligare.
HUR?
[/QUOTE]
Var blev det av de stora pensionsavgångarna som vi inte kunde fylla?
 
Fyra år av konstant flykt från ett land är ovanligt. Vi kanske ska skilja på fakta och hemmasnickrande sanningar.
Ja jag håller med dig, det är ovanligt att man kan återvända hem redan efter 4 år.
Känner personligen folk ifrån Prag som flydde 1968 och de kunde inte återvända förens 1989
Samtidigt bor hu tusentals palestinier fortfarande i flyktingläger sedan man flytt 1947-48 ;)
 
[QUOTE = "landsbygdsbo, post: 16732142, ledamot: 90724"]
Vi har redan ca 400 000 arbetslösa, till det kommer de 400 000. Det betyder att vi ska skaffa fram 400 000 nya jobb om inte arbetslösheten ska öka ytterligare.
HUR?
Var blev det av de stora pensionsavgångarna som vi inte kunde fylla?[/QUOTE]
Javisst, de gatsopare, lövräfsare o andra hjälparbetare som går i pension , de lär vi nog kunna ersätta. Men de barnmorskor, socialarbetare etc som går kan inte ersättas annat än med välutbildad personal, det är där du har problemet.
 
inte återvända hem men det är första åren de flesta flyr. mao flyr det inte 100 000 om året från samma land.
syrierna är, återigen. högutbildade. Så vi får ett nödvändigt tillskott på kompetens vi saknar.

folk gnälle på att läkarna är invandrare. säger inte det dem nåt? utan invandrare = ingen läkare.
 
Jag har ställt frågan gång på gång, hur ska man lösa de kommande problemen med bostadsbrist och arbetslöshet.
Ingen här har svarat, så konservativ som jag är så satsar jag nog min röst på M nästa val också ;)

Och då tänker du väl dig att moderat bostadspolitik och skattesänkningar ska lösa bekymret?

golit tror inte det, vi kommer att ha delade meningar om lösningen.

Men alla partier utom SD diskuterar hur man ska lösa det.
 
Och då tänker du väl dig att moderat bostadspolitik och skattesänkningar ska lösa bekymret?

golit tror inte det, vi kommer att ha delade meningar om lösningen.

Men alla partier utom SD diskuterar hur man ska lösa det.
Nej jag tror inte att moderat bostadspolitik löser bekymren för dem som vill ha bostad, däremot minskar risken för att jag ska behöva bidraga ekonomiskt med M;s politik, till skillnad från SaP;s
 
inte återvända hem men det är första åren de flesta flyr. mao flyr det inte 100 000 om året från samma land.
syrierna är, återigen. högutbildade. Så vi får ett nödvändigt tillskott på kompetens vi saknar.


folk gnälle på att läkarna är invandrare. säger inte det dem nåt? utan invandrare = ingen läkare.

Vilken är fördelningen som får dig att generalisera syrierna som högutbildade och vilken typ av kompetens får vi som vi saknar?


När det gäller "gnället på utländska läkare" så är det ingen lögn att språkförbistring mellan läkare och patient är allt annat än en fördel.
 
Nej jag tror inte att moderat bostadspolitik löser bekymren för dem som vill ha bostad, däremot minskar risken för att jag ska behöva bidraga ekonomiskt med M;s politik, till skillnad från SaP;s

Då tycker golit att du ska påpeka för moderaterna att de saknar bostadspolitik, istället för att fråga efter svar du inte vill ha.
 
Och alternativet ingen läkare är bättre tycker du? Eller tror du att svenska läkare går arbetslösa?

All kompetens vi får är bra. En växande ekonomi är en bra ekonomi för oss alla.
http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/...nlanda_syriska_lakare_vill_snabbt_borja_jobba
http://www.kristianstadsbladet.se/ostra-goinge/vantar-pa-att-hjalpa-i-det-nya-hemlandet/

http://www.svt.se/nyheter/sverige/snabbspar-till-jobb-for-syriska-lakare-i-uddevalla

"Efter bara fem månaders undervisning har Suleiman Abuhasanein lärt sig den svenska som krävs för att bli läkare men är frustrerad över att det kommer att ta omkring tio månader innan hans examen kan bli godkänd av Socialstyrelsen"
 
Javisst, de gatsopare, lövräfsare o andra hjälparbetare som går i pension , de lär vi nog kunna ersätta. Men de barnmorskor, socialarbetare etc som går kan inte ersättas annat än med välutbildad personal, det är där du har problemet.
Du ser problem, jag ser möjligheter. Där har du den stora knuten!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 680
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 089
Senast: BernT
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp